Anmeldelse av Terminator: Dark Fate, amerikansk film fra 2019

Action, Eventyr, Sci-Fi Spilletid: 128 minutter Aldersgrense: 15 år

Terminator: Dark Fate - Trailer 23.05.2019

Forbedring å spore, men fortsatt ikke toppnivå

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 16.03.2020]

Terminator-franchisen er en filmserie som de fleste har et forhold til. De fleste er også enige i det faktum at filmserien har gitt oss to knallgode filmer (de to første), men at nivået har falt betraktelig etter det. I denne sjette filmen i rekken ser det ut til at vi for første gang på lang tid er tilbake på rett spor, men det er fortsatt ikke i nærheten av de to første filmene. Selv med James Cameron som produsent har de altså ikke helt løst opp Terminator-floken.

Et sted i Mexico faller en naken dame (spilt av Mackenzie Davis) ut fra intet ned fra en bro. To ungdommer hjelper henne opp av vannet, men finner snart ut at denne damen ikke er som alle andre. Hun tar seg av alle truende mennesker rundt henne før hun stjeler en bil og kjører av gårde med ett mål for øyet: Å finne Dani Ramos (Natalia Reyes). Dani Ramos er nøkkelen til fremtiden, og det betyr at den onde roboten REV-9 (Gabriel Luna) også er ute etter Dani, men av helt andre hensikter. Én skal beskytte henne og én skal drepe henne…

Terminator-filmene er noen av de filmene som ikke ser ut til å opphøre med å fungere på kinopublikum. Helt siden 1984 har komboen med sci-fi, action og Arnold Schwarzenegger hatt en god effekt på hele verden, noe som nå har resultert i 6 filmer. Filmene fra 1984 og 1991 har også en popkulturell status som virker urokkelig, men som aldri har blitt overgått fra de to første filmene. Mye av æren til de to første gode filmene skal rettes mot visjonæren James Cameron som både skrev og regisserte de to suksessene. Han er nå tilbake både med manus og som produsent, noe jeg synes vi ser gjennom en mer gjennomført idé fra start til slutt. Det som derimot hindrer filmens mulige storform er at de på liv og død skal ha med både Linda Hamilton og Arnold Schwarzenegger, som begge (i mine øyne) spolerer sin store sjanse til å få Terminator-filmene tilbake til god gammel form.

Begge de to rutinerte veteranene klarer å skape små øyeblikk hvor man holder på å friskmelde hele sagaen, men så roter de det til i de neste scenene ved å ta mer plass enn de faktisk behøver.

Noe som også skader filmen er mangelen på emosjonell tyngde. Her blir familiemedlemmer drept på rekke og rad, men rollefiguren Dani Ramos har ikke så mye tid til sorg. Jeg skjønner at en film som dette ikke kan veie for tungt på en sorgprosess, men at det skal sette litt dypere spor og samtidig ikke gå rett over i en fremtoning som ikke tilsier et par raske dødsfall de siste dagene, ville jeg virkelig foretrukket å se. Det ville gitt mye mer å spille på og samtidig også levere en litt mer dynamisk filmopplevelse i stedet for å kaste oss ut i den neste store actionscenen.

Det skal derimot sies at jeg til tider storkoste meg med «Terminator: Dark Fate». Den er en litt klumsete, men særdeles underholdende film som aldri forsøker å gire ned for å gi mer kjøtt på benet. Her kjører de på og holder på intensiteten fra start til slutt. Det går faktisk såpass unna at jeg sliter med å se at de som ikke har sett noe fra Terminator-universet før, vil slite med å henge med. Ingen store forklaringer gis og vi sitter igjen med en film som kjører på med fan-pleasing og spektakulære actionscener over en lav sko. Jeg vil veldig gjerne friskmelde Terminator-filmene, men det er en del som trekker ned her. Likevel så var jeg såpass underholdt at jeg ikke klarer å holde tilbake for mye selv om det er grunnlag for det. Terningkast fire.

- Terminator Genisys - Rotete tidsmaskin på det jevne
- Terminator Salvation - Øredøvende sci-fi for pengene
- Terminator 3 - Rise of the Machines - En dugenes oppfølger
- Terminator 2 - Dommens Dag - Perfekt blanding av sci-fi, action og thriller!
- The Terminator - Kult sci-fi-mesterverk

- Deadpool - Rappkjefta antihelt i pose og smekk!

- Linda to the rescue

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• Terminator: Dark Fate
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Aftonbladet
  • Dagens Nyheter