Anmeldelse av Return to the Blue Lagoon, amerikansk film fra 1991

Eventyr, Romantikk Spilletid: 98 minutter

Nye tenåringer som forelsker seg på tropisk øy...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.11.2019]

I 1897 sør i stillehavet ble to barn tvunget inn på en ukjent øy etter et seilbåtforlis. De vokste opp alene i paradiset og oppdaget kjærligheten. De fikk et barn, men etter en tragisk ulykke ble de drevet til havs. De drev rundt i dagesvis og trodde de kom til å dø. Da nærmet et nytt seilskip seg i horisonten. De plukker opp båten, men det viser seg at begge foreldrene var døde, men guttebarnet deres levde fremdeles.

Men da det nye seilskipet sliter med sykdom søker de inn mot øya der de døde foreldrene kommer fra. Et voksent par har på seilskipet har også et ungt barn med seg et jentebarn. En sjømann og moren til jenta, tar med seg begge barna på en liten seilbåt for å unnslippe kolerautbruddet ombord. Sjømannen går lei dem og vil kaste ungene på sjøen. Det gjør at den unge moren slår sjømannen i hjel med en åre.

Sammen med barna seiler hun inn mot en øy. Hun lærer opp de små barna for å overleve på øyen, og de får mye gratis av at de finner boplassen til guttebarnets foreldre på øya. Vi følger Lilli og Richard i det de vokser opp på øya til Richards foreldre. De blir voksne sammen og da finner de kjærligheten sammen...

Jeg var ikke overbegeistret over The Blue Lagoon, men tenkte at jeg skulle gi oppfølgeren en sjanse likevel. Og denne filmen begynner bedre enn sin forgjenger, men likevel føles dette svært så usannsynlig at eventyret fra første film skal gjenta seg med barnet til ungdommene fra første film og en annen jente. Med andre ord føles det litt som et billig triks for å gjenta historien. Og det er litt synd siden de like gjerne kunne laget en remake istedet for en oppfølger. Halve filmen har barna følge av voksne, men det ligger veldig i kortene at det ikke skal fortsette. Og da må de klare seg selv som i første film, og selvsagt forelsker de også seg også og resten av tegninga skjønner du.

Filmen baserer seg på romanen ‘The Garden of God’ av Henry De Vere Stacpoole. Føler denne filmen er foredlet litt fra første forsøk. Filmen er tidvis flott fotografert og vi får se villsvin i skogen, svømming med skilpadder i vannet og andre dyr som vi ikke opplevde i første omgang. Vi får også se hai svømme i havet og utgjør en trussel for barna. Liker rytmen i filmen ganske greit og filmen forsøker seg på en del spenningssekvenser som den ikke følger helt opp. Det vil si at filmen har en del skummel stemning som viser seg å være falsk alarm. Dette gjaldt også med første film. Og denne gangen er det stammefolkene som også skal være nifse, men som ikke gjør en flue for tre. Men mot slutten blir det noe spenning, selv om den føles noe påklistret.

Denne gangen er det Milla Jovovich og Brian Krause som spiller rollene. Jovovich er den helt klart mest kjente av de to. Hun var tenåring i denne filmen og har senere blitt kjent gjennom sine roller i filmer som den perfekte kvinnen i Det Femte Element og heltinnen Alice i Resident Evil-filmene. Her er hun også et blikkfang med sin store utstråling i denne filmen, og jeg synes hun fungerer til og med bedre enn Brooke Shields i første film. Da er Brian Krause mye mer anonym. Dessverre er skuespillet litt for markert i filmen og litt stivt i lengden.

Første del av filmen er også den beste. Da har filmen mest å spille på. I neste del føles filmen mer som en oppbrukt ungdomsfilm. Vi får den vanlige reglen om kjærlighet som oppstår mellom pen jente og staut gutt. Men dessverre er ikke filmen like spenstig som den kunne ha blitt. Dette er med andre ord svært forutsigbart med en seksuell frustrasjon hengende i luften. Og det er litt synd at ikke alt henger bedre sammen i filmen, fordi selve filmskapingen er på et teknisk bra nivå. Men manusarbeidet kunne vært en del bedre og jeg føler ikke historien er spenstig nok utformet.

I mine øyne var dette en bedre film enn den første, om du da ser bort i fra logikken med at alt gjentaes i film nummer to på litt samme måten som i første omgang. Og jeg trekker litt for dette, men likevel liker jeg denne oppfølgeren bedre enn 1980-versjonen, selv om det skjer mye det samme i begge filmene. Men dette har vi jo sett før i remakes, men det blir veldig synlig i ‘Return to the Blue Lagoon’. Teknisk sett er filmen godt laget, men innholdet er ikke like potent og en del av det som skjer er enten oppgulp eller veldig kunstig. Men jeg liker filmen okei og lander et sted midt på treet og alt i alt en liten forbedring fra første film, selv om dette minner mer om en remake enn en oppfølger, selv om slutten har en ny vri fra første film.

- Den blå lagune - Kjærlighet i en boble på en isolert øy

Omtalespalte: Romantikk

Her finner du omtaler av romantiske filmer.
Les flere spalteomtaler: Romantikk

• Chicago Tribune
  • Radio Times
  • Orlando Sentinel
  • Boulder Weekly

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»