Anmeldelse av Joker, amerikansk film fra 2019

Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 122 minutter Aldersgrense: 15 år

En film om mentale lidelser forankret i Gotham-universet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.02.2020]

Arthur Fleck er en middelaldrende mann som bor i Gotham. Han sliter i hverdagen med psykisk sykdom nær bristepunktet, og det gjør det ikke noe bedre at han jobber som en underbetalt klovn om dagen og stand-up-komiker om kveldene. Hans mentale situasjon gjør at han sliter med at han ler på alle feile steder, og det er ikke lett når spøken er alltid på hans bekostning. Her får vi en real karakterstudie av Jokeren, der vi blir med ham på en del ting i privatlivet hans og får se hva han går igjennom, sett fra hans synsvinkel og med Jokeren selv som 'stjerna'...

Filmen begynner å tegne et bilde av en stakkarslig klovn. Vi skjønner at dette er en opprinnelsesfilm som skal forklare hvorfor Jokeren ble så gal, skruppelløs og farlig som han fremstår i populærkulturen. Det er noe sårt over filmen og det er det Jokeren som står for. Joker er en rollefigur som man ofte forbinder med Batman-universet. Dette løsriver seg en god del fra tegneseriene, men gir oss en mer troverdig og mer ekte Joker-figur. Jokerkarakteren er godt psykiatrisk forankret, og det hele føles bra troverdig slik at man kjøper historien som fortelles.

Men filmen er også forankret i Gotham-universet, selv om det tar litt tid før filmen pensler seg skikkelig inn på det sporet. Vi hører også om Wayne-familien som Batman hører til. Og vi får også et stort øyeblikk i det Jokeren møter en gutt i det som skal bli hans største motpol, kjent i tegneseriene og filmene som Batman. Det betyr at de som liker tegneseriene også vil få sin forankring og det kommer også noen antydninger til hvilket opphav Jokeren kan ha, selv om det er sådd noe tvil på om det kan være innbilt, men filmen gir dog deg alle svar etterhvert.

Joaquin Phoenix spiller makeløst stødig i filmen. Han klarer å både få oss til å få sympati for Jokerkarakteren med en særdeles vellykket sårhet i skuespillet, som gjør at vi tror på ham. Dette var en rolle som skaffet Phoenix en velfortjent og forventet Oscar. Men selv om filmen også er et Oscarfrieri, så er det skuespillet som virkelig driver filmen fremover og overbeviser oss om at filmen fortjener ros og god omtale.

Vi får også andre store skuespillere som gir oss litt av en oppvisning de også. Du får blant annet Robert De Niro som en eldre komiker og talkshowvert, en rolle han har hatt før i filmen Scorsesefilmen ‘The King of Comedy’ fra 1983, bare her får vi en litt mer allmenn vellykket komiker i Jokerfilmen. Ellers leverer også resten av castet bra og troverdige prestasjoner.

Men misforstå meg rett, fordi filmen er også drivende godt laget av regissør Todd Phillips, som er en mann man forbinder med mer vellykkede komedier som Hangover-filmene, Old School og Road Trip. Du får en veldig artsy film og jeg liker det kunstneriske uttrykket som filmen gir meg. Og jeg elsker at filmen fremstår som en dramafilm, i sterk kontrast til det mer typiske tegnesserieactionen som vi pleier å få når Jokeren er presentert på film.

Det er et lite kunststykke å få til den hårfine balansen i filmen som får filmen til å fremstå som troverdig og ikke bikke over til det latterlige. Fordi filmen får oss engasjert og vi blir med på litt av en berg og dalbane-tur med Jokerens heftige psyke og triste liv og virke. Elsker også hvordan det grafiske utsnittet i filmen er, som fokuserer på en Gotham som nærmest mer speiler vår verden og samfunnet vi lever i.

Jeg må si at jeg ikke er så stor fan av tegneseriefilmer som tar utgangspunkt i superheltunivers, men denne filmen er et hederlig unntak fordi filmen har en del andre kvaliteter enn jeg hadde forventet av en slik film på forhånd. Liker hvor filmen tar oss og selv om filmen kan oppfattes som sort morsom for noen, så fikk jeg heller mer medynk med Jokeren og hva han utsettes for. Så får vi også se hvordan Jokeren også innbiller seg en del ting, så er det opp til oss å vurdere hva vi tror er virkelighet og ikke, og dette gjør også filmen et nummer av underveis.

Det gjør også Jokerfiguren enda mer stakkarslig og sår i fremstillingen med en glitrende Joaquin Phoenix i front. Dette er et realt drama som utvikler seg til en psykologisk thriller. Med andre ord er dette en ‘tegneserie’-film som skiller seg sterkt ut i mengden og slår deg som meget realistisk mer enn typisk actiondrevet. Og det er en film som ikke nødvendigvis trenger en oppfølger og står bra på egne bein som film isolert sett også.

Det gjør at jeg roter frem sekseren fra skuffen min og deler den ut til en film som skinner på usedvanlig mørkt vis. Filmen har en særdeles voldsom fremtoning og filmen er ytterst interessant psykisk portrett som eskalerer mer og mer utover i filmen, og det gjør sitt til at jeg virkelig omfavner filmen mer enn jeg hadde trodd på forhånd. Slutten er også mesterlig utført og med en ekstra forankring i Gotham-universet.

- War Dogs - Småkjedelig om utrolig historie
- The Hangover Part III - Spar oss...!
- The Hangover 2 - Ikke like moro denne gangen!
- Due Date - Grei komedie med et preg av alvor
- Hangover - Hysterisk latterkrampe!
- Starsky & Hutch - Småmorsom tullekomedieparodi på syttitallet
- Old School - Ganske artig partyfilm
- Road Trip - En vill og morsom Road Trip

- Intenst om Jokerens tilblivelse
- Oser av kvalitet og galskap

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• Daily Telegraph (UK)
  • Espinof.com
  • Nöjesguiden
  • Indiewire.com
  • Skont Productions (Youtube)
  • SciFiNow