Anmeldelse av Happy Death Day 2U, amerikansk film fra 2019

Grøsser, Komedie, Sci-Fi, Mysterie, Thriller Spilletid: 100 minutter

Så var det på’an igjen

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 11.12.2019]

Blumhouse har produsert en rekke hits innen skrekk og grøssere de siste årene, og har med det bevist at sjangerne lever i beste velgående. De har også gjort det store ved å forsøke seg på friske og nyskapende ting, selv om de også har oppdatert litt eldre sjangerhelter. «Happy Death Day 2U» er som «Groundhog Day» og «Scream» fikk et kjærlighetsbarn, men dessverre uten den ekstra brodden som gjorde begge de to filmene til klassikere.

Sist gang vi møtte Tree (Jessica Rothe) var hun fanget i en tidsloop som gjorde at hun opplevde dagen hun døde om igjen. Nå som hun endelig har kommet seg ut av tidsloopen, lever hun et bekymringsløst liv med kjæresten sin Carter (Israel Broussard) helt til dagen Carters kamerat Ryan (Phi Vu) kommer inn og sier at han opplever den samme dagen om igjen…

«Happy Death Day» fra 2017 hadde et lite budsjett på omtrent 5 millioner dollar, mens den tjente inn over 125 million dollar på verdensbasis. Så klart man skal lage oppfølger da, selv om den første filmen egentlig stod greit på egne ben? Prinsippet for filmen er det samme, de fleste av de samme skuespillerne er med videre og vi befinner også faktisk på samme dag. Vrien, spør du? Vi er i en annen dimensjon… Så om du tenkte at det var litt fjernt at Tree var fanget i en tidsloop i den første filmen, så drar de det faktisk enda lengre i oppfølgeren. Uten videre hell… Filmen kostet dobbelt så mye å lage og spilte inn omtrent halvparten av det forgjengeren klarte, så vi snakker fortsatt et formidabelt overskudd. Og snakker vi også en trilogi her, mon tro? For med den søkte filmidéen om andre dimensjoner, så tror jeg vel de makter å få det enda mer kørka i en tredje film. Alt ligger i hvert fall til rette for det.

Det som fungerte OK for den første filmen var at man ikke visste hvem morderen var, og at det lignet en del på klassisk ungdomsskrekk anno millenniumskiftet (LES: «Scream», «I Know What You Did Last Summer» og «Urban Legend»). Den hadde også såpass med selvironi at det aldri ble for seriøst. Film nummer to forsøker å bygge videre på fundamentet fra den første filmen, men jeg merker at dette universet ikke tiltaler meg nevneverdig. Jeg kjeder meg i selskap med rollefigurene og jeg bryr meg ikke om dem når de forsøker å prakke på meg empati og relasjoner. Jeg bryr meg ikke. Ikke i det hele tatt. Den første filmen fanget i hvert fall kjernen til dette på et greit vis, og dermed ble man bittelitt engasjert når Tree dør gang på gang, samtidig som hun skaper relasjoner. Denne filmen tuller det til og jeg fikk faktisk lyst til å slå av før halvtimen hadde gått. Humoren i filmen fungerer ikke (er det morsomt at en fyr sier at han faktisk bæsja på seg ved en eksplosjon?), skrekken er illevarslende lite til stede og historien er noe vi allerede har sett. Det eneste jeg faktisk synes fungerer er desperasjonen til rollefiguren Tree og at hun tar valget om å ende livet sitt på mange fiffige måter i stedet for å hengi seg til morderen hver eneste gang. Det nivået av selvironi fortjener en aldri så liten runde med applaus.

Jeg ser allerede nå at dette har potensialet, eller rettere sagt evnen, til å bli en trilogi. Jeg håper at jeg tar feil, for jeg tror ikke jeg orker mer tidsloop og dimensjonshopping-skrekk, jeg. Se heller den første filmen og la det bli med det.

- Happy Death Day - Fornøyelig og småsmart déjà vu-skrekk.

- Happy Death Day - Fornøyelig og småsmart déjà vu-skrekk.
- Scouts Guide to the Zombie Apocalypse - Zombiesplatter for unge
- Paranormal Activity: The Marked Ones - The Blair Witch-extreme

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

• Happy Death Day 2U
  • MovieCrypt.com
  • South China Morning Post
  • The Mail on Sunday (UK)
  • San Francisco Examiner
  • Denofgeek.com
  • CineVue
  • London Evening Standard
  • Times (UK)
  • The Straits Times (Singapore)
  • Daily Mirror (UK)
  • 3AW
  • Herald Sun (Australia)
  • Thefilmfrenzy.com
  • Austin Chronicle
  • Daily Mail (UK)
  • Sunday Times (UK)

USA, Japan

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»