Anmeldelse av Once Upon a Time… In Hollywood, amerikansk film fra 2019

Drama Spilletid: 159 minutter Aldersgrense: 15 år

Quentin Tarantino leker seg med gammel filmestetikk

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 06.03.2020]

Jeg kan ikke se for meg noen andre enn Quentin Tarantino som koser og leker seg så mye med estetetikken som utgjør fundamentet til hele filmen han har laget med «Once Upon a Time in Hollywood». Og det beste med hvor leken hele filmen fremstår er at det ikke bare smitter over på meg som seer, men også på skuespillerne. For makan til lett og ledig gjeng (på den mest åpenbare og positive måten) skal man lete lenge etter.

Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) er en skuespiller som etter en relativt god karriere har sett seg nødt til å ta til takke med gjesteroller i TV-serier som skurken. Dette går også utover karrieren til hans stuntmann, Cliff Booth (spilt av Brad Pitt), som nå kun er sjafør og hjelper til Dalton. En dag når Cliff er ute og kjører bilen til Rick, plukker han opp en haiker som tar ham med til hjemstedet sitt i utkanten av Los Angeles. Men dette er ikke noe vanlig hus eller en leilighet. Dette er en nedlagt filmranch hvor det bor flere mennesker som alle lever etter reglene til Charles Manson. Og dette møtet mellom sekt og stuntmann blir skjebnesvangert på en måte som ingen kunne forestilt seg.

Hver eneste gang regissør Quentin Tarantino gir ut filmer er det en begivenhet uten like. Og med filmer som «Reservoir Dogs» og «Pulp Fiction» på CVen, er det lett å forstå hvorfor Tarantino blir fulgt med såpass stor iver. De siste årene har han derimot ikke hatt storformen like godt inne, noe jeg synes kom frem da «Inglourious Basterds» kom ut i 2009. Det var ikke en film som fikk meg helt overbevist om at Tarantino fortsatt hadde det helt store inne. Men så fulgte han opp med «Django Unchained» som vitnet om Tarantinos strålende talent nok en gang.

Med «Once Upon a Time in Hollywood» er Tarantino helt på hjemmebane innen tidskoloritt, garderobe, musikk og kulisser. Han virker å boltre seg i en kasse full av LEGO-brikker som han selv har valgt ut, brikke for brikke, og bygger akkurat den filmen han vil på sine premisser. Dette er ikke på langt nær ulikt Tarantino, men jeg synes at denne filmen har en overflod av lykkerus som man ser smitter over skuespillerne. Leonardo DiCaprio er fortsatt ikke kapabel til å spille dårlige roller og er i storform med Brad Pitt ved sin side. Små drypp av biroller av skyhøyt nivå utgjør en fest for filmens publikum, og jeg synes sjeldent at små biroller er blitt gestaltet jevnt over så godt som det forekommer i denne filmen. Dette er filmkunst på høyt nivå, med et glimt i øyet og med en slu stemning som bygger seg opp pent gjennom hele filmen.

Filmens varighet er heller ikke noe som er ulikt Tarantino, men selv med 2 timer og 41 minutter finner jeg ikke ett eneste sekund hvor jeg kjeder meg. Tarantino fyller det enten med deilige referanser til Hollywood anno 1969 eller musikk slik at alle passasjer mellom innholdsrike scener gjør at man får ta inn noe av det som definerte tiden filmen er satt til. Her oser det av forkjærlighet til en utdødd tid i Hollywood, men også til filmen som den var før «Jaws» i 1975 ble definert som den første «blockbusteren».

For meg var dette akkurat den filmen jeg hadde ønsket meg, men ikke turt å håpe på før den faktisk kom ut. Jeg ble overrasket, jeg lo og jeg frydet meg gjennom hele filmen, og jeg kan vel ikke si at jeg faktisk fant noe særlig å være negativ til. Likevel mangler filmen det ørlille ekstra som skal til for at det øverste terningkastet er fullt fortjent, men det skal sies at det ikke kommer særlig nærmere toppkarakter enn hva Tarantino har fått til her. Jeg gleder meg allerede til neste gjennomsyn!

- The Hateful Eight - Nok et frustrerende ujevnt mesterverk
- Django Unchained - Film blir ikke bedre, Tarantino har gjort det igjen!
- Inglourious Basterds - Tarantino tolker andre verdenskrig
- Quentin Tarantino's Death Proof - Death Proof
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon
- Kill Bill - Vol. 2 - Annerledes og mesterlig oppfølger
- Kill Bill - Vol. 1 - Sinnssykt underholdende av mesterregissør Tarantino
- Jackie Brown - Tarantino på valium
- Pulp Fiction - 1990-tallets store mesterverk!
- De Hensynsløse - Hensynsløst drama i god Tarantinoånd

- Tidsmessig fargesprakende lek!

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

• CineVue
  • Daily Telegraph (UK)
  • Gaffa.no
  • Otroscines.com
  • New York Magazine (Vulture)
  • Screen International
  • South China Morning Post
  • Skont Productions (Youtube)
  • TV2
  • Timeout.com