Anmeldelse av Mortal Engines, amerikansk film fra 2018

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi, Thriller Spilletid: 128 minutter Aldersgrense: 12 år

Grandios visuell actionfest

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 17.01.2020]

Med et såpass stort navn som Peter Jackson i ryggen ble «Mortal Engines» promotert som en ny episk actionfilm. Episk er den. Action har den. Og det er en film. Men manglene kommer selvfølgelig ikke frem i promoteringen. For selv om dette er en film man lett kan sluke, har den flere ankepunkter som gjør at den ikke melder seg på i kampen om å bli en episk actionfilm man husker i lang, lang tid.

I en dyster fremtid hvor byer er blitt borte og er erstattet med gigantiske maskiner på hjul, finnes det håp for menneskeheten. For selv om myndighetene er ute etter å erobre nye byer og utslette de byene som fortsatt ruller rundt og skaper kaos, møter to personer (Tom og Hester) hverandre på en skjebnebestemt måte. De begge ønsker å sette en stopper for konspirasjonene som råder hos de høye herrer, men i en verden hvor ondskapen rår er det en lang vei å gå om de ønsker å endre verdenshistoriens kurs en gang for alle.

Det er liten tvil om at dette er et prosjekt som både er ambisiøst og som passer navnet til Peter Jackson godt. Jackson har denne gang valgt å holde seg litt i bakgrunnen (som manusforfatter og produsent), men man føler det episke tilslaget til Jackson smurt utover filmens ytre og indre likevel. Filmen er forbløffende stor når det gjelder det visuelle aspektet og lar seg absolutt best nyte når den bretter seg utover en meget stor skjerm, eventuelt et lerret. Lyden dundrer og braker på når byene kommer rullende bortover marka, så heller ikke holder de tilbake – og skaper dermed en lekker teknisk ramme rundt filmens kjerne.

Er det noe som skurrer litt så er det dessverre selve kjernen. Om man skal få maks fornøyelse ut av å se denne filmen vil jeg nok anbefale å legge de kritiske brillene i skuffen frem til filmen er ferdig. Ja, jeg vil nok kategorisere denne filmen litt i samme gate som alle Fast & Furious-filmene (LES:hjernedød underholdning).

Først og fremst dreier det seg om sider av historien som jeg synes det er vanskelig å engasjere seg i. Det tar egentlig ikke så lang tid før man skjønner hvor filmen vil og hvilken vei rollefigurene må gå for å komme dit. Når ingen av hovedrolleinnehaverne mestrer å fange min interesse eller mitt engasjement, er det egentlig kun det tekniske som trumfer for denne filmen. Verken islandske Hera Hilmar, som er et ganske så ukjent filmfjes, eller Robert Sheehan («Misfits», «Mute» og «Geostorm») har spennende nok rollefigurer til å navigere ferden mot trygg grunn. Det virker egentlig som om regissør Christian Rivers fikk, etter diverse jobber under Peter Jackson på Jacksons største filmer, for mye fokus på å rette øynene mot det visuelle uttrykket til filmen i stedet for å passe på at vi fikk en engasjerende historie med på turen.

Det er faktisk langfilmdebuten til Rivers og, selv om det ikke er spor av nerver eller tilbakeholdenhet i denne filmen, virker det ut som en regissør med forbedringspotensiale. «Mortal Engines» er en storslått visuell (og teknisk) filmopplevelse som fint sørger for å raske unna et par timer av livet ditt – i underholdningens tegn, men noen mangler gjør at jeg ikke finner det spennende å bli en del av historien eller rollefigurene som fronter historien. Filmen er likevel såpass fin underholdning at jeg ikke klarer å trekke bort mer enn to prikker fra terningen, for den skal faktisk ha honnør for å være det beistet av en episk actionfilm som den faktisk er. Jeg vil gjerne se flere slike filmer, jeg. Bare de klarer å engasjere litt på alle plan.

- Gigantisk og lekker fremtidsfantasy!

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray