Anmeldelse av Salem's Lot, amerikansk tv-film fra 1979

Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 112 minutter

Kul vampyrisk TV-film for sin tid

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.11.2019]

Alt begynner i Ximico i Guatemala. Ved en kirke i følger vi en ung mann og en ung gutt. Ben Mears og Mark Petrie fyller små flasker med hellig vann. Når en av flaskene begynner å avgi en uhyggelig overnaturlig glød, forteller Mears til Mark at "de har funnet oss igjen". Når de vet at en ond tilstedeværelse er i nærheten, bestemmer de seg for å bli for å bekjempe den. Det viser seg at det er snakk om noen vampyrer som invaderer en småby.

Det fortelles at man antar at onde hus tiltrekker seg onde folk. To år tidligere vender den suksessfulle forfatteren Mears, tilbake til sin lille hjemby Salem's Lot i Mainei USA. Mears har til hensikt å skrive en bok om Marsten House, en gammel, illevarslende eiendom på en bakketopp som har et rykte for å bli hjemsøkt. Mears forsøkte å leie den, og finner ut at den allerede er kjøpt av en annen nykommer til byen, den mystiske Richard Straker. Straker er i ferd med å åpne et antikt show med sin aldri tilstedeværende forretningspartner, Kurt Barlow.

Etter at en stor kasse er levert til Marsten-huset en natt, begynner stadig flere byfolk å forsvinne eller dø under underlige omstendigheter. Mears og Straker er de viktigste mistenkte fordi de begge er nye i byen, men det blir etter hvert klart at kassen inneholdt Strakers forretningspartner, Kurt Barlow, en gammel vampyr som har kommet til Salems Lot. Det er duket for spenning i det ondskapen befester småbyen...

Filmen er regissert av Tobe Hooper, som er mannen kjent for å regissert den store klassikeren Motorsagmassakren fra 1974. Dette er en helt annen type skrekkfilm som er mer tradisjonell i formen, men Hooper viser kvaliteter med dette verket også. Dette er nemlig filmen som gjorde at Tobe Hooper fikk tilliten av Steven Spielberg til å regissere spøkelseseffektfilmen Poltergeist som kom ut i 1980. Synes TV-filmen avslører litt mye i begynnelsen, men det er sikkert også for å tease hva filmen skal omhandle.

Filmen er basert på en roman fra Stephen King. Jeg har alltid vært fascinert av Stephen King-filmatiseringer fra første gang jeg så Ondskapens Hotell som barn på TV. Det er noe eget med King og hvordan han skaper egne historier med dragning av det overnaturlige og åndelige. Mange av hans filmatiseringer er gjerne litt i skrekksegmentet, men han er en god historieforteller og jeg liker godt det han kommer med av klassiske historier.

Du merker jo at dette er en TV-film, men effektene er ikke så ille og faktisk overraskende bra til å være laget i 1979. TV-filmen er jo litt stillestående til tider, nesten mer som miniserie enn film i tempo, driv og oppbygning. Filmen er ingen mesterverk, men har helt klart sine stunder. Det skjer en hel del rekke mystiske ting i filmen. Det hele defineres i krysningen mellom åndelige som besetter et hus og det vampyriske. Skuespillet er ikke Oscarverdig på noen måte, men det fungerer og blir litt skrekkfilmsjarmaktig som jeg noen ganger synes er litt småkult og nostalgisk slik jeg ofte husker ting som gikk på TV i barndommen.

Filmen har noen kule bildekomposisjoner innimellom, som overgangen fra en blålysende flaske til en gul fullmåne. Det er en mystisk stemning i verket og jeg liker oppbygningen i filmen. TV-filmen har en del småskremmende og effektfulle scener. Blant annet er den første scenen der en guttevampyr kommer flygende gjennom vinduet og biter en annen gutt. Men det går ofte langt mellom de virkelig kule scenene, da TV-filmen er veldig rolig i avtrekkeren. Men det kommer seg litt utover i filmen. Spesielt er det mye potens materialet i andre del av TV-filmen, da ting skrur seg mer og mer til.

Jeg likte mye av det denne TV-filmen tilbyr meg. Spesielt synes jeg vampyrene så ganske kule ut og skiller seg litt ut i mengden forhold til den mest typiske vampyren. Her har de onde og lysende øyne, hogtenner og med masse overnaturlige krefter. Vi får også se en mer skremmende vampyrtype som minner mer om den man finner i eksempelvis Nosferatu med bål blank skalle, mer rotteaktig utseende og virkelig store tenner. Denne vampyren gir en meget skremmende fremtoning og er med på å sette standarden for filmen.

Med andre ord inneholder “Salem’s Lot” mye av det du ser etter i en vampyrproduksjon. Må si at jeg er imponert over det Tobe Hooper har fått til med denne TV-produksjonen fra slutten av 1970-tallet. Filmen er ikke perfekt, men den fungerer bra etter hensikten og må ha føltes veldig kul da den kom på TV. Det er sjelden du finner noe mer skremmende materiale fra samme tid på TV som fenger mer enn dette skrekkmessig. Det er også mange kule scener fra det ‘onde’ huset. Der er scenografien meget stilfull skrekkmessig og horrorklassisk utført i sømmene.

Regissør Hooper klarer å lande mye kule effekter i filmen som er med på å løfte inntrykket av materialet. Jeg var ikke overbegeistret over første del, men mot slutten av andre del drar dette seg virkelig til og du får den skrekken og gruen du forventer av en slik produksjon. Med andre ord må du ikke gi deg for tidlig og avfeie TV-filmen før du har kommet skikkelig inn i materie.

Filmen vil nok appellere best til deg av den gamle skrekkskolen som tåler at ikke alt er like intenst. Men jeg må trekke noe for at den første en og en halve timen av tre timer var noe søvndyssende. Så derfor ruller jeg en fin firer, for en varierende film, i alt fra stillestående i starten til at filmen på sitt beste virkelig briljerer i skrekk mot slutten, der ting er veldig intenst.

- Motorsagmassakren 2 - Førstefilmen og oppfølgeren er som natt og dag!
- Lifeforce - En film som vil veldig mye
- Poltergeist - Bråkete og tragedieforfulgt spøkelsesklassiker
- The Funhouse - Mareritt i spøkelseshuset
- Eaten Alive - Undervurdert skrekkfilm fra Tobe Hooper
- Motorsagmassakren - Still going strong!

Les mer om tv-filmen

• Salem's Lot