Anmeldelse av Pokémon: Detective Pikachu, amerikansk film fra 2019

Action, Eventyr, Komedie, Familie, Mysterie, Sci-Fi Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 9 år

Sjarmfulle pokemonskapninger i voksen innpakning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.10.2019]

Vi skal til den futuritiske storbyen Ryme City. Der lever mennesker og Pokémon-skapninger i fred og harmoni. Alt starter i det Tim kommer til byen for å ordne opp i leiligheten etter sin avdøde far. Der møter han på pokemonen Pikachu. Sammen oppdager de en rekke mistenkeligheter rundt faren til Tims død. De begynner å lete etter svar og det leder dem ut i en jakt på sannheten rundt hva som egentlig foregår i verdenen i det skjulte...

Nå er ikke jeg noen Pokemon-ekspert på noe plan. Vokste opp da tegnefilmserien gikk på TV og så noen episoder, men ikke noe særlig mer enn det. Har ikke spilt noen av spillene, men har sett på andre som har spilt dem. Det er dog noen nostalgisk øyeblikk av moro når Pikachu synger Pokemonsangen med tårer i øynene. Da jeg først hørte om at filmen skulle bli laget, så trodde jeg først det var en spøk. Pokemon har jo gått til filmen før som tegnefilm, men jeg hadde aldri trodd den skulle fungere som liveaction film.

Filmen er også helt annerledes enn jeg først så den for meg. Dette er langt mindre egnet for barn enn jeg hadde trodd på forhånd. Filmen er ganske mye mørkere og ganske voksen i stilen. Jeg kan jo kanskje skjønne at filmen først og fremst skal appelere til de unge voksne som først vokste opp med Pokemon i form av animasjonsserein på TV og alle de kule spillene som vi er blitt overøst med i tiden etter det.

Regissør Rob Letterman har gjort en god jobb med ‘Pokémon: Detective Pikachu’. Det visuelle i filmen er bra gjennomført. Filmen er litt film-noir-aktig der det blir mye nattescener, men filmen er lyst opp med neonfarger som passer som hånd i hanske med resten av filmen. Imponert over hvordan pokemonene er animert i en ‘ekte’ live action film. De ser veldig bra ut med pels og slikt på en måte som gjør at man aksepterer dem som rollefigurer i filmen. Og da særlig Pikachu er veldig bra laget.

Skuespillet er oppriktig og mildt hos hovedpersonen Justice Smith. Ryan Renolds er også med på å sette farge på filmen. Han har gjort det stort med rollefigurer der vi ikke ser men bare hører at det er ham. Han har overbevist oss med Deadpool og nå er han også episk som Pikachu. Han klarer å få Pikachu til å få en artig personlighet med passe mye humor servert av Renolds friske replikkmunn. Med andre ord er det en genistrek å caste netopp Renolds i rollen, fordi man sikkert også får med seg fansen fra Deadpool-elskerne med mer.

Historien i filmen er svært kompleks, men fungerer overraskende bra i filmen. Liker hvordan filmen har kule tvister og at spenningen holdes i livet gjennom hele filmen. Det er også en del humor inkorporert i materialet. Og selvsagt får du møte svært mange av de kjente og kjære pokemonskapningene fra det kjente og kjære universet. Jeg hadde ikke så høye forventinger til filmen og den overrasket meg en del positivt, særlig siden dette fremsto som mye mer gjennomført enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Jeg gir dette en stor anbefaling til alle unge voksne som hadde et forhold til Pokemon på 1990-tallet og en del utover 2000-tallet. Men også nye fans fra Pokemon Go har utbytte av filmen, så sant du er voksen nok til å få utbytte av filmen, som langt i fra er så barnevennlig som du skulle tro.

- Gåsehud 2: Monsterkvelden - En uunngåelig og unødvendig oppfølger?
- Gåsehud - Gir ikke akkurat gåsehud på ryggen...
- Monsters vs. Aliens - 3D-eventyr for de fleste

- Overraskende bra film om lommemonstre

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• TVdags.se
  • Barnevakten.no
  • Filmtopp.se

USA, Japan

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»