Anmeldelse av Avengers: Endgame, amerikansk film fra 2019

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 181 minutter

Den episke avslutningen på en episk saga

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 17.09.2019]

Marvel har gjort noe unikt. De startet smått ved å kryssreferere filmene sine, og sørget for at de gjennom små punkter faktisk hang sammen. Det hele kulminerte gjennom Avengers-filmen fra 2012 hvor en rekke av superheltene kom sammen mot en felles fiende. Det var stort å se dem alle slåss sammen, men planen til Marvel var ikke ferdig der. Ikke på langt nær. 7 år senere har den siste filmen avsluttet det Marvel kaller fase 3 med publikumsrekorder på kino, selv om den ikke er den beste av Marvel-filmene.

Etter hendelsene som rystet verden i «Avengers: Infinity War» hvor halvparten av jordas befolkning ble borte, står noen superhelter igjen uten evne til å fatte hva som gikk galt. Så dukker Ant-Man (Paul Rudd) og Captain Marvel (Brie Larson) opp for å hjelpe de som er igjen med å rette opp i det som skjedde. En ellevill plan basert på en av popkulturens filmgiganter når det gjelder tidsreiser gjør at Ant-Man kan være nøkkelen til å reversere det Thanos gjorde. Men ALT må gå etter planen og det er ikke plass for noen feilsteg, og klarer de å utføre planen uten at Thanos lukter lunta?

Marvel-filmene har virkelig underholdt på triumferende vis de siste årene. Jeg har personlig slukt alt som blir kastet mot meg, og jeg har elsket hver eneste lille smakebit eller lite stikk som er gitt gjennom post-credit scenes, mid-credit scenes eller hva det måtte være underveis i filmene. Jeg elsker sammenhengen og mitt superhelt-elskende hjerte elsker det store bildet som har vært den røde tråden for Marvel-filmene som har vært knyttet sammen, på et eller annet snedig vis. At vi nå får avslutningen på en reise som startet med «Iron Man» var uunngåelig og jeg er utrolig glad for at jeg fikk oppleve reisen, men skal jeg være brutalt ærlig så synes jeg faktisk at «Avengers: Infinity War» var en bedre film.

Og med det så sier jeg ikke at Endgame er en dårlig film. Jeg synes bare den har et lavere tempo og at den ikke makter å gripe fatt i meg på samme måte, selv om den nok har en av de mest emosjonelle avslutningene i Marvel-historien noen gang. Den første timen går litt tregt og jeg synes ikke at den klarer å rettferdiggjøre spilletiden sin til det fulle. Dessuten så gjør den et grep med Hulk (som jeg ikke skal røpe her) som jeg ikke likte. Det er en helt ny versjon av den sinte, grønne kjempen som jeg virkelig ikke likte. Det ble så ille at jeg falt ut litt av filmen i de scenene hvor vi er tilbake i New York på gammel «slagmark».

Som en avslutning på en sinnsykt spennende og underholdende reise, er «Avengers: Endgame» akkurat det jeg trenger. Den drar trådene sammen og sørger for at alt som bør forklares blir forklart. Det jeg tenkte mest på var et par små hendelser som åpner opp for andre historier, og hvordan de blir hengende i løse luften, men de er allerede forklart som en del av Marvels fase 4 – hvor TV-serier på Disneys strømmetjeneste viste seg å være et faktum. At de knytter det hele sammen på den måten, og samtidig viderefører fase 3 (som ble avsluttet med denne filmen) over i fase i 4 føler jeg er den eneste rette måten å jobbe videre på. Det gjør også at jeg gleder meg enda mer til tiden som kommer – også når det gjelder Marvels TV-serier. Er det lov å håpe på at TV-seriene til Marvel blir bedre nå? Uansett så står «Avengers: Endgame» som en bauta i filmhistorien. Det var enorme forventninger til filmen og de innfrir til 90% tilfredsstillelse. Noen små grep hadde kunnet hevet filmen, men at vi får en praktfull og episk avslutning, er det liten tvil om. Filmen er et must for superheltentusiaster og Marvel-nerder, men også et must som et popkulturelt fenomen. At den på min personlige rangering av Marvel-filmer må finne seg i å havne utenfor topp 5 får den heller bare takle. Den er i uhyre godt selskap og er en strålende underholdningsfilm. Terningkast 5.

- Avengers: Infinity War - Underholdende totalgigantisk stormannsgalskap
- Avengers: Age of Ultron - Noe tomt, dødt og veldig uengasjerende over galskapen...
- The Avengers - Kul superheltaction for massene som gir deg mye bangs for bucks

- Avengers: Infinity War - Underholdende totalgigantisk stormannsgalskap
- Captain America: Civil War - Godt og gjennomarbeidet om heltesplittelse!
- Captain America: The Winter Soldier - Storslått effektaction av et Marvel-høydepunkt!
- Welcome to Collinwood - Taperkomedie som ikke overbeviser nok

• San Francisco Chronicle
  • Chicago Tribune
  • BBC
  • SR P4
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Moovy.dk
  • Globe and Mail

«Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant»

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Stekte grønne tomater»

«Den Siste Fleksnes»