Anmeldelse av Broken Trail, kanadisk miniserie fra 2006

Western Spilletid: 184 minutter

Broken Trail: Flott westerndrama med stor realisme

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.01.2020]

Alt begynner i 1898 i San Francisco. Der blir noen kinesiske jenter bydd frem for salg til kjøpere. En slibrig mann tilbyr seg å kjøpe jentene og frakte dem til en bordellmamma i en annen by. På veien treffer han på Print Ritter og nevøen Tom Harte, som frakter en stor flokk hester gjennom Canada som de skal selge til den engelske hæren. Den slibrige mannen forsøker lure Print Ritter og Tom Harte og stikker av med hestene i ly av mørket imens han har blandet noe i drinken til cowboyene.

Da Harte våkner skjønner han hva som har skjedd og rider etter svindleren, finner ham, henger ham og får hestene tilbake. Nå har Ritter og Harte ansvar for både hesten og de kinesiske jentene. De kinesiske jentene skal gi dem mye hodebry, i og med at de egentlig tilhører noen andre, men Ritter og Harte er gode menn og vil ikke at jentene skal få et kjipt liv som prostituerte...

Print Ritter spilles av ringreven Robert Duvall, som er dønn solid i hovedrollen, sammen med Thomas Haden Church som Tom Harte. Duvall er blant undertegedes ynglingsskuespillere siden første møte med ham i Lonesome Dowe på sommeren i 1990, da NRK sendte serien som nattkino. Og nettopp gjennom serier som Lonesome Dowe er Duvall blitt et ettertraktet navn innen western også, og i denne serien spiller han som vanlig dønn solid og oser ut av sin karisma. Han spiller denne gangen en lun, edel og skikkelig eldre cowboy. Men også birollene leverer varene og løfter serien.

Dette er en skikkelig roadmovie i westernformat om noen snille cowboyer og noen slemme menn og kvinner som skaper bråk på reisen. Vi skjønner raskt hvem vi har med å gjøre og at de har gode hensikter for de kinesiske kvinnene som de beskytter og nesten gjør som en del av familien sin, selv om det er store kulturforskjeller mellom dem. Alt er utformet som en miniserie på tre timers spilletid med en spennende historie i bunn som er passe storslått som et stødig westerndrama skal være.

Vi får et solid drama med godt gammelt westerndriv. Det vil si at dramaet og historien flyter i et behagelig tempo som passer inn med resten av livet på prærien på denne tiden. Litt action får vi også med på kjøpet. Atmosfæren er også på plass med kul musikk i kryssingen mellom westernaktig og østeninspirert. Det er nydelige landskapsbilder i filmen som er fanget i gode bildekomposisjoner. Klippingen er flott med de mange naturbildene som smelter sammen. Både kostymer og scenografien i serien er meget gjennomført og det skaper et proft preg over det hele.

Dramaet har også en sterk side som gjør at man får ekstra sympati for de stakkars kinesiske jentene som befinner seg i en meget lei situasjon. Der får vi fokus på kvinners leie skjebne og små rettigheter i den ville vesten. Heldigvis blir også de kinesiske jentene fremstilt på en troverdig måte som bryter litt med de typiske klisjeene som ofte oppstår i western der østlige innspill er med i handlingen. Liker også at dramaet og historien som fortelles er godt forankret i westernhistorien med stor realisme i det som foregår. Det krysses også litt stier til urinnbyggerne på det amerikanske kontinentet.

Liker at ‘Broken Trail’ skiller seg litt ut i mengden, da den er annerledes som western, men likevel også godt forankret i sjangeren. Det at skuespillet er så gjennomført, gjør også sitt til at miniserien oppleves som bedre, til tross for at det hele ikke har den største fremdriften. Liker dog westernsjarmen i serien og du får en interessant fortelling. Det gjør at dette er en miniserie som er verdt å få med seg om du liker westerntiden fra filmer og miniserier, og det de har å by på. Det er også spennende å se hva som skjer på enden av historien. Og når serien er såpass proft laget, er det bare å la seg imponere. Det er bare småting som gjør at serien ikke får full pott, men dette har litt mer å gå på i historiefortellingen og småting i presentasjonen kunne vært bedre forklart. Men alt i alt en meget god serie.

- Bullet to the Head - Sliten Stallone i brutal actionfilm
- Undisputed - Hovedrolleinnehaverne gjør filmen sebar
- Last Man Standing - Nådeløs og hardbarka skyteaction
- Nye 48 timer - Gutta er tilbake med masse billig action
- Red Heat - Samarbeid på tross av kald krig...
- Brewsters Millioner - Artig konsept med en Richard Pryor i storform
- 48 timer - Ikke så mye action, men en okei politifilm
- Døden i Sumpene - Soldatøvelsen som utvikler seg til det reneste mareritt
- The Long Riders - Heftig western med en nådeløs gjeng som herjer vilt
- The Warriors - Gjengkamp for livet

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong
Les mer om miniserien