Anmeldelse av Love, Simon, amerikansk film fra 2018

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: Alle år

Viktig og aktuell jakt på kjærlighet

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 11.09.2019]

Det er vanskelig å komme utenom det faktum at homofili faktisk fortsatt er et hett tema. Personlig så heier jeg på budskapet i denne filmen, og håper at det når ut til mange. «Love, Simon» er en viktig film som ikke sprenger skalaen, men forteller sin historie på en lun og enkel måte. Poenget er ikke å være eksplisitt eller altfor vågal, men å gi et budskap som lett kan nå ut til alle. Med det premisset i bakhånd, fungerer «Love, Simon» utmerket.

Simon (Nick Robinson) har et vanlig liv, med venner, skole og familie som preger hverdagen hans. Han har egentlig alt han kan drømme om, men han bærer på en hemmelighet som han ikke er klar for å dele med verden helt ennå. Saken er nemlig den at han er homofil. Når et forum for lokalsamfunnet blir et «komme ut av skapet»-springbrett for en gutt som går på samme skole (gjemt bak en skjult identitet), kontakter Simon denne gutten under et annet navn. Kommunikasjonen er opprettet og Simon kan endelig befri tanker og redsler med denne ukjente gutten. Men hvem er han egentlig? Og er lokalsamfunnet klar for at begge guttene skal stå frem?

Kanskje jeg var litt forhåndsdømmende da jeg tenkte at jeg ikke kunne ha noe å relatere til en film som dette, selv om jeg for en stund siden så (uten sammenligning for øvrig) «Brokeback Mountain» og fint klarte å se kjærlighetshistorien i den filmen. Og det ble også tilfellet for denne filmen. «Love, Simon» starter som en sedvanlig coming of age-film hvor en gutt som står midt mellom ungdomslivet og voksenlivet prøver å finne sin identitet, og samtidig prøve å komme ut skapet. Og når filmen trår til ved å presentere kjærlighetshistorien i denne filmen, så gjøres det på en såpass delikat måte at det er vanskelig å ikke la seg rive med. Noe klisjéfullt er det narrative, men det klarer jeg å la passere med tanke på åpenheten og sjarmen som Nick Robinson klarer å formidle med sin rollefigur.

Han er godt hjulpet av andre jevnaldrende som takler sine roller godt, men dessverre så synes jeg ikke alle voksne er like gode. Tony Hale (kjent fra «Arrested Development») gjør en artig rolle som rektor og Jennifer Garner (kjent fra «Alias» og «Elektra») er en helt OK mor med morskjærlighet nok til å takle sønnens problemer. Det som derimot skurrer er Josh Duhamel («Transformers» og «Safe Haven») i rollen som Simons far. Ikke bare føles han malplassert i rollen, men hele rollefiguren hans er en vandrende klisjé som det er vanskelig å like. Han presser på og lirer av seg kommentarer jevnt og trutt, men burde heller vært en mer subtil type for å ikke generalisere alle fedre – noe jeg føler at hans figur faktisk gjør. Det er nok ikke tilsiktet og tanken er nok å skape en motvekt mot morens åpne sinn, men det blir litt vel påtatt og fungerer mot sin hensikt.

Filmen i seg selv er både søt, sjarmerende og ganske så forsiktig, noe som gjør at «Love, Simon» fungerer som en fin tilvekst på rom-com-stammen. Den kunne kanskje vært enda mer spissere og gjort litt mer skade mot de som ikke er like åpne mot homofili, men den neddysser dette (tragisk) hverdagslige problemet og skyver det litt under teppet. Med tanke på hva filmen ønsker å oppnå så er nok dette alt en del av den store planen, og med den hensikten fungerer «Love, Simon» meget godt.

- Befriende streit, om å være skeiv

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• Love, Simon