Anmeldelse av Feast, amerikansk film fra 2005

Action, Komedie, Grøsser Spilletid: 95 minutter

Mørk, blodig b-filmsplatter med skrekkinngytende monstre

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.01.2020]

Vi skal til en lokal liten bar i Nevada der alle drikker og koser seg, inntil deres livs mareritt dukker opp i form av noen glupske, livsfarlige skapninger som begynner å drepe alle de kommer over på sin vei. Det er duket for litt av et måltid, der bargjestene står på menyen og selv ikke heltene ser ut til å ha tekke på monstrene...

Feast er blitt et resultat av amatørfilmskapingskonkurransen Project Greenlight tredje ongang. Det hele begynner på en harry bar i rolige omgivelser med bare tvilsomme bargjester som eneste uromoment. Med andre ord begynner filmen som en hver annen film med barer i seg, men filmskaperne har noen triks i ermet. Filmen begynner nemlig med å tekstintrodusere alle rollefigurene der vi får vite hva de driver med og hvilke fremtidsutsikter de har. Etter det skjer det mye rolig ting, før filmen virkelig begynner å ta av.

Jeg har sett mange monsterfilmer, men denne skiller seg faktisk litt ut i mengden. Det vil si at den er laget på et veldig lavt budsjett, men har både sjarmen og kreativiteten på plass i tillegg til det makabre, dystre og mørke. Humoren er også bekmørk som aske og det kler filmen litt. Filmen byr på rå og brutal action med med lemmer som kappes av, stygge bitt, mye blod, innvoller og gørr som kommer til syne under hele filmen.

Dette er bra kreativt som monsterfilm. Liker at vi ikke ser så mye til monsteret, og i tillegg er det vanskelig helt å skjønne seg på hva og hvordan monsteret oppfører seg på. Det at monsteret ikke får så mye skjermtid er genialt for filmen og den tiden monsteret terroriserer oss på, så får vi nesten bare se det i små kjappe klipp. Filmen er gjennomført ekkel med mark i øyet og rimelig mye action for en slik film å være.

Liker okei godt rollefigurene i filmen. Det er også veldig overraskende når den som presenterer seg som helten i filmen forteller oss at han skal ta seg av monstrene, for så å dø et par sekunder senere. Det er med andre ord vanskelig å vite i begynnelsen hvem som overlever. Filmen er ganske voldsom og noen er mer seiglivet enn andre. Noen folk blir til og med brukt som rambukk. Og i tillegg får du noen av de kåteste monsterne du kommer overfor. De ligner litt på noen overkokte, lignende skapninger til de vi ser i Alienfilmene.

Det er mye raske klipp i filmen og litt rotete filming med ristekamera. Det gjør at det ikke er like lett å se hva som skjer til en hver tid og sikkert en måte å dekke over at dette har lite budsjett. Vi får også sett noen par glimt av monsteret underveis, men de siste minuttene får vi ser mer av galskapen. Alt blir akkompagnert av gjennomført skrikete og okei bråkete rockemusikk. Slutten er også ganske artig også uten å dvele for mye.

Til å være en lavbudsjettsfilm er det imponerende å se hvor effektiv Feast er som skrekkfilm. Dette er gjennomført lavpannet skrekkunderholdning med blodig, gørrete og bekmørk humor som serverer innholdet med en dose useriøstitet som hjelper filmen fremover. Du vet aldri helt hva du skal forvente og filmskaperne leker med de typiske skrekkfilmkonvensjonene. Dette er et frekt og greit grep om du ikke er var for at alt egentlig bare er ment som spøk og lite eller ingenting alvor.

Om du er fan av lavbudsjetts, hardcore skrekkfilmer og liker litt parodiske takter, er dette filmen for deg. For dere andre styr unna, men undertegnede likte en del av kreativiteten i filmen, som faktisk har noe å komme med i en ellers så oppgått sjangersti der det ikke er mye nytt friskt blod å finne. Digger at filmen bryter mye med forventningene du får til filmen til en hver tid.

- Feast III: The Happy Finish - Bedre enn toeren...
- Feast II: Sloppy Seconds - Svakere andre omgang

- Piranha 2 - Blodig gøyalt!
- Feast III: The Happy Finish - Bedre enn toeren...
- Feast II: Sloppy Seconds - Svakere andre omgang

• Hollywood.com
  • Qnetwork.com
  • Boston Globe
  • San Francisco Chronicle

Miramax Films, Dimension Films, LivePlanet, Neo Art & Logic, Maloof Motion Pictures, Five Course Films