Anmeldelse av Dragetreneren 3 (How To Train Your Dragon: The Hidden World), amerikansk film fra 2019

Animasjon, Action, Eventyr Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 6 år

En flott avslutning på en eventyrlig trilogi

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 06.11.2019]

«How to Train Your Dragon 3” avslutter sagaen om den unge gutten og dragen som ikke bare endret og formet hverandre, men som også endret verden og tankene til alle rundt seg. Vi har nå nådd toppen av berget og kan se tilbake på en litt ujevn, men god trilogi. Men spørsmålet jeg sitter igjen med nå er: Er denne tredje filmen den beste av dem alle?

Hiccup (Jay Baruchel) står foran sin største utfordring noensinne. Han finner nemlig ut at Toothless ikke er den eneste av sitt slag og dermed trekker Toothless bort fra hjemmet sitt for å være med sine likesinnede. Samtidig står samfunnet til Hiccup foran total ødeleggelse når den onde Grimmel (F.Murray Abraham) truer med å ødelegge byen til Hiccup, drepe Toothless og ta resten av dragene til fange. Klarer Hiccup og Toothless å samle krefter én siste gang for å redde alle som avhenger av dem?

Kontinuiteten skal det ikke stå på. Dean DeBlois har regissert de to første filmene og står fortsatt bak roret denne tredje gangen også. Det tyder på stor tiltro til regissøren og en kontinuitet som smitter over på filmene som et samlet verk. Får man tre forskjellige regissører med tre forskjellige visjoner, blir som regel filmene god preget av dette, på godt og vondt. For denne trilogien så synes jeg det fungerer godt at DeBlois har fått sitte bak spakene på alle tre filmene, og man ser omtrent kjærligheten til filmene og historien strømme som en rød tråd gjennom film til film. Det er en trygg og god regi på alle filmene, mens denne siste filmen avslutter på en måte som fungerer helt utmerket.

Jeg er blitt en gammel mann og finner meg stadig i å gråte når filmene bikker over og serverer emosjonelle øyeblikk, noe også «How to Train Your Dragon 3» skimter med. Litt overraskende kanskje, men hele trilogien har hatt en underliggende varm og fin fortelling om vennskap, kjærlighet og familie som har truffet godt. Humor og action har også vært en hyggelig kompanjong i de to første filmene, og det er intet unntak denne gangen. Innpakket i et nydelig animert univers og herlige fargesprakende scener, er dette en flott visuell opplevelse.

Stemmeskuespillerne er også tilbake, og det er selvfølgelig også en fordel. Om de «store» stjernene hopper av er det ofte et dårlig tegn på at filmen har falt betraktelig i kvalitet, men her er det ingen fall i kvaliteten. Jeg likte godt begge de to første filmene, men film nummer tre har en atmosfære og subtil emosjonell klang som gjør at jeg for første gang ble trollbundet av film-universet. Stemmene gjør sin del av jobben og jeg føler tilhørigheten til universet umiddelbart når historien farer av sted.

Denne tredje filmen runder av sagaen på svært underholdende vis og gir også en grotesk god emosjonell avskjed i samme slengen. Dette var en herlig film. Ja, en vakker film – faktisk. Den treffer rett i hjerterota og forteller en historie som man lett kan relatere til det ekte livet – med noen modifikasjoner, såklart. Filmen ser for øvrig lekker ut i 3D og gir en ekstra prikk over i-en når det gjelder totalopplevelsen av å se filmen. Se de to første filmene og så kaster du deg med hodet og hjertet inn i denne tredje filmen, så får du en komplett filmopplevelse og en komplett trilogi.

- Dragetreneren 2 - Solid drageoppfølger!
- Dragetreneren - Flott eventyr med drager og vikinger

- Dragetreneren 2 - Solid drageoppfølger!
- Dragetreneren - Flott eventyr med drager og vikinger
- Lilo & Stitch - Disney trår til igjen!

- Knallsterk tredjefilm som sjarmerer og rører stort!

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

• Dragetreneren 3
  • Barnevakten.no
  • Filmfrosk (Youtube)

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»