Anmeldelse av Stallo: Sjamanens Forbannelse, norsk film fra 2014

Komedie, Grøsser

Samisk mytologi våkner til liv

[Skrevet av: Lars-Erik Lie, Dato: 17.09.2019]

Historien følger en liten gjeng med ungdommer som er på tur i de nord-norske skoger og etter å ha snublet over skjelettet til en lokal trollmann/noaide, så vekker dem uforvarende en "stallo" (et mytologisk "monster" fra samisk kultur) til live. Da er, naturlig nok, helvete løs.

Yes, da har jeg vært igjennom STALLO: SJAMANENS FORBANNELSE, en undergrunnsfilm jeg har hatt lyst til å se siden jeg først hørte om den. Men den har jo ikke akkurat vært lett tilgjengelig, så jeg hadde nesten mistet trua på å få sett den. Den finnes ikke på disk, men er kun ute på Amazon Prime i USA og i England pr. dags dato.

Filmen har et ganske høyt budsjett til å være en undergrunnsfilm, vi ligger på rundt kr 400 000,-, så det er ikke småpenger i denne sammenhengen her, og teknisk sett så ser filmen ganske bra ut. Fargekorrigeringa er satt til å være litt blass og utvannet, kanskje litt FOR utvannet for min smak, men skjønner poenget med det, og man ser dette grepet i flere filmer i sjangeren. Musikk, lyd og klipp er også bra, bedre enn man ofte ser i undergrunnsfilmer.

Handlingen foregår i Finnmark og med lokale skuespillere. Jeg fryktet at man skulle få kleint og dårlig skuespill, men jeg synes ungdommene her spiller bra, spesielt de to jentene, Nina Blomsköld og Helene Gade-Lundlie. Daniel Iversen gjør også en ganske kul karakter, med mye herlig nord-norsk humor og artige replikker.

Filmen kjører som en skrekk-komedie, med litt blod og vold (men ikke mye), og en del humor. Vi blir ganske bra kjent med flere av karakterene, og man får en viss sympati for rollefiguren til Nina Blomsköld. Monsteret i filmen får jeg litt bigfoot-feeling av når han dukker opp, og filmskaperne kjører stort sett kjappe klipp og korte glimt av han, og det funker bra.

Filmen er ganske kort, 65 minutter lang, men det passer egentlig bra til den storyen vi har her. Skulle man kjørt på med 30 minutter til, så kunne det fort blitt for lite story i forhold til spilletid, eller filmen ville blitt så kostbar å lage så man ikke ville klare å fullføre den.

Totalt sett så synes jeg STALLO er en kul undergrunnsfilm, og jeg vil GJERNE se en blu-ray release av denne. Teknisk bra lagd, en enkel, men underholdende story, og et knippe unge skuespillere som går helt og fullt inn for filmen, og leverer bra. Det er synd at filmen er så vanskelig tilgjengelig som den er, og jeg kan heller ikke skjønne hvorfor den har en så latterlig lav IMDb-score som den har. DET fortjener den ikke. Filmen er underholdende og kul, og jeg ser den gjerne igjen.

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film
- Skrekkfilm - Les flere.
- Komedie - Les flere.
- Streaming - Les flere.

«Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant»

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Stekte grønne tomater»

«Den Siste Fleksnes»