Anmeldelse av Bombshell, amerikansk film fra 2019

Biografi, Drama Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 9 år

Liten, men underholdende bombe

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 09.01.2020]

Det mektige medieimperiet Fox News ble i 2016 rammet av en skandale som truet med å velte hele selskapet. Den enorme og kontroversielle medieorganisasjonen ble utfordret og saksøkt av et knippe kvinner som til slutt klarte å felle den mektige og kontroversielle mannen som skapte den.

Historien om Fox News-skandalen er bare én av flere liknende i våre metoo-tider, og i tillegg til Harvey Weinsteins herjinger, kanskje den største og styggeste.

I hovedrollene bak tre av kvinnene står Charlize Theron, Nicole Kidman og Margot Robbie, mens John Lithgow spiller mediemogulen Roger Ailes, også han en gammel, forfallen gris, lik så alt for mange andre menn i ledende stillinger. Førstnevnte stråler energi, mens de tre siste går på autopilot i sine noe enkle skrevne roller, noe som riktig nok i disse skuespillernes tilfelle jo også betyr veldig bra.

Det er altså særlig Theron i spissen som virkelig imponerer her. Det føles litt stygt å starte med hennes utseende, men hun ser bare helt fantastisk ut i rollen som Fox News-ankeret Megyn Kelly som til slutt valgte å snu seg mot sin sjef Ailes, grunnet tidligere seksuelle tilnærminger. Hun lyser samtidig også autoritet, og blir slik veldig overbevisende som en kvinne som tydeligvis hadde stor respekt innad i rekkene i dette bygget.

Før Kelly tok affære, var det imidlertid Gretchen Carlson (Kidman) som fkk fyken fra Fox og videre gikk til søksmål mot Ailes. Med seg fikk disse to damene også den mer uerfarne journalisten Kayla Pospisil, og sammen dannet de fronten for spydspissen som etter hvert fikk med seg mange flere kvinner som hadde fått smake Ailes ekle og klamme hånd.

Regissør Jay Roach har laget en både forholdsvis lettbent, vittig og godt oversiktelig historie om noe som aldri blir gått spesielt dypere etter i sømmene. Derimot klarer filmen å skildre flere sider og leire, noe som gjør den flersidig interessant og rettferdig.

Karakterene forblir dog såpass overflatiske og enkle at vår emosjonelle tilknytning mot dem forblir i det enkleste laget. Videre klarer ikke historien helt å formidle det virkelige ubehaget, dybden i de forskjellige kvinnenes personlige opplevelser rundt Ailes behandling på en veldig god måte.

Ser vi på den eminente nye satiren i Apple TV-serien The Morning Show til sammenlikning, klarer den dette mye bedre, selv om den som serie selvsagt har langt bedre tid på å skildre enkeltkarakterer. Filmen får derfor noe veldig enkelt og lettbeint over seg, den tematiske mørkheten til tross. Dens kvaliteter ligger derfor mest i et godt overblikk som klarer å dra oss godt inn i saken og på en underholdende måte.

Regissør Roach prøver seg ellers innimellom med noen filmatiske krumspring, noe á la fjorårets herlige satireportrett Vice, men ender stort sett opp med å gå tilbake til en mer streit stil utover i filmen. Noe filmatisk bombe blir derfor ikke dette til, og både regi og tilnærming til saken kunne bitt enda litt mer kvassere fra seg.

Bombshell løftes av herlig skuespill, et godt og medrivende driv, samt dens evne til å få med såpass mange sider og tematiske tråder, selv om den på samme måte heller ikke rekker å dykke så mye dypere. Resultatet blir en fengende film som selvsagt er langt mer alvorlig og tankevekkende på papiret, uten at man får håpe folk går ut av kinosalen uten å ha fått med seg hva idioti gjør med mennesker rundt deg. Den forblir like fullt et tidsbilde på vår tid, og noe vi egentlig aldri kan få sett og hørt nok av i disse dager. Det er jo også bare et tidsspørsmål før Hollywood selv kommer med filmen om Weinstein og metoo-fenomenet. La oss håpe den blir hakket dypere og grundigere, for det fortjener saken.

(Foto/Copyright: Nordisk Film Distribusjon)

- Trumbo - Interessant Hollywood-innblikk
- Svigers er aller verst - Meet the Fockers - Plump og litt flau og mindre morsom oppfølger
- Austin Powers - Mannen Med Det Gyldne Lem - Tidvis spektakulært
- Slekten er verst - Komisk svigerfarmareritt
- Austin Powers 2 - Spionen Som Spermet Meg - Oppvisning i tullball
- Austin Powers - Agenten som kom opp av fryseren - Komedie med mange artige referanser

• Bombshell
  • San Francisco Examiner
  • Movie Nation
  • Cambridgeday.com
  • Barnevakten.no
  • Screen Junkies (Youtube)
  • Toronto Star
  • Austin Chronicle