Anmeldelse av The Boy and the Beast (Bakemono no ko), japansk film fra 2015

Animasjon, Action, Eventyr, Fantasi Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 6 år

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.
Les flere spalteomtaler: Anime
- Animasjonsfilm - Les flere.

Gutten og udyret får et helt spesielt forhold...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.02.2020]

Vi følger ni år gamel Ren som nettopp har mistet moren sin og har ingen far som bryr seg om ham. Men Ren ønsker ikke å bo sammen med sine fosterforeldre og rømmer ut på gatene i Shibuya der han løper gatelangs i rein desperasjon. Neste dag møter Ren på beistet ved navn Kumatetsu, som kommer fra et kongedømmet med snakkende og tenkende dyr.

Kumatetsu ønsker å få en disippel og valget faller på Ren, som blir med ham til det mystiske kongedømmet. Der starter Ren et nytt liv og Ren lærer Kumatetsu å kjenne. Etterhvert lærer han å slåss med å etterape sin mester. Det som begynner som et trøblete og bittert forhold, utvikler seg etterhvert til et veldig spesielt forhold som utvikler dem begge...

Vi skal til et mystisk parallelt samfunn til vårt eget der dyreskikkelser regjerer. Digger rollefigurene. Kumatetsu er et uregjerlig monster og samuraikriger som er ute med kjeften for alt og alle. Ren en sterk gutt som vet å gå sine egne veier. Kumatetsu lærer av gutten, som er litt av en lærling som gjør selv sin mester bedre gjennom deres mange kamper. Gutten har en splittelse mellom det menneskelige og dyret.

Men det er ikke bare kjemping. Det blir også tid til noe kjærlighet til både jente og bromance med mesteren. Det blir også tid for en mengde søte skapninger med medfølgende lyder. Du får også høre at menneskene egentlig ikke har lov til å være i den mystiske kongedømmet, da de anses for å ha et ødeleggende mørke inni seg.

Filmen er regissert av Mamoru Hosoda, som står bak andre storfilmer som Wolf Children fra 2012, som undertegnede elsket, og Mirai fra 2018. Tegnestilen er meget tegnet, men med stor detaljrikdom i bildet. Du får reine og fine tegninger med alle rollefigurene gjort i samme tegneånd. Filmen har mange visuelle og flotte scener. Du får blant annet noen veldig nydelige scener når de kjemper seg gjennom årstidene en etter en.

Filmen har ikke det største drivet, men eventyrfølelsen er grei i filmen. Du får alt i alt en herlig buddyfilm om to kranglevorne kamphaner. Det er passe kule ting som skjer, men filmen kunne vært mer variert innenfor sitt rike univers, der det hadde vært rom for mer kul handling. Det er en artig humor i filmen som skjer gjennom situasjonskomedieøyeblikk med gutten som hermer etter sin mester, de mange konkurransene da begge er like sta og samt herlig slåssing.

Undertegnede liker historien i filmen, selv om den tidvis er litt enkel og rett frem. Du får noe livsvisdom i filmen. Jeg synes filmen blir bedre mot slutten, og det blir også noen rørende øyeblikk gjennom filmen. Du får mer godfølelsen med det gjennomborende vennskapet som preget filmen og dets handling.

Alt i alt føles filmen bra gjennomført. Liker historien som fortelles, og du får nok av underholdning med både humor og action underveis. Filmen er nydelig animert og tegnet på en måte som strutter av kvalitet. Selv om filmen har mange veldig kule scener og øyeblikk, så trekker jeg noe for at filmen til tider har mer å gå på rundt det å skape fullstendig magi hele tiden som mange av de beste filmene til Studio Ghibli. Men undertegnede storkoste seg med filmen og dette er en animefilm som har mye å tilby. Og da særlig på det å skape øyeblikk og spennvidde rundt rollefigurene. Kjemien og forholdet mellom de to rollefigurene i front er mye av det som gjør filmen glimrer ekstra.

Terningkast: 5-

- Wolf Children - Vakkert animert, japansk varulvdrama med liv i