Anmeldelse av Stockholm, amerikansk film fra 2018

Biografi, Komedie, Kriminal Spilletid: 92 minutter

Absurd og lett drama-komedie-thriller

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 17.01.2020]

Stockholm-syndromets opphav kommer under lupen i en absurd film som blander sjangere som drama, komedie og thriller i en merksnodig miks hvor en sann historie får se dagens lys. Det er vanskelig å få grep om denne filmen, men den gjør nå et hederlig forsøk på å gjøre Stockholm-syndromet til et mer forståelig begrep. Og der lykkes den – delvis.

I en bank i Stockholm braser Kaj Hansson (spilt av Ethan Hawke) inn dørene og setter i gang en episode som vil gå rett inn i historiebøkene. Han skal rane banken, men ender opp i en gisselsituasjon hvor han krever penger, en løslatelse av en tidligere bankraner, Gunnar (Mark Strong) og en fluktbil. Men under de traumatiske hendelsene skjer det noe helt spesielt, som for alltid vil bli et begrep som allmennheten kjenner til, da et av gislene føler empati for Kaj. Midt i kaoset får nemlig Bianca (Noomi Rapace) følelser for Kaj og de ender opp med å gjøre det vanskeligere for politiet å forutse planene.

Regissør og manusforfatter Robert Budreau var for meg en totalt ukjent kar, og med god grunn. «Stockholm» er hans andre langfilm etter ålreit kritikk for debuten hans «Born to be Blue» som kom ut i 2015 om jazzmusikeren Chet Baker – også med Ethan Hawke i hovedrollen. Det kan være ålreit å stifte bekjentskap med nye regissører, nye visjoner og nye stemmer, altså. Men dessverre så synes jeg ikke Budreau har noe særegent ved seg som gjør at jeg lar meg fortrylle av historien han presenterer. Ved å blande tre såpass sprikende sjangre synes jeg også at det blir litt vel rotete og jeg føler at filmen vakler mer enn den står fast.

Skuespillerne ser ut til å trives med rotet rundt dem, og selv med sterke navn som Ethan Hawke, Mark Strong og til en viss grad også Noomi Rapace, så er det en annen skuespiller jeg likte godt å se i en langfilm. Christopher Heyerdahl er nok mest kjent fra TV-serier som «Hell on Wheels», «True Blood», «Van Helsing» og «Damnation», men hans tilstedeværelse i denne filmen er et aldri så lite unikt skue. Han passer utmerket inn i alle aspekter av filmen, slik som lokasjoner, rollefigur, tidskoloritt og historie. Med sin karakteristiske svenske aksent så gjør han at gapet mellom Hollywood og Stockholm by ikke blir så enormt langt, og man havner på et nivå som hjelper litt på troverdigheten.

Og er det noe filmen sårt trenger så er det troverdighet. Jeg vet at det er mye av historien i denne filmen som er tatt rett ut fra de virkelige hendelsene, men det er grep i historien og ved rollefigurene som virker å være plassert der både for å gi dramaturgien et kick, men også for å klare komi-kvoten. Det er en snodig film som kunne vært mer poengtert og bedre atmosfærisk for å gjøre det til en mer spennende film. Her er det ikke tatt hensyn til å skape en spennende film, men heller å ufarliggjøre hendelsene i filmen såpass mye at man lett kan relatere til opphavet til fenomenet som vi kjenner som Stockholm-syndromet. Filmen er egentlig helt OK, men om de hadde valgt en annen bane så ville filmen truffet bedre når det gjelder å skape usikkerhet og spenning rundt gisselsituasjonen, noe jeg tror ville vært mer tro mot virkeligheten.

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray