Anmeldelse av Julekongen - Full rustning, norsk film fra 2015

Barn, Familie Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 6 år

Julekongen - Full rustning - Trailer 25.09.2015

Jul og magi med riddere

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.12.2019]

Det er gått tre år siden hendelsene i Ridderdalen tok plass. Portalen mellom ridderdalen og vår verden er nå stengt og situasjonen i Ridderdalen er i harmoni. Men så finner Snerk (Kyrre Hellum) Julekongens magiske rustning og det fører ham til å ta over makten i Ridderdalen. Han har da alle delene av rustningen utenom den ene hansken som styrer vannets element. Men prinsesse Eiril klarer på mystisk vis å komme seg over til vår verden med hansken med seg. Vi følger Kevin i det han drar tilbake til Ridderdalen for å finne ut hva som har skjedd der...

Jeg hadde en fin tid når jeg så på NRKs julekalender Julekongen. Men så glemte jeg å se filmen da den kom, før jeg nå plukket den opp igjen i min juleanmelderkalender. Og filmen ser også meget bra ut som i julekalenderen, men der stopper også facinasjonen for filmen som ikke klarer helt å følge opp den fantastiske julekalenderen fra 2012. Synes filmen ikke er like spennende som det serien var. Og for å tilpasse ting mer til målgruppen er alt fortalt mer gjennom Kevins søster, Miras ståsted. Imens har Kevin som var julekanderens hovedperson har blitt mer taus og innesluttet.

Julestemningen i filmen er ganske grei. Vi får blandet typisk norsk jul med jul i ridderdalen som er mer middelaldersk. Det mangler også litt på eventyrstemningen som ikke var like ram som i serien. Men noe av humoren sitter. Bjarte Tjøstheim gjør en meget artig som regnskapsfører. Han har så koselig tilstedeværelse og er den beste i filmen til å servere humor. Og gjør han også to roller som reinskapsførende far og en stykk tøff politimann. Kyrre Hellum er herlig som Snerk som igjen er ond, på sitt særegne vis. I tillegg gjør alle de andre skuespillerne fra serien repriser av sine roller.

Regien er ved Thale Persen som ogås hadde regi på TV-serien. Filmen er ikke like kul som sin forgjenger. Det er ikke like mye driv i filmen som det er i TV-serien. Det forundret meg litt, da dette er en langt kortere seanse av en film på snaut nitti minutter lengde. Filmen har lange perioder uten særlig fremdrift. Historiefortellingen sitter ikke like godt den heller. Men det tekniske er på plass, slik som det var i julekalenderen. Thememusikken i filmen er ganske kul og er hentet rett fra den ikoniske TV-serien.

Selv om filmen har en ond Snerk som skurk, er dette svært ufarlig gjort. Snerk oppleves som svært lite gjennomført ond. Du føler ikke dette er noe særlig spennende, fordi dette er lite problematisk på de fleste fronter. Skulle også ønske at manuset hadde litt mer substans i seg og skuespillet er litt stivt. Det hele slutter også litt brått og føler konklusjonen på eventyret var litt vell billig. Jeg synes filmen hadde fortjent bedre enn dette, selv om det visuelle er på plass. Men jeg vil tro at Julekongen-filmen treffer målgruppen greit. Jeg drister meg derfor til å kaste en svak firer etter denne produksjonen som lider litt av for lavt tempo, men er okei gjennomført på et lavt budsjett og er en julefilm som i alle fall er annerledes. Mye av grunnen til at jeg liker filmen er Bjarte Tjøstheims innsats som glimter til med filmens beste, morsomste og mest sjarmfulle opptredener.

Terningkast: 4-

- Julekongen - Julekongen - Sesong 1 - Perfekt førjulsmagi med riddere, mystikk og eventyr

- Sjarmerende og morsomt førjulsmareritt

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm
- Norsk film - Les flere.

• Julekongen - Full rustning
  • God Kveld Norge (TV2)