Anmeldelse av Heksejakt - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2020

Thriller, Drama Spilletid: 43 minutter

Heksejakt - Sesong 1

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.01.2020]

Vi følger Ida Waage. Hun er økonomisjef i et av landets ledende advokatselskaper. Det er en mannsdominert og tøff bransje. Hun trives i jobben sin og har ikke hatt noen konflikter med noen. Men så får hun får en mistenkelig faktura på bordet. Den nekter hun å skrive under på og tar saken videre til styret. Det er en beslutning som skal komme til å få dramatiske konsekvenser for henne og det viser seg at det ligger mer under enn hun først aner...

Første episode åpner med jaktsekvens der det snakkes om store verdier og at de må rydde opp i skjelettene i skapet. Liker hvordan serien dramatiserer og problematiserer rundt lumske finansielle aktiviteter. Serien kommer med små drypp av at det er problemer under overflaten. Serien blir også raskt spennende og interessant uten å gå for mye rundt grøten. Det er en bra nerve i serien og første episode er skikkelig fengende. Ting skrur seg til. I episode 2 er katta litt ute av sekken.

Serien er godt laget med et solid og troverdig dramapreg over seg. Manusmaterialet har en god ramme rundt seg. Du får en god dramathrillerfølelse av serien. Når store verdier holder på å gå tapt ser vi at selv de med vanlige moralske verdier også snur da de står i fare for å bukke under. Og da blir også varsleren kostet under teppet. Da skjønner vi at dette blir en drakamp mellom varsleren og firmaet som forsøker å begrave varsleren med alle midler. Og det er netopp denne prosessen som er kjerneproblematikken og det spennende i materialet.

Alt er Inspirert av virkelige, norske varslersaker de siste årene og serien er skrevet av Anna Bache-Wiig og Siv Rajendram. De har høstet kritikerros for sitt arbeid med to sesonger av serien ‘Frikjent’ på TV 2 og filmen ‘Utøya, 22. Juli’. Serien har høyaktuelt materiale i tider der det er begynt å slå hardere ned mot slik korrupsjon. Serien handler mest om maktkampen og de psykologiske og relasjonelle konsekvensene av det å varsle.

Liker at serien klarer å holde på spenningen i det saken rulles opp litt etter litt. Det krever mye av manuset å føles interessant hele veien og mye er gjort med stram og god regi, men jeg vil berømme det arbeidet som Bache-Wiig og Rajendram har skapt gjennom seriens solide konsept og utforming. Dette er ganske interessant hele veien og det får undertegnede til å se episode etter episode uten å stoppe.

Eva Sørhaug, kjent fra filmer som 90 Minutter og Lønsj, har konseptuerende regi, og med seg har hun Stian Kristiansen kjent fra ‘Mannen som elsket Yngve’ og ‘Heimebane’. Det er et proft preg over det tekniske i serien med det visuelle finanspreget over serien. Fotoet er rolig og fint utført med en mengde fine bildeutsnitt som gjør serien interessant å se på. Musikken er også med på laget og pumper en del spenningsmoment inn i deg med den pulserende komposisjonen.

Skuespillet er også godt over hele linjen med kjente og kjære profiler i mange av de store og små rollene. I front finner vi alltid så velspilte Ingrid Bolsø Berdal, kjent fra Fritt vilt og HBOs Westworld. Hun gjør en god figur i hovedrollen og er både trygg, sårbar og tøff som seriens krumtapp. Men også Preben Hodneland spiller også ganske stødig. Ingrid får med seg staute menn i biroller som Mads Ousdal, Fridtjov Såheim, Gard B. Eidsvold, Bjørn Skagestad og Erik Hivju, men også en håndfull kvinner som Sara Khorami, Janne Heltberg, Ingunn Beate Øyen og Caroline Glomnes Johansen.

Serien holder høy kvalitet gjennom det hele og innholdet er bra troverdig. Vi får gjennom serien se at penger og makt styrer mye og at det skjer mye i kulissene som det er vanskelig for folk flest å se og oppfatte. Serien har et bra driv hele veien og men slutten er ikke den beste, men dog ganske passende til resten av serien uten å dra på for mye. Det har vært en god tid gjennom alle de åtte episodene. Føler jeg har blitt godt kjent med rollefigurene som jeg fikk et veldig nært forhold til gjennom serien, og da særlig de som kjemper for en god sak. Om du føler deg klar for et spennende thrillerdrama, er Heksejakt et godt valg valg som underholdning i vintermørket.

[ Serien kan sees på TV2 Sumo eller på TV2 og har premiere 9. januar 2020 ]

- 90 minutter - Brutalt ærlig og sterkt om menneskeskjebner
- Lønsj - Salig og blandet lønsj av livets såre realiteter

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Heksejakt
  • Serienytt.no
  • TV2
  • 730.no

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Warrior Nun»

«Perry Mason»

«Knerten og sjøormen»

«Cold Fish»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«The Sand Pebbles»