Anmeldelse av Jean de Florette - Kilden i Provence (Jean de Florette), fransk film fra 1986

Drama Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: 12 år

Fæle bønder vil slå kloa i den beste gården

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.11.2019]

Vi skal på et besøk til landsbygda i Provence like etter første verdenskrig. Der møter vi Jean de Florette som er en innflytter i bygden. Han kommer fra byen og har arvet et småbruk som han tenker å drive. Den pukkelryggede, nye bonden har store planer om kaninoppdrett og Squash-dyrking, som krever mye vann.

Men samtidig nører han seg inn i en bitter strid med naboene. De vil helst ha gården hans, fordi det er en dyrebar vannkilde på eiendommen hans. Men det får ikke Jean de Florette vite om, og så bruker de heller alle skitne triks i boken for å få Jean de Florette til å mislykkes, slik at de kan overta gården hans billigst mulig. Men Jean de Florette er en seig sjel som ikke gir seg med litt motgang...

Jean de Florette er basert på den første av de to L'eau des Collines-romanene av Marcel Pagnol fra 1963. Også oppfølgeren ble laget kort tid etter første film og budsjettet på begge filmene var 110 millioner franc, noe som gjorde filmene til de dyreste franske produskjonene i historien. Regien er ved Claude Berri, og dette var mitt første møte med ham som regissør, og han klarer å levere bra i filmen. Skuespillet er også meget solid med den rutinerte franske storprofilen Gérard Depardieu i front. Ja, det er han pene med den store potetnesen som også har spilt Obelix i nyere tid i live action-versjonen av Asterix.

Filmen ble en kommersiell suksess også blant anmeldere og det er nok mye av grunnen til at jeg satte mine øyne på disse filmene. Også publikum strømmet til de franske kinoene og la igjen over 6 millioner solgte billetter, noe som resulterte i den mest sette filmen på kino i Frankrike i 1986. Men filmen var også populær i Norge der blant annet hver fjerde Osloborger så filmen på kino da den kom. Det skal også legges til at filmen gjorde landområdene i Provence til svært populære destinasjoner besøekt fra verden over.

Filmen er bygget opp som et godt gammeldags drama. Liker historien i filmen som er fornøyelig lagt opp med masse kule rollefigurer og en skikkelig konflikt i bunn med en del lurendreiermomenter i seg. Liker også det tragikomiske aspektet med filmen om gården til Jean de Florette der alt er bedre, til og med jorden er bedre der og han har en gjemt vannkilde som er en mangelvare i området med knusktørt klima. Underveis i filmen blir det også en del galgenhumor i hvordan bøndene prøver å få Jean de Florette til å bite i gresset uten å vise så mye sympati for den hardarbeidende nye bonden som bare tror alle er snille med ham.

Filmen er flott laget med mye stilig og variert fotoarbeide. Vi får se den nydelige og landlige naturen i full blomst. Det veksles mellom oversiktsbilder, nærbilder og zooming. Det er en rekke veldig vakre bildeutsnitt i filmen som er filmet fra mange kunstneriske kameravinkler. Filmens foto er badet i sol, har et romantisk og idyllisk bilde av landsbygden i Frankrike. Det vil si at alt ser idyllisk ut, fordi bak idyllen ligger lumske nabobønder som ønsker den nye bonden alt vondt så de kan dra nytte av den dyrebare kilden hans. Tittellåten i filmen er herlig fremstilt av sjarmfullt munnspill.

Stemningen i filmen er veldig spesiell og nærmest romantisk. Godt hjulpet av et nydelig fotoarbeid og munnspillmusikken som virkelig gjør dette til en opplevelse å se. Den spenstige historiefortellingen virker klassisk i sin oppbygning og det er spennende å se hvor dette bærer hen. Når filmen slutter er man klar for å se hvordan dette går videre i del to som henger tett sammen med første omgang. Den store fornøyeligheten ved filmen er verdt å se filmen alene for, sammen med galgenhumoren som oppstår i møte med kynismen rundt det å skremme den stakkars nye bonden fra gård og grunn. Med andre ord er dette en film med kvaliteter som gjør den både folkelig og kunstnerisk flott på samme tid. Med andre ord er dette en film man husker å ha sett.

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

• Spirituality and Practice

Frankrike, Italia, Sveits

Fransk

Renn Productions, DD Productions, Films A2, Rai Due Radiotelevisione Italiana

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»