Anmeldelse av Notting Hill, engelsk (britisk) film fra 1999

Komedie, Romantikk, Drama Spilletid: 124 minutter Aldersgrense: Alle år

Morsom og klassisk jentefilm som treffer bra

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.07.2009]

William Thacker er en vanlig fyr som jobber i en bokhandel med reisebøker. En dag da han er på jobb kommer den berømte filmstjernen Anna Scott innom og det blir et møte han seint kommer til å glemme...

William bor og jobber i London i bydelen Notting Hill. Han er blitt dumpet av sin tidligere kjæreste og har ikke funnet noen som han bryr seg om etter dette. Det er tilfeldighetene som spiller inn da William møter celebriteten Anna Scott. Han møter henne først i bokhandelen og deretter klarer han å søle kaffe på henne og ber henne hjem til seg for å skifte klær. Det blir korte møter, men nok til å bringe inntrykk på hverandre.

Denne filmen sier noe om at alle mennesker egentlig bare er vanlige personer innerst inne, uansett hvor berømt eller 'viktig' de måtte være sett i alle andres øyne. Det å være berømt har helt klart sine baksider og det kommer bra fram i filmen, og det er heller ikke bare lett å være sammen med kjendiser av Anna Scotts kaliber. Dette er i utgangspunktet et umulig forhold. Men finner man den rette, spiller det vel ikke så stor rolle?

Vi følger William og alt han foretar seg gjennom hele filmen. Man fokuserer absolutt mest på kjærlighetsforholdet mellom William og Anna Scott, men vi får også se litt mer til hans herlige familie og hans merkelige bokamerat Spike som nesten er et kapittel for seg selv. Filmen innehar mange tydelige og gode karakterer som gjør at en gir litt ekstra når en ser på.

Manuset til filmen er laget av Richard Curtis som også har vært med på suksessfilmene 'Fire bryllup og en gravferd', 'Bridget Jones Dagbok' og 'Love Actually'. Musikken i filmen inneholder hitter som "When you say nothing at all" av Ronan Keating og "Ain't No Sunshine".

Skuespillet er slett ikke verst. I hovedrollen møter en Hugh Grant som behersker veldig godt den komiske timingen som filmen forsøker seg på. Julia Roberts er alltid flott på film og passer godt til å spille den berømte filmskuespilleren Anna Scott. Rhys Ifans leverer en utrolig herlig tolkning av karakteren Spike som man bare må elske. Tim McInnerny som man kjenner fra Blackadder spiller også en fremtredende rolle i filmen. Ellers får vi innhopp fra Alec Baldwin og Dylan Moran fra Black Books.

Kjærlighet er noe alle opplever i større og mindre grad. Notting Hill er meget vellykket i en film i denne sjangeren, og innehar en god del morsomme scener og karakterer. Det gjør filmen nesten like severdig for begge kjønn selv om det kvinnelige kjønn nok vil like filmen enda litt mer enn resten. Dette er en lun og fin film som jeg kan anbefale nesten alle å se, kanskje med unntak av dem som har kjærlighetssorg.

- Blackbird - Sterkt og menneskelig om omdiskutert tema

• Radioten
  • Filmredaksjonen NRK

Storbritannia, USA

Engelsk, Spansk

Polygram Entertainment, Working Title Productions, Bookshop Productions, Notting Hill Pictures

«Tre Nøtter til Askepott»

«Gutten som ble julenissen»

«The Harder They Fall»

«Venom: Let there be carnage»

«The Boy Behind the Door»

«House of Gucci»

«Those Who Wish Me Dead»