Anmeldelse av Marriage Story, amerikansk film fra 2019

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

Baumbach imponerer stort!

[Skrevet av: Elise, Dato: 11.12.2019]

Marriage Story tar for seg et ektepar som skal skilles. Vi får følge hele prosessen, og se hvordan det er når en familie plutselig går i oppløsning, og hvordan den eventuelt kan reddes. Vi møter Adam Driver i rollen som Charlie, og Scarlett Johansson i rollen som Nicole.

Filmen har en interessant åpning der Nicole og Charlie sine lister over hva de elsker ved hverandre blir lest opp. Det er en glimrende måte å presentere karakterene på. Etter dette blir vi brått kastet inn i handlingen uten at vi har fått noe særlig innblikk i hva som foregår, men stemningen er ikke til å ta feil av. Det er spenning, sinne, men også et hint av kjærlighet som henger i luften.

Alt skildrer en skilsmisse, og det er lett å tenke at det blir en trist film, men den har også noen humoristiske innslag, selv i det mest intense og følelsesladde scener. Det er to sterke karakterer, og Baumbach velger ikke en av de, men legger like mye vekt på begge, for begge karakterene mener at de står på den «riktige» siden i skilsmissen, og begge ser på seg selv som "offeret".  Filmen starter nok så muntert, men som minuttene går vil situasjonen bli mer å mer komplisert. Adam Driver som Charlie er vanvittig. Dette må være en av hans beste roller. Scarlett Johansson skuffer heller ikke; de begge virker både sterkere, mektigere, og mer overbevisende i disse rollene enn det de har gjort i Marvel filmer og Star Wars. (selv om de er fantastiske der også)

Det kryr av vakre scener og hjerteknusende øyeblikk- men det som kanskje er noe av det beste med Marriage Story er at det virker så ekte. Dialogene virker ikke som replikker pugget fra et manus, men som en ekte samtale mellom to mennesker. Til tider er vi så nære karakterene, ingen omgivelser eller annet «støy» i bildet, kun karakteren. Dette byr på et statisk bilde, men det blir ikke av den grunn kjedelig, det blir mer realistisk; når man ser en karakter på så nært hold i perioder på flere minutter har man ikke noe annet valg en å bli en del av det selv, og virkelig lytte til det de sier, både med og uten ord. I de mer intense scenene er spenningen nesten til å ta på, det er elektrisk.

Når det kommer til bruk av musikk i filmen så er jeg ikke over imponert. Jeg er stor fan av filmmusikk, og liker filmer som snarere overdriver musikkbruken. I marriage story er det ofte scener uten musikk, men det er noe av det som får den til å fremstå så realistisk som den gjør.

Baumbach har knekt koden når det kommer til skriving, det er det ingen tvil om. Skuespillerne har knekt koden når det kommer til å være i en rolle og gjøre det så naturlig og realistisk mulig. Filmen varer litt over 2 timer, og kan til tider virke litt langdryg, men alt i alt er Marriage Story en meget imponerende film. En sterk 5’er for Baumbach og alle menneskene bak filmen!

- The Meyerowitz Stories (New and Selected) - Dramakomedie med Sandler, Stiller og Hoffman
- Mistress America - Usikker og hysterisk fremtid

• Filmfreakcentral.net
  • Financial Times
  • El antepenúltimo mohicano
  • Daily Telegraph (UK)
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • Flixfilm.dk
  • Double Toasted (Youtube)
  • Filmstarts.de
  • Oneroomwithaview.com

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»