Anmeldelse av Bumblebee, amerikansk film fra 2018

Action, Eventyr, Sci-Fi Spilletid: 113 minutter

En litt friskere Transformers-film

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 27.01.2020]

Med Michael Bay i front har vi fått oss en aldri så liten overdose når det gjelder Transformers på film. Hans første film, fra 2007, kom som en hyggelig overraskelse fylt med spesialeffekter og et lydspor som spilte fletta av hver eneste kino og hjemmekino over hele verden. Men så kom oppfølgeren, før film nummer tre, så nummer fire og jaggu film nummer fem også. Publikum begynte å føle seg mettet når det kom film etter film med altfor kort mellomrom. Men når «Bumblebee» skulle få sin egen film holdt heldigvis Michael Bay seg unna manus og regi, og vi har endelig fått et friskt pust innen Transformers igjen.

Charlie (Hailee Steinfeld) fyller snart 18, men sliter med å finne sin plass her i verden. Alt hun vil gjøre er å mekke på biler til solen går ned, selv om de rundt henne ikke føler at det er verdens beste syssel for en snart 18 år gammel jente. En dag får hun med seg et vrak av en boble, som hun begynner å mekke på, men hun finner raskt ut at dette ikke er noen ordinær boble. Boblen, som blir kalt Bumblebee, er et utenomjordisk vesen som har gjemt seg bort fra den onde rasen Decepticons, som har som mål å utslette alle fra Bumblebees rase – kalt Autobots. Sammen må Charlie og Bumblebee kjempe mot onde krefter fra andre planeter, men også fra vår egen planet – som ser på Bubmlebee både som en trussel og som en ressurs.

Jeg er en av de som elsket den første Transformers-filmen da den kom på kino for 13 år siden. Når det er sagt så har jeg nok et litt ambivalent forhold til selve regissøren av «Tranformers», Michael Bay. Likevel følte jeg han traff rett i hjerterota når det gjaldt action og underholdning med «Transformers». Når han så begynte å rulle ut 4 (!) oppfølgere ble jeg bare sliten av alt han prøvde på, uten å lykkes. Det manglet noe nytt og engasjerende for at jeg virkelig skulle finne tilbake til den godfølelsen som «Transformers» anno 2007 fikk frem. Overraskelsen var rimelig stor da en blanding mellom reboot og opprinnelseshistorie om den gule bobla Bumblebee skulle vise seg å bli redningen.

Redningen kommer i stor grad av at Michael Bay ikke har regien, men at vi nå er overlatt til regien til Travis Knight (som hadde regien til den nydelige «Kubo and the Two Strings»). En regissør som det hadde det som skulle til for å dra dette universet bort til et sted hvor den føltes friskere og mer spenstig enn på lang tid. Han har en leken touch som gjør både filmen og historien til noe som blomstrer frem – i den grad det er mulig for en historie å skinne i et Transformers-univers. Jeg synes også at filmen er krydret med rollefigurer som gjør at jeg blir mer engasjert, og da spesielt gjennom den vidunderlige Hailee Steinfelds prestasjon i hovedrollen. Hun blir en herlig motvekt mot den tunge metallklumpen Bumblebee, som også stjeler mye av rampelyset. De utgjør et herlig tospann foran kamera, selv med utfordringer som John Cena i en skurkerolle. Akkurat da man trodde man var på trygg grunn (siden Mark Wahlberg ikke spiller i denne filmen) dukker altså Cena opp og ødelegger dagen. Vel, nesten i hvert fall. Han viser sine enorme begrensninger som skuespiller og drar ned totalopplevelsen flere hakk.

Men selv om filmen støter på sine utfordringer så føler jeg at dette er et steg i riktig retning. Vi blir tatt med til en helt annen setting og får begge bena godt plantet på jorda denne gang. De gangene hvor Transformers-filmene har forsøkt å ta fighten til verdensrommet har vært grusomme, så det at vi er plassert på 80-tallet med en mindre skala (når det gjelder historie, visuelt sett og rollegalleri) har vært med på å gjøre «Bumblebee» til en herlig film. Den evner å sjarmere, forbløffe, varme og underholde uten at det blir for mye rot og mas. Litt tullete er den derimot, så det er nok best å skru av den logiske sansen et par timer. Uansett så er dette såpass sjarmerende underholdning at terningkast fire er på sin plass.

- Transformers 5: The Last Knight - Fremdeles eyecandy, men man blir sliten, så sliten.
- Transformers 4 - Kan det BLI større nå?!
- Transformers 3 - ADHD-action!
- Transformers 2: De beseirede slår tilbake - Overspent effektonani uten et fungerende manus i bunn
- Transformers - Robotane er sjølve rosina i pølsa

- Kubo og det magiske instrumentet - Tidens peneste animasjon?!

- Grei film om vennskapet med humletransformeren
- Transformers-filmen jeg har ønsket meg lenge

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• Bumblebee