Anmeldelse av Ma, amerikansk film fra 2019

Grøsser, Thriller Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 15 år

Bill.mrk.: Gal mor søker selskap

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 08.01.2020]

Blumhouse er produksjonsselskapet som har gjort nesten alt rett i hvordan de velger filmprosjekter, hvordan de lager filmer og hvordan de skal promotere filmer. De sørger ofte for å spinne i gang med noen historier du aldri har sett maken til (LES: «Get Out», «The Visit», «Split», «Insidious», «The Purge», «Whiplash» og mange andre gode filmer). De har vært dyktige på å oppfostre talent og forsøkt å etablere seg uten å dundre til med for stort budsjett, noe som har resultert i mange god filmer. «Ma» sliter derimot litt med å finne sin plass på troféhyllen. Har Blumhouse brukt opp kruttet?

Tenåringsjenta Maggie (Diana Silvers) har nettopp flyttet til en ny by hvor hun raskt etablerer sin plass i samfunnet med en vennegjeng hun begynner å henge med. For å skaffe seg alkohol tyr de til fremmede som kjøper for dem, og én dame sier ja til dem på én bekostning. At de ikke nyter alkoholen ute i det fri, men at de heller tar med seg alkoholen hjem til henne slik at hun kan vite at alkoholen hun kjøper ikke ender med å få fatale følger. Ungdommene blir med henne hjem, men den selskapsyke damen som de kaller «Ma» (spilt av Octavia Spencer) er kanskje ikke så hyggelig som hun først virker å være…

Jeg elsker thrillere som forteller historier jeg engasjerer meg i, som har rollefigurer verdt å følge med på og som gjerne byr på både atmosfære og overraskelser. Jeg visste svært lite om «Ma» før jeg faktisk så den, men jeg håpet at dette kunne være en film i samme lende som «Get Out». På sett og vis så er den egentlig det, men med mye dårligere manus, mangel på ekkel stemning og uten rollefigurer jeg heier på. Hovedjenta i filmen, helt OK spilt av Diana Silvers, er den eneste jeg kan bry meg litt om, men det er fordi det er lett å relatere til det å være helt ny i en helt ny setting med helt nye omgivelser. Alle har vært der på et eller et tidspunkt i livet, enten det var skolestart, ny jobb eller flytting. Akkurat denne frykten og usikkerheten kunne de spilt mer på, men i stedet så blir det meste rosenrødt etter kort tid og man ser hele historien utfolde seg akkurat slik man tenker den vil gjøre det.

Joda, det dukker opp et par ørsmå overraskelser som gjør at man fryder seg bittelitt, men jeg savner egentlig mest den ekle stemning som kunne underbygd rollefiguren Ma på en bedre måte. Det gjøres et hederlig forsøk på å vise hvem hun er og også hvorfor hun er som er, men uten at det fester seg. Hadde de latt litt av bakgrunnshistorien være igjen til mystikken så hadde nok det fungert ennå bedre. «Less is more» er ofte noe som fungerer godt når det er snakk om en type filmsjanger som dette med en gal rollefigur som leder an showet.

«Ma» er i bunn og grunn noe jeg vil anse som en relativt overflødig thriller. Jeg synes nesten var helt OK, men den havner litt utenfor med tanke på at jeg ikke finner det lille ekstra som drar filmen fremover. Octavia Spencer er filmens anker, men uten at hun storspiller. Hun er en type dame som kan overraske om den rette rollen ligger foran henne og hun virket som et spennende valg til denne rollen. Det er der hvor hun skal bikke over og virke helt sprøyte gal som jeg ikke får det til stemme. Hun skulle nok underspilt den delen av rollen mye mer for å virke gal nok, men i stedet så skrur hun på mimikk, fakter, kroppsspråk og alt annet som hun har opparbeidet seg gjennom en hel karriere, uten at det fungerer. Husk, Octavia: LESS IS MORE!

Juliette Lewis var et hyggelig syn i sin rolle, men hennes rollefigur er såpass flyktig at jeg ikke får tid til å bry meg særlig om henne. Og det er ting som dette som gjør at jeg føler at dette ikke var en innertier av en thriller, og den er nok like fort glemt som den overstått. Helt OK å se, men det er alt. Jeg tror og håper at produksjonsselskapet Blumhouse kommer sterkere tilbake. Terningkast 3.

- The Girl on the Train - Mer psykologisk drama enn thrillerspennende
- Barnepiken - Hjertevarm og engasjerende rasismeskildring

- Psykomammas fest er sånn passe underholdende

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

• Irish Independent
  • Scotsman
  • Unikumnett.no
  • Wegotthiscovered.com
  • Skont Productions (Youtube)