Anmeldelse av Batman, engelsk (britisk) film fra 1989

Thriller, Action, Superhelt-film, Kriminal, Fantasi, Sci-Fi Spilletid: 126 minutter Aldersgrense: 15 år

Beste Jokeren jeg har sett!

[Skrevet av: HaukAnd, Dato: 18.11.2019]

Dette er den første seriøse filmen basert på Batman-tegneseriene. Jeg har (dessverre?) ikke sett den før, men jeg har sett Christopher Nolans Dark Knight-trilogi og hadde ikke så høye forventninger til denne. Jeg synes jeg hadde litt rett og litt feil. Med rett mener jeg at Michael Keaton kanskje ikke er den beste Batman’en jeg har sett. Både Christian Bale og Ben Affleck var mye bedre “batmen” enn han. Jeg har ikke sett de andre filmene i serien, men jeg vet at både Val Kilmer og George Clooney tar over rollen senere i serien så kanskje det blir bedre eller verre?

Men så har vi styrken: Jack Nicholson som The Joker er helt fantastisk. Ikke en tragisk figur som Joaquin Phoenix’, eller en helt psykopatisk Heath Ledgers, men en gæer’n og ganske morsom Joker. I følge seg selv en draps-kunstner. Men også en regulær gangsterboss, en rolletolkning karakteren kler veldig godt. Litt rart at alle skurkene velger å følge hans ganske merkelige planer, men i Tim Burtons univers blir det helt logisk.

Annerledes fra Nolan-trilogien
Tim Burtons Gotham er en mørk, ja gotisk by, hvor det alltid er natt. Sola skinner aldri, det er alltid overskyet. Det ryker skummel røyk fra fabrikker. Det er fullt av trange, mørke smug og bakgater fulle av rotter, både menneskelige og animalske… Samfunnet er helt ødelagt av korrupsjon, politiet er helt fordervet. Burtons Gotham er mindre realistisk enn Nolans, men også mer fantasifullt og eventyraktig. Det kan du synes hva du vil om. Jeg liker det.

Hvem skal redde dagen? Batman, han er med helt fra begynnelsen. Vi vet selvsagt at foreldrene er døde, men ikke hvem som trente han opp og lærte han de tekniske ferdighetene hans mm. Hele Batman-opprinnelsen er ukjent for oss seere i denne første filmen.

Skuffende Keaton
Jeg vet jeg har sagt det, men Keaton er ikke bra. Han er nesten litt soft og noen ganger er han til og med morsom, fy! Etter min mening bør Batman være kaldere, mindre menneskelig og uten sans for humor. Men så kan du jo også se på det annerledes, at Batman er skremt av at foreldrene er døde og at ettervirkningene fortsetter langt inn i livet. At han innerst inne bare er et skremt, lite barn som hater kriminelle for alt det er verdt. Hvis du ser det sånn, er Keaton god. Han er altså en mer menneskelig og sårbar Batman. Det kan du synes hva du vil om. Jeg liker det ikke.

Helt nydelig musikk
Musikken i filmen er kjempebra. Selveste Prince laget to dritfete låter (Partyman og Batdance) til den. Resten av soundtracket kan jeg beskrive som James Bond møter klassisk musikk, og det går veldig bra! Galskapen til Joker kommer tydelig fram der han danser funky til Prince, for så å trippe inn i en dødelig vals akkompagnert av et tivoliorkester...

Alt i alt; en temmelig allright og kunstnerisk kreativ Batman-film. Jeg savner den grove volden fra Nolans trilogi, men liker det fantastiske universet Burton skaper.

- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- The Dark Knight - Sinnssyk underholdning
- Batman Begins - Fantastisk reboot av Batman
- Batman & Robin - Verste Batman-filmen ever
- Batman Forever - Two-Face og Riddler mot Batman
- Batman Vender Tilbake - Butonish karaktersuppe
- Batman - The Movie - Artig liten sak fra en svunnen tid

- Dumbo - Storslagent om sjarmøren Dumbo!
- Miss Peregrine's Home for Peculiar Children - Ujevn, men leken visuell Burton-røre
- Big Eyes - "Øynene er sjelens vindu"
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- Frankenweenie - Herlig stop-motion fra Burton, igjen!
- Alice i Eventyrland - Tim Burton innfrir nok en gang
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Corpse Bride - Mørkt og stilig, men ikke magisk!
- Big Fish - En historefortellers liv
- Batman Vender Tilbake - Butonish karaktersuppe
- Edward Saksehånd - Flott visuelt, annerledes og moderne eventyr
- Beetlejuice - Et hjemsøkt hus med en slu demon i kulissene
- Pee-wee's Big Adventure - Burtons første film er en farerik og leken affære

- Mørkt, dyster og vellykket superhelteventyr

19.03.2011 sier Grotlo94: Synst det var på tide å se denne filmen siden eg likte dei andre så mykje, så såg den for første gang for 2 veker siden, og må si at eg blei kraftig skuffet. Alle sier den var ein skikkelig god klassiker, men eg likte den ikkje i nærheten av så mykje som The Dark Knight eller Batman Begins. Batman (altså helten, ikkje filmen) var heilt elendig! Trur faktisk han ble skutt 3 ganger og ble banket opp av alle han møtte! Var ikkje bare det som plaget meg, likte bare ikkje filmen. Men bra anmeldelse likevel! :P

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD
- Acionfilm - Les flere.
- Superheltfilm - Les flere.

• Batman
  • Fast-rewind.com