Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av Elleville Elfrid, norsk film fra 2020

Animasjon, Barn, Familie Spilletid: 75 minutter Aldersgrense: Alle år

Ikke så voldsomt ellevill, hun Elfrid.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 23.01.2020]

Elfrid og vennen Henrik skal lage sirkus på Soltoppen sammen, og et magisk trylletriks er under planlegging. Når så den tøffe Johnny en dag flytter inn i nabolaget, endrer alt seg. Elfrid får nemlig konkurranse om Henriks oppmerksomhet ettersom den nye gutten i gata har så mange kule leker.

Annonse:

Det er skaperen bak Elfrid-universet selv i Frank Mosvold som sammen med regissør Atle Solberg Blakseth har laget denne langfilmanimasjonen. Historien om Elleville Elfrid er en både sjarmerende og pen animasjon som åpenbart er laget for å tiltrekkes utlandet, med bruk av kjente popsanger (i coverversjon), engelske navn og skriftspråk, noe som gjør den lite norsk, sånn egentlig.


Nå er da også filmen allerede solgt til over 30 land, noe som hører til sjeldenhetene innen norsk animasjon. Selve det visuelle uttrykket må sies å være nokså nære Disney/Pixar i stil, farger og tone, dog selvsagt uten de enorme kvalitetene i like mange ledd og grep som animasjonsstorebror fra Amerika.

Elleville Elfrid er uansett veldig herlig animert i uttrykk, stil og utførelse, med tidvis veldig fine teksturer i stoff, overflater og enkeltelementer i bildene. Karakterene er dog mindre fascinerende og personlige i stilen, og Elfrid selv er, vel... ikke akkurat så voldsomt ellevill at det gjør noe.


Selv om filmen åpenbart er ment for de aller minste, kunne man derfor fint sett opp til langt mer elleville animasjoner, uten nødvendigvis å miste verken etikk, moral eller tematiske linjer. For det er ikke til å stikke under en barnestol at filmen særlig i den første halvdelen føles i overkant safe og forsiktig, enkel og småkjedelig, samt overtydelig pedagogisk forsiktig og flink.

Først når gjengen drar på tivoli, tilføres en sårt etterlengtet fart, driv og også en stigende underholdningsenergi som gjør filmen veldig godt. Små og fine enkeltkaraktertrekk finnes i noen av karakterene, men hvorfor de tre hønene er så dominerende utover den gjentagende og repeterende humoren rundt dem, nei det er ikke godt å si.



Filmen kommer videre litt til kort for alle andre enn altså de aller yngste og satt opp i mot mesterverk som Toy Story 4, ser man ikke bare hvor enkel denne norske produksjonen er, men også hvor fantastisk gjennomarbeidet, rikere og unik blant andre Toy Story-universet er.

Som en finfin barnefilm, med enkel men helt sikkert fengende handling, emosjonell tematikk og lett forståelig moral, er Elleville Elfrid et godt produkt på kino for de minste. Forvent bare ikke nye animasjonshøyder om du er over 10 år, i en film som tross alt kunne levd litt mer opp til sin tittel.

(Foto/Copyright: Norsk Filmdistribusjon)


Diskusjon

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Underspalter:
- Animasjonsfilm - Les flere.
- Barnefilm - Les flere.
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3,8 av 6 - 17 stemmer)

Kritikker i media

  • Elleville Elfrid
  • Aftenposten
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Fedrelandsvennen
  • Cine.no
  • Krsby.no
  • Verdens Gang
  • FilmMagasinet
  • Filmfront
  • Hamar Arbeiderblad
  • God Morgen Norge (TV2)
  • Dagbladet
  • Politiken (Danmark)
  • Jyllands-Posten
  • Filmmagasinet Ekko
  • Barnevakten.no

Land:

Norge

Språk:

Norsk

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2020 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.