Anmeldelse av Rocketman, amerikansk film fra 2019

Biografi, Drama, Musikal, Musikk Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 12 år

En svært severdig og underholdende film om Elton John!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.10.2019]

Alt starter med Eltons ville og fargeløse stil med briller og rufsete kostymer som får ham til å skille seg veldig ut i mengden. Filmen forteller historien om hva som har formet Elton John som en av musikkens store stjerner. Vi får se hans karriere ta form og høre mange hitter. Det blir også litt fokus på kjærlighet, homofili og også baksiden av stjernemedaljen som alkoholmisbruk, narkotika og annet som ofte innhenter store stjerner, på samme måten som oss andre dødelige. Velkommen til to timer med Elton John-fiksering...

Jeg har ikke det største forholdet til Elton Johns musikk, men likevel ble jeg med på notene i denne filmen og lot med rive med av Elton Johns mange fengende låter. Nå er dog ikke filmfortellingen det beste med filmen, men det den ikke har i manusmateriale tar filmen igjen i artisteri og mange musikkfremfremvisningsopptrednerer som fenger stort. Filmen har dog mye fokus på musikk heller enn handling, og de fleste er nok interessert i musikken når det snakkes om Elton John. Det er også en passende humor som kler filmen og hva den gir oss av underholdning.

Regissør Dexter Fletcher gav oss den sjarmfulle ‘Eddie the Eagle’-filmen og hadde også en finger med i spillet som produsent på Queen-filmen, ‘Bohemian Rhapsody’. Fletcher klarer også å lande filmen om Eltojn John. Alt er fint fotografert med en fin glød i bildet og mye farger, glitter og glamor. Dansekorrografien er gjennomført stilig og passer bra inn med musikken. Filmen er laget som en kunstnerisk musikal med flere forseggjorte musikkinnslag der rollefigurer bryter ut i dans og sang. En del av filmens handling synges og det føles litt på sin plass i en film om en musikklegende. Men samtidig kan det sikkert for noen føles litt kunstig når sangene preger historien i filmen på en slik voldsom måte som det gjøres i Rocketman.

Filmen har mange fine øyeblikk og det er lett å gråte en tåre over Elton Johns møte med popbransjen og hans store artisteri. Filmen er god på å skildre det følelsesmessige i musikken og livet til Elton, men filmen har mer å gå på i å dykke mer ned i det som skjer. Det dveles ikke mye i problemer, selv om vi ser at de er der. Det føles både fint på den måten at filmen føles som mer feelgood, men at vi gjerne skulle dykket mer ned i mørket også, for at den biten skal få sin del av filmen. Ellers ble det også litt mye rot og hopping frem og tilbake i tid i filmfortellingen og jeg føler man ikke kommer særlig under huden på Elton John, filmskaperne viser for det meste bare fremtoningen hans.

Filmskaperne bruker mye bilder og rare grep i måten de velger å fortelle historien på. Det er alt fra at Elton som voksen gir barneversjonen av seg selv en klem og lignende. Selv om noen av disse scenene kan virke litt snåle, så synes jeg filmen beveger seg akkurat innenfor det kunstnerisk akseptable og filmen gir deg en opplevelse, selv om det er mange ting med Elton Johns karriere som er utelatt. Du får kun se Elton som barn og ung voksen, og det vil si at Lion King-eventyret som de fleste unge i dag forbinder med Elton John er utelatt.

Om du er Elton John-fan er dette et must for deg, men det er også mye allment med filmen som gjør dette til en film for den jevne mannen i gata også. Likte aspektet med det å ikke la karriere gå en til hodet og ikke miste hvem man egentlig er. Filmen shower bra og viser oss mer av hvilken genial artist Elton John er og var. Liker hvordan filmen på en fantasifull måte skildrer den energifulle artisten på fargerikt vis. Skuespillet i filmen er dog solid gjennomført av Taron Egerton, som ikke ligner så mye på Eltong John, men som transformeres til stjernen og aksepteres som ham i løpet av filmen. Mye av dette blir gjort i utstråling, snakkemåte og sangformidling. Men selv om filmen ikke er perfekt, så klarer jeg ikke mislike den, til det er den en alt for fengende feiring av artisten med et solid lydspor som fungerer så det koster etter.

Som en film: 4+, Underholdningsverdi: 5-

- Eddie the Eagle - Klassisk herlig britisk feelgood

- Elton John fra A til Å til engasjerer!
- En emosjonell og ekstravagant opplevelse!

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD
- Musikk og konsertfilmer - Les flere.

• Rocketman
  • Unikumnett.no
  • Kulturbloggen.com
  • Onyanserat.se
  • Moovy.dk
  • Aftonbladet
  • Rollingstone.com
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Toppraffel.se
  • Kulturnyheterna