Anmeldelse av Big Fish, amerikansk film fra 2003

Fantasi, Drama, Komedie Spilletid: 125 minutter Aldersgrense: 11 år

Stor fisk, større følelser

[Skrevet av: Elise, Dato: 29.09.2019]

Big Fish handler om Edward Bloom som i all tid har fortalt om det spektakulære livet han har levd, men som nå er i ferd med å ta slutt. Hva er sant, og hva er fiksjon? Dette skal sønnen William prøve å finne ut av før det er for sent. Big Fish er en film regissert av Tim Burton med manus av John August, basert på novellen til Daniel Wallace. Den skiller seg ut fra resten av filmene under hans navn. Det eneste som får dette til å minne om en Burton film er den til tider gjenkjennelige lyden av hans (mer eller mindre) faste komponist Danny Elfman.

Filmen er nok så kompleks da den hopper fram og tilbake i tid og det er haugevis av karakterer og snodige hendelser, men som hovedkarakteren selv sa: «see, most men, they’ll tell a story straight through, and it won’t be interesting either.» Til tross for kompleksiteten er Big Fish en veldig interessant film, og alt er forsiktig sydd sammen og leder opp til den rørende slutten.

Det som er så fint med Big Fish er at du føler det samme som William, sønnen til Edward. Han føler at han ikke kjenner faren sin, han vet ikke hva som er sant eller hva som er fiksjon av det faren har fortalt han opp gjennom årene. Vi opplever det samme, vi får se hendelsene fra Edward sitt perspektiv gjennom en gjenfortelling, og de virker så sanne til tross for hvor rare de er, helt til vi blir dratt tilbake til den skeptiske verden til William.

Big Fish er en fargerik film både i form, farger og hendelser, men har allikevel en underliggende melankolsk tone. Dette er en type film du kan se flere ganger og fortsatt nyte den like mye hver gang, for det er alltid noe nytt man legger merke til. En ny hendelse, en sammenheng, enda et sitat.
Big fish har både humor, mørke, kjærlighet og spenning, men det som overrasket meg var alle de følelsesladde scenene og lette linjer levert på de mest naturlige måter, men allikevel treffer de hardt «You become what you always were – a very big Fish» Filmen har ingen tydelige stiltrekk fra Burton sine andre filmer, (bortsett fra enkelte deler av historien, men teknisk sett er ikke det Burton sitt) men det viser bare at Burton klarer å tenke utenfor boksen han selv har plassert seg i.

Alt i alt er Big Fish en underholdene film som gjør det en god film skal, nemlig få en til å føle noe, tenke over noe, lære noe. Burton, med hjelp av August og Elfman, og en fantastisk rollebesetning drar oss inn i den sære verdenen Edward har skapt. Det føles ut som et svakt minne av en bittersøt fortid. Om du ikke har sett denne Burton filmen kan det virkelig anbefales ta en kikk på den to timers varige verden til Edward Bloom, for jeg tviler på at du vil finne noe lignende et annet sted.

- Dumbo - Storslagent om sjarmøren Dumbo!
- Miss Peregrine's Home for Peculiar Children - Ujevn, men leken visuell Burton-røre
- Big Eyes - "Øynene er sjelens vindu"
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- Frankenweenie - Herlig stop-motion fra Burton, igjen!
- Alice i Eventyrland - Tim Burton innfrir nok en gang
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Corpse Bride - Mørkt og stilig, men ikke magisk!
- Planet Of The Apes - Ikke helt vellykket remake
- Beetlejuice - Et hjemsøkt hus med en slu demon i kulissene
- Pee-wee's Big Adventure - Burtons første film er en farerik og leken affære

- En historefortellers liv

Omtalespalte: Fantasy

Her finner du omtaler av fantasyfilmer.
Les flere spalteomtaler: Fantasy

• Big Fish
  • Filmlisten.no
  • StudVest
  • Filmanmelderen.no

Columbia Pictures, Zanuck Company, Jinks/Cohen Company

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»