Anmeldelse av The Curse of La Llorona, amerikansk film fra 2018

Grøsser, Thriller Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 15 år

Hun kommer med grenseløs ondskap...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.09.2019]

Vi følger alenemoren Anna som jobber som sosialarbeider. Hun etterforsker en forsvinning av to barn som blir borte på mystisk vis. Jo dypere Anna kommer inn i marteriet, jo mer lukter dette av en sak av det overnaturlige slaget. Etter hvert blir også hennes egne barn trukket inn i affæren og da blir det ikke så mye fokus på å etterforske, enn heller å holde seg og familien sin i livet når gjenferdet fra Llorona herjer...

Filmen begynner med god gammeldags spøkelsesfilmaktig stemning. Der får vi se at en vakker ung mor, drukner begge barna sine i sinne. Og etterpå når hun skjønte hva hun hadde gjort, ble hun så sjokkert at hun begynte å strigråte. Og etter sin død vandrer hun rundt uten ro i sjelen og leter etter nye barn som hun kan drukne. Hun er forbannelsen fra Llorona og det hele er bygget på et ekte sagn fra meksiko.

Dette er den sjette filmen i Conjuring-franchisen og er en spinoff laget i samme åndedrag som ‘Annabelle’-filmene og ‘The Nun’. Det hele foregår i samme univers og Annabelle blir også nevnt i filmen. Men synes ikke det denne filmen byr på kommer helt opp mot The Conjuring. Det er riktignok litt småskummelt med damen og barna hun tar, men filmen klarer ikke helt å være like skummel som jeg hadde håpet på. Missforstå meg rett, men selve damen er okei skummel, men det er vanskelig å virkelig sjokkere oss med god skrekk nå for tiden, da alt nesten er oppbrukt.

Filmen har en del spooky scener som mange sikkert friker litt ut av, men jeg hadde trodd at filmen skulle være enda skumlere. Det er dog en del mystikk i filmen og vi får se at barna blir merket på mystisk vis på armen av tårene til kvinnen, slik voksne rundt dem tror de er barnemishandlet. Filmen er bra spennende og særlig mot slutten får vi en del scener som får deg til å sitte ytterst på stolsetet.

Det er blitt riktig så populært med ghostfilmer som dette den siste tiden. Og dette er ganske greit laget. James Wan er også produsent for filmen, selv om det ikke betyr så mye for resultatet, men regisen er ved Michael Chaves som gjør sin debutfilm. Filmen har god rytme, men du blir ikke veldig redd av filmen. Liker at vi får se lite av spøkelset i starten og så litt og litt mer. Mot slutten får vi også dosen mot slutten der det er mye skrekkaction til å tilfredsstille fansen. Filmskaperne har også klart å levere en pent fotografert film med gode skuespillere, men det blir for mange jump scares-istedet for å bygge opp skummel stemning.

Dette er en grei skrekkfilm for deg som ikke har sett så mye fra før av. Den har et okei driv og får en til å skvette noen steder i filmen. Dessverre er ikke filmen helhetlig like helhetlig skummel. Det er akkurat som om du føler du har sett så mye lignende fra før av de siste årene. Føler heller ikke at filmen har så mye banebrytende å komme med på noe plan. Med andre ord er dette ikke snakk om noen klassiker på noe vis. Det var også litt vanskelig å rulle terning på filmen, men tror denne faller greit i smak hos lettskremte tenåringer fordi den er såpass mørk og at den har sine øyeblikk der den leverer, men i mine øyne holder ikke dette hele veien til målet og jeg ruller en sterk treer for en film som ikke føltes gjennomført nok.

- Annabelle Comes Home - Annabelle vil skremme få.
- The Nun - Nonnen som ikke maktet presset og forventningene
- Annabelle 2 - Vil slite deg helt ut om du er lettskremt!
- The Conjuring 2 - "It's MY house"!
- Annabelle - Skremmende lite skremmende djeveldukke
- The Conjuring - Nymotens skremsel i gammel innpakning

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD
- Skrekkfilm - Les flere.

• The Curse of La Llorona
  • Horrormovietalk.com
  • Heavenofhorror.com
  • Slashfilm.com
  • Jump-cut.no

«Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant»

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Stekte grønne tomater»

«Den Siste Fleksnes»