Anmeldelse av Pans Labyrint (El Laberinto del Fauno), spansk film fra 2006

Drama, Fantasi, Thriller Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 15 år

"Pans labyrint"

[Skrevet av: Elise, Dato: 09.11.2019]

Filmen utspiller seg i Spania, og året er 1944. Den unge jenten Ofelia liker å lese eventyr, og blir en del av de selv. Det viser seg at Ofelia er den savnede prinsessen, og må finne veien til det underjordiske riket og vinne retten til å bli den hun egentlig er, men det er ingen enkel vei. Det er tøffe tider i Spania, og Ofelias mor venter barn, og hennes stefar dreper de han måtte ønske.

Jeg hadde store forventninger til denne filmen, siden jeg hadde hørt så mye bra om den. Det resulterte i skuffelse. Jeg finner det svært vanskelig å si at en film er dårlig, for det er alltids noe bra, selv i en «dårlig» film. Og jeg synes ikke at Pans Labyrint var en dårlig film. Den bare traff meg ikke like hardt som jeg hadde ønsket, eller kanskje Guillermo del Toro bare ikke er min «cup of tea»

Jeg hadde fått inntrykk av at Ofelia skulle legge ut på et stort og tøft eventyr, men jeg føler at det ble alt for lite av dette, og litt for mye dreping og tortur fra stefaren sin side. Jeg må også innrømme at hjertet mitt sank når jeg fikk se faunen. Jeg hadde sett for meg en klok og mektig karakter, men faunen minnet meg mer om Jack Sparrow enn en mystisk og klok trollmann.Jeg forstår at det kan være vanskelig å få ikke eksisterende skapninger til og fremstå som realistiske, men til tider fikk jeg inntrykk av de knapt hadde prøvd, men allikevel var de jo kule skapninger.

Til tross for kritikken så hatet jeg den ikke, tvert i mot. Det er ingen som kan si at del Toro ikke er interessant. Hovedrollen var nydelig, og spilt meget godt av Ivana Baquero. Musikken var melankolsk og passet fint til filmen. Det var også mange estetisk vakre scener. Det jeg likte spesielt godt med denne var at man alltid måtte tenke; hva er det som egentlig skjer? Skjer dette eller er det bare oppspinn? Likte også godt karakterene som sto sterkt i sinne roller, enkelte av de var lette å hate, mens andre var lette å elske. Filmen var også god når det kom til å skape spenning og skrekk, det kan vel egentlig oppsummeres som uro. Den skaper uro, og en følelse av å være utrygg.

Noe som sikkert ikke er så kjempe viktig, men som jeg reagerte på, er at dette er den første filmen jeg har sett der jeg synes at lyden av torden har hatt en effekt. Jeg fikk virkelig en følelse av at noe ille var rett rundt hjørnet, og var rett og slett nervøs for hva som kom til å skje. Likte også godt sirkelkomposisjonen. Jeg er villig til å gi denne filmen en til sjanse, hvem vet, kanskje jeg får et annet inntrykk andre gangen.

Alt i alt så er dette en underholdene og interessant film, og definitivt nok så unik, men allikevel levde den ikke helt opp til mine forventninger og får dermed terningkast 4+

- The Shape of Water - Varierende om merksnodig fantasyromanse
- Crimson Peak - Styggvakker spøkelseshistorie
- Pacific Rim - Guillermo del Toro slår på stortromma
- Hellboy II: The Golden Army - Langdryg overeksponering med for mye armer og bein
- Hellboy - Severdig mørk superheltaction
- Blade 2 - Blade er tilbake i en mørkere og mer actionpakket men billigere vampyraffære
- Devil's Backbone - Blanding mellom skrekkfilm og thriller

• 1000misspenthours.com
  • Filmlisten.no

Spania, Mexico

Spansk

Warner Bros. Pictures, Telecinco, Tequila Gang, Esperanto Filmoj, Estudios Picasso, OMM, Sententia Entertainment

«Hjem til jul»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»