Anmeldelse av Vikingane - Sesong 3, norsk tv-serie fra 2020

Drama, Komedie, Historie Spilletid: 29 minutter Aldersgrense: 12 år

Vikingane - Sesong 3: Morsom og verdig avslutning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.02.2020]

Vi skal tilbake til det norske vikingsamfunnet, Norheim. Der møter vi igjen Høvding Olav og hans bror Orm, som skal forsøkes å gjøes til mann når han skal gifte seg med den barske vikingkvinnen Frøya. Vi får også se Livs klassereise i det hun blir kjøpt fri som trell for å bli giftet bort til Olvar. Vi får også vite mer om Jarl Varg og hans oppblomstring av vikingbedrifter...

Undertegnede elsket første sesong av Vikingane og digget den oppfølgende andre sesongen. Derfor var det med et spent hjerte at jeg tok fatt på tredje sesong. Og det viser seg raskt at serien også i tredje sesong har den samme gode kvaliteten som de foregående sesongene, både på det komiske manuset, den gode regien og hvordan ting ser ut. Og som om ikke det var nok, så har serien tatt helt utrolig av ellers i verden, i den engelskspråklige versjonen som Netflix strømmeslipper til høsten når NRK er ferdig med den norskspråklige versjonen.

Det ser med andre ord ut som om serieskaperne Jon Iver Helgaker og Jonas Torgersen leverer varene på både manus og regi i denne særegne og totalt komiske TV-serien som har klart å røre mitt bankende hjerte for god komikk servert med snert og en rekke artige samfunnsaktuelle stikk. Liker at det også lånes sitater fra harry konsepter som ‘Paradise Hotel’. Det at serien blander inn moderne livsstilstanker i et vikingsamfunn er ganske kult og veldig morsomt og sammen med all galgenhumoren seriens fremste våpen.

Denne tredje sesongen er både en oppfølger og en forløper på samme tid. Og med det mener jeg at selve handlingen er lagt til før den første sesongen, men vi er veldig godt kjent med rollefigurene som vi følger med de samme trekkene og personlighetene som vi er blitt så glade og har ledd så mye av. Det spøkes blant annet heftig med Kåre Conradis Ormkarakters åpenbare homofile legning som ikke passer helt inn med vikingtidens sterke mannssjåvinistiske samfunn med lite svakhet og kun den sterkestes rett med plyndring og kriging.

Vi får også stifte mer bekjentskap med Henrik Mestads Høvding Olav fra første sesong. Ellers medvirker en hel del kjente skuespillere som Thorbjørn Harr, Jakob Oftebro, Pia Tjelta, Per Christian Ellefsen, Ellen Horn i små roller. Du får også de lett gjenkjennelige rolleprestasjonene til Jon Øigarden, Silje Torp, Kristine Riis, Nikis Theophilakis, Nils Jørgen Kaalstad og Marian Saastad Ottesen i andre større gjentakende roller i sesongen. Jeg savner dog Trond Fausas Rufus i begynnelsen, som var en av de største komiske stakkarslige figurene i de andre sesongene. Heldigvis er han med såvidt på slutten.

Serien videreformidler den samme type humoren som i de to foregående, men med noe mer fokus på flauhet og mindre på det makabre. Jeg ler høyt av en god del av de mørke komiske poengene som dyrker det tragikomiske med stor bravur. Skuespillet er også meget solid med en vellykket komisk timing som gjør serien ubetalelig til tider. Liker mangfoldet i serien og det at serien ikke har noen klar hovedrollefigur, men heller bruker hele persongalleriet for det det er verdt for å skape nye humoristiske situasjoner og replikker gang på gang.

Alt i alt leverer serien stødig i tredje siste sesong også. Undertegnede humrer og ler gjennom alle episodene. Den mørke komikken er servert med skikkelig snert på en måte jeg har stor sans for. Og jo mer du kommer inn i den tredje sesongen åpenbarer all den deilige humoren seg mer og mer. Tredje sesong er ikke den beste, men avslutter med komisk verdighet og holder et høyt nivå hele veien, som sine forgjengersesonger.

Sammen med ‘Kampen for tilværelsen’ og Fleksnes Fataliteter, er nok dette blant undertegnedes absolutte favoritter blant de komiserier som NRK har satset på opp igjennom årenes løp. Liker hvor serien tar oss og spøker med både vårt samfunn og vikingtiden i samme åndedrag på en frisk og komisk fri tone. Hele tiden med den store komiske underholdningen i sentrum. Det gjør at jeg skjønner at Vikingane er en serie verden har satt virkelig pris på.

- Vikingane - Sesong 1 - Sykt, komisk og underholdende
- Vikingane - Sesong 2

20.10.2016 sier TacoTubz: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Vikingane - Sesong 1 - Sykt, komisk og underholdende': Må være lov å si at dette er noe av det bedre NRK har produsert av humor på lenge. Glitrende karakterer, bra dialoger, god historie. Sett alle 6 episodene 2 ganger, håper på sesong 2.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Vikingane