Anmeldelse av Utburd, norsk film fra 2014

Grøsser Spilletid: 75 minutter Aldersgrense: 11 år

Utburd - Trailer 03.05.2014

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film
- Skrekkfilm - Les flere.
- Streaming - Les flere.

Ungdommer på hyttetur i skogen...

[Skrevet av: Lars-Erik Lie, Dato: 17.09.2019]

Norsk mytologi sees i stadig flere filmer, og det er jo kult. Vi har plenty av merkelige skapninger i den norske folketroen. UTBURD er en slik skapning.

Da har jeg fått sett gjennom UTBURD, nok en norsk undergrunnsfilm jeg lenge har hatt lyst til å se. Denne finnes heller ikke gitt ut på disk, men er å finne på streaming hos bl.a. SF Anytime og iTunes.

UTBURD tar for seg gammel, norsk folketro, der man snakker om utburd som barn som er født utenfor ekteskap, eller vanskapte barn, som blir satt ut i skogen for å dø. Men visstnok så overlevde disse ungene, ikke som mennesker, men som en slags gjenferd/skapninger, som var delvis dyr, delvis menneskelignende, og dem har alltid en lengsel etter å bli menneske igjen.

Vi har jo nå fått et lite knippe filmer som tar for seg gammel mytologi i Norge, bl.a. THALE, TROLLJEGEREN, STALLO og da også UTBURD, så det begynner å bli en del av dem, men det er jo alltids plass til flere. Det er mange interessante myter å ta av.

Denne filmen har en kvinnelig regissør, Astrid Thorvaldsen, og det er jo artig. Det er ikke ofte man ser kvinnelige regissører innenfor denne sjangeren, og spesielt ikke når det gjelder undergrunnsfilm. Såvidt jeg vet er dette også en eksamensfilm fra NTNU, og jeg regner med at folk foran og bak kamera er derfra.

Uansett, UTBURD følger en gjeng på 5 ungdommer, som skal på hyttetur i skogen. Med i den gjengen er bl.a. Adrian (Jonas Langset Hustad), som er en forfatter, som sliter med skrivesperre. Det skal vise seg at hans historier har en del interessante "bivirkninger", for å si det slik. Det varer heller ikke lenge før ei av jentene i gjengen hører stemmer på rommet sitt i hytta, og spekulasjonene går vilt, om ho har drømt/opplevd en utburd.

Filmen gir et bra innblikk i de fleste karakterene, og det er interessant å finne ut mer om dem. Det bygges til tider en småcreepy stemning, men filmen er ikke blodig eller gory, alt her går på stemninger og story. Det skal også nevnes at UTBURD er laget for kun kr 250 000,-, og da må det inngås kompromisser på hva man kan få til for den prisen. I spillefilmsammenheng er jo det et veldig, veldig lite budsjett.

Jeg likte UTBURD, synes det var en absolutt godkjent film. Den har sine småcreepy stunder, interessante karakterer, og både det tekniske og skuespillermessige er helt ok, spesielt med tanke på det lave budsjettet. Det er litt kult at dem velger å kjøre en helt egen stil på dette her, og ikke gjør det om til en standard slasher-film. Slik den er nå, så står UTBURD fint på egne ben, og den er vel verdt en titt.

- Fine tendenser i norsk lavbudsjettsgrøsser

• Utburd
  • Heftig