Anmeldelse av It Chapter Two, amerikansk film fra 2019

Grøsser, Thriller Spilletid: 169 minutter Aldersgrense: 15 år

Sirkuset er tilbake i Derry, 27 år senere

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 13.09.2019]

It Chapter 2 er regissert av Andy Muschietti og er oppfølgeren til It fra 2017. Historien fortsetter 27 år senere, og taperne må komme tilbake til Derry for å bekjempe Pennywise (Bill Skarsgård) en gang for alle. Anmeldelsen er uten spoilers helt til jeg advarer om det.

Jeg har ikke lest boka. Det vil si at jeg ikke kan si om det blei gjort bedre eller verre i boka.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

I filmen får vi et gjensyn med det herlige unge castet fra forrige film. I tillegg får vi se en rekke nye skuespillere. Alle sammen gjør en fantastisk jobb. Spesielt Bill Hader og Finn Wolfhard som Richie. Alle de voksne versjonene spilles solid av skuespillerne. Det ligner faktisk veldig på de er voksne versjoner av barna i første filmen. Mange av dem ser også ut som de unge skuespillerne. Skuespillerne har god kjemi, akkurat som barna hadde i første film. Det virker virkelig som om de har kjent hverandre i årevis.

Før jeg så filmen fikk jeg høre at mange av barna hadde blitt gjort yngre med CGI. Som gir mening, siden mange av dem ser helt annerledes ut nå. Det vil si at de gjorde litt om på ansiktsfasongen og justerte høyden. Jeg har hørt at mange synes dette var altfor distraherende. For meg så det bare litt merkelig ut i starten, men det kunne like gjerne vært på grunn av den rare belysningen som scenen hadde. Resten av filmen så det helt fint ut. Hvis jeg ikke hadde visst at det var brukt CGI før jeg så filmen, hadde jeg ikke lagt merke til det. Stemmene deres er også gjort litt lysere, noe som jeg heller ikke la merke til. De virker som om de er på samme alder som i den første filmen.

Mye av filmen består av at de voksene går rundt i byen hver for seg og prøver å finne noen objekter. På veien husker de tilbake til barndommen. Vi får se et tilbakeblikk dedikert til hver person. I disse lærer vi mer om det som skjedde i perioden de var splittet opp i den første filmen. Samtidig får vi også vite mer om karakterenes personlighet og mer av hva som skremmer dem. Noen av rollefigurene har samme frykten som da de var barn og noen har utviklet noen nye frykter. Dette viser at det har vært en utvikling i disse 27 åra. Vennegjengen lærer å bekjempe fryktene sine i løpet av filmen.

Filmen viser helt greit hvordan livet til «taperne» er, men det er bare dedikert én scene til hver av dem på begynnelsen. Det er greit nok, men det virker som om filmskaperne bare ønsket å få dem til Derry så raskt som mulig. Jeg skjønner at de ikke kunne utvidet dette, siden da hadde filmen blitt over tre timer.

Vi kjente karakterene som barn, men det betyr ikke det nødvendigvis at vi vet hvem de er som voksene. Heldigvis er den ene scenen de får akkurat beskrivende nok. Når det kommer til personlighetene deres, er de lett gjenkjennelig. Skuespillerne gjør en vidunderlig jobb med å representere karakterenes personligheter fra forrige film.

I likhet med forløperen, er ikke filmen spesielt skummel. Dette plager ikke meg så mye. Filmen har et «haunted house» tema. Det vil si at det er mange artige jumpscares og ekle monstre. I tillegg er dette en karakterdrevet film, ikke skrekk. Noen ønsker seg kanskje flere skrekkelementer, men for min del var ikke det nødvendig.

Filmen er veldig morsom. Mange av monstrene som Pennywise gjør seg om til er ekle og morsomme samtidig. I tillegg får vi mange gøyale vitser fra Richie og Eddie (James Ransone, Jack Dylan Grazer). Pennywise er også morsom på en ekkel måte, siden vi vet at han kun er morsom for å lokke til seg barn.

Det er et par ting jeg ikke liker i filmen, men det kommer jeg tilbake til i spoilerdelen.

