Anmeldelse av Carmen Sandiego - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2019

Animasjon, Eventyr, Mysterie, Familie Spilletid: 22 minutter

Carmen Sandiego - Sesong 1: En lærerik og underholdende serie

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 16.10.2019]

Første sesong av Carmen Sandiego er en Netflixskapt serie laget av Duane Capizziog.Den handler om Carmen (Gina Rodriguez) som rømmer fra tyveorganisasjonen VILE. Hun stjeler gjenstandene som VILE har stjålet og returnerer de til samfunnet og kulturen de ble stjålet fra. Det er ikke alltid hun returnerer tyvgodset tilbake der det ble stjålet fra, men hun finner alltids en måte å gi det tilbake til kulturen. Anmeldelsen er uten spoilers.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Serien er basert på 90-tallsserien “Where on Earth Is Carmen Sandiego?”. Denne serien har jeg ikke sett, og hadde egentlig aldri hørt om rollefiguren, før jeg tilfeldigvis så denne serien ligge på Netflix.

Serien har en kul animasjonsstil. Det ser ut som om serien er laget i en bok. Den ser håndtegnet ut i en utførelse jeg sjelden ser. Slik animasjonsstil skulle jeg ønske det var flere filmer og serier som benyttet seg av, for animasjonen ser vidunderlig ut.

Jeg føler dette er en serie for folk i alle aldre. Den har en spennende historie og har flere budskap som er viktig for mindre barn. Serien er også veldig lærerik. Carmen besøker et nytt land nesten hver episode. Der utforsker hun kulturen i de forskjellige stedene.

Vi får som regel en kort introduksjon til kulturen ved at Carmens assistent, Player (Finn Wolfhard) ramser opp masse fakta om kulturen. Dette er en veldig enkel måte å få frem informasjon, som kan noen ganger virke som en lite kreativ måte å gjøre det på.

Sesongen har en historie som vi følger fra start til slutt, men den har også «småhistorier» som konkluderes i hver episode. Disse «småhistoriene» ble noen ganger litt for forutsigbare for min del. Hovedhistorien hadde et par plottvister som jeg ikke så komme, og hele hovedplottet i seg selv er både kreativt og underholdende. Hele hovedhistorien fokuserer på at Carmen undersøker sin bakgrunn. Vi som ser på, vet like lite om det som Carmen gjør. Det gjør alt ekstra spennende å se.

Alle rollefigurene er gode. Mange av de har god humor, blant annet den franske detektiven som forsøker å fange Carmen Sandiego. Kompanjongene til Carmen er morsomme til tider, men humoren deres er ofte rettet mot de minste seerne. Skurkene i serien er ikke for onde, men heldigvis, samtidig også ikke for milde.

Alt i alt føles sesongen som fantastisk underholdning. Actionsekvensene er spennende, historien er stødig fortalt og karakterene er underholdende. Plottet til noen av episodene kan virke noe forutsigbart til tider, men hver episode har alltids noe nyttig å lære bort. Sesongen er lærerik både for barn og voksne. Jeg lærte en del om de forskjellige kulturene. Det går at undertegnede synes serien er var absolutt verdt å se.

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.
- Animasjonsfilm - Les flere.

• Carmen Sandiego
  • Colbybryant.com