Anmeldelse av Batwoman - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2019

Action, Eventyr, Drama, Kriminal, Sci-Fi Spilletid: 45 minutter

Batwoman - Sesong 1: En kvinnelig Batman på godt og vondt

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 30.10.2019]

Bruce Wayne er forsvunnet, Gotham er i fare og hvem er Kate Kane? Den nye superhelt serien fra DC har hatt premiere på HBO. Kate Kane kommer svevende inn i Gothams gater som  Batwoman, en dyktig slåsskjempe som er trent opp til å stå ned på byens gjenoppblomstring av kriminalitet. Men ikke kall henne en helt riktig enda. I en by som er desperat etter en redningsmann, må Kate få bukt med sine egne demoner før hun kan bli Gothams nye symbol på håp.

Superhelter på skjerm tar aldri slutt, for HBO har kjøpt rettighetene til denne DC-serien som handler om kusina til Bruce Wayne. Vi har sett en hel haug av helter på dvs strømmetjenester de siste årene. Netflix har vist serier fra Marvel, der Luke Cage var den beste. Amazon Prime har også vist superhelter i serien `The Boys`. Nå er turen for alvor kommet til HBO Nordic. I tillegg til `Supergirl` er `Batwoman` det nyeste tilskuddet på tjenesten. Ruby Rose, best kjent fra `Orange Is The New Black´, har hovedrollen i denne serien, der hun må gjøre det hun kan for å beskytte byen fra kriminalitet. Ingen vet hvor Bruce Wayne er, så ondskapen er tilbake uten en superhelt til å beskytte byen.

Kvinne overtar Batman
Det er ingen ukjent sak at superhelter nå til dags ofte spilles av menn, men det siste året har flere kvinner inntatt helteroller. Marvel har Brie Larson som `Captain Marvel`, mens DC nå har innhentet Ruby Rose. Så hvordan funker serien uten en mannlig helt? Undertegnede synes det funker ganske så bra. Serien inneholder elementer man er vant med fra filmuniverset, der Gotham virker som et dyster og utrygg by, der kriminaliteten herjer. Samtidig er historien velkjent. Kate Kane har alltid drømt om å ta på seg superhelt kappen til Batman, så her får hun den drømmen oppfylt.

Kate´s søster, Beth (Rachel Skarsten) trodde alle hadde omkommet i en bilulykke sammen med moren. Plutselig dukker hun opp i Gotham, men denne gangen heter hun Alice, som visstnok ikke er helt den personen Kate trodde hun var tidligere. Så Kate forsøker å finne ut hva hun planlegger. Hun får hjelp av en av Bruce Wayne´s kompiser, Luke Fox (Camrus Johnson).Kate finner Batmans hovedkvarter `Wayne Tower`. Sammen bygger de om drakten til en kvinnelig modell.

En av undertegnedes favorittsjangere er nettopp superheltproduksjon, så hver gang det kommer en ny film/serie fra dette universet, blir jeg interessert. Batwoman er på sitt beste både spennende og interessant, der fortiden til Kate kommer glimtvis frem, men serien blir dessverre for lik Batman. Historien går igjen, og jeg synes ikke Ruby Rose helt kler en slik populær rolle. Så dette blir bare for meg mer ´Batman`, og ikke så mye nytt. HBO legger ut ukentlige episoder av denne serien, så akkurat nå ligger det 4 episoder ute. Untertegnede har bare hatt tid til å se to episoder

Alice er seriens mest interessante figur

Seriens mest interessante figur er Kate´s søster, Alice. Hva hun planlegger, vies hun overraskende mye tid på skjermen. Jeg skulle ønske at serien tok for seg mer av fortiden til Kate, og ikke bare glimtvis. Hvordan var livet hennes som ungdom, og hvordan og hvorfor ville hun bli batwoman. Serieeskaperne kunne med fordel viet en episode av bare Kate, da hun var yngre, for her blir hun bare kastet inn i superhelt rollen, egentlig helt uten av vi som seere får noe innblikk i hvordan hun ble det. Det kan være at dette kommer mer frem etterhvert som serien skrider frem, men etter to episoder er lite av dette forklart.

Batwoman er mer superhelter, men mindre nytt. Batman er egentlig en figur som ikke helt er undertegnedes favoritt, men har sett alle filmene som er laget opp igjennom disse årene. Så hvis du er interessert i å utforske Gotham med en kvinnelig ´Bruce Wayne`, vil du ha mye glede av denne serien. Hvis du har fått litt nok helter for en stund, kan du fint hoppe over denne.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Bloody-disgusting.com
  • Collider.com
  • Black Girl Nerds
  • The Young Folks

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»