Alt i alt er dette en oppfølger som imponerer. Til tross for lengden på filmen, kjedet jeg meg sjeldent. Man kan kjenne at filmen er lang, men for meg blei det aldri for langtekkelig. Alle skuespillerne er fantastisk flinke og karakterene er bygget videre på en god måte. Det var mange følelser involvert, og disse to It-filmene, er definitivt filmer jeg ønsker å se flere ganger.

SPOILERS

Richie er min favorittkarakter. Det er ikke bare fordi han er morsom. I den første filmen ble det hintet til at Richie er homofil. Det viser seg at han er det. I et tilbakeblikk får vi se han spille et spille et spill sammen med en gutt. Det virker som om Richie prøver å være seg selv her, men han blir bare mobba for det. Finn Wolfhard gjør en spesielt fenomenal jobb her. Blikket han gir før han blir jaget ut av arkaden er hjerteknusende. Det er dette som er hans største frykt, å bli avslørt og mobbet for personligheten sin. Pennywise banker dette inn i skallen på ham. Dette viser at Pennywise ikke bare angriper karakterene fysisk, men han angriper dem psykisk også. Richie kommer ikke ut av skapet før slutten på filmen, etter Pennywise er død.

Vi får også vite at Richie var forelska i Eddie. Dødsscenen til Eddie er veldig trist, spesielt med tanke på Richies reaksjon. På slutten av filmen får vi de at Richie har overkommet frykten sin om å kunne være seg selv.

Bill (James McAvoy, Jaeden Martell) har også en hemmelighet som Pennywise plager han med. Han har skyldt på deg selv for borens død i alle år. Han overkommer dette på slutten og innser at det ikke var hans feil. Dette var veldig bra fortalt, og begge skuespillerne gjorde det bra.

Mobberen fra første filmen er tilbake. I nåtiden gjør han ikke stort. Han kunne blitt kutta fra filmen.

En ting jeg ikke helt forsto, er hvordan de fant ut hvordan de skulle drepe Pennywise. Vi blir forklart at det er et slags ritual. Bill blir dopa, og hallusinerer ritualet. For å utføre dette ritualet, må alle finne en gjenstand fra barndommen. Jeg forstår ikke helt logikken i dette. Dette ritualet funker ikke uansett, så det føles litt unødvendig å bruke så mye tid på det. Med det sagt, så plaget det ikke meg så mye, ettersom det handlet om mer enn bare å finne gjenstandene. Det handlet også om at rollefigurene skulle huske tilbake til fortiden og huske vennskapet de hadde, for jo lenger vekk fra Derry du kommer, jo mer glemmer du. Det gir mening at Pennywise ikke tar sjansen på å la folk huske. De husker bare følelsen.

Ritualet fungerte ikke, så de dreper Pennywise på en annen måte. De mobber han til døden. Dette likte jeg ikke. Det er en meget teit måte å ta knekken på denne antagonisten. Fornærmelsene de slenger til han er ikke veldig kreative. De sier at han er en liten klovn om og om igjen. Jeg synes de kunne drept han på en litt kulere måte, som den planen de hadde om å gjøre han liten ved å snike seg inn i en liten hule. Selve klimakset i seg selv fungerte allikevel fint fram til da.

Stan (Andy Bean, Wyatt Oleff) har også en liten utvikling. Han begår selvmord fordi han ikke tørr å komme tilbake. Vi får høre mot slutten av filmen i et avskjedsbrev at han gjorde det han gjorde fordi han ikke ville bryte løftet sitt. Han er tydeligvis den eneste som husker Pennywise klart og tydelig. Stan kommer med en fin melding til taperne om hvordan det er enkelt å ville glemme barndommen sin, men at det er mange fine ting å huske på også. Kanskje flere fine enn fæle. Vi ser at i hvert fall noen av vennene holder kontakten i slutten av filmen.

Terningkast: 5

- It - Sjeldent god skrekkblandet fryd!
- It - Saved by the clown

- Knakende underholdende om tilbakevendende oppvekstmareritt

- Skrekkfilm - Les flere.

• It Chapter Two
  • Starburstmagazine.com