Anmeldelse av The Trials of Gabriel Fernandez, amerikansk miniserie fra 2020

Dokumentar, Kriminal Spilletid: 331 minutter

Når et helt samfunn feiler, og dreper.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 18.03.2020]

I 2013 dør den 8 år gamle Gabriel Fernandez etter å ha blitt mishandlet over lengre tid av sin mor og hennes samboer. I etterkant av tragedien eksploderer kravet om rettferdighet og svar i Los Angeles rundt hvordan dette kunne hende. Denne 6 deler lange dokumentaren følger både familie og pårørende, intervjuer og fokus på alt i fra et barnevern, politi og psykologer, samt etterforskere og advokater som jobber med rettsaken hvor de to tiltalte foreldrene fra helvetet risikerer den absolutt strengeste dommen i California: dødsstraff.

En liten advarsel til å begynne med. Denne dokumentaren er usedvanlig sterk, opprørende og gjør enormt inntrykk. Den vil trolig følge deg for all tid, samt være vanskelig å få ut av hodet den første tiden etter man har sett den. Likevel oppleves den som enormt viktig, lærerik og ikke minst som et manifest over hvor jævlige vi mennesker, dessverre, er.

Noe av det gode som kan komme ut av noe såpass fælt er dog en større bevissthet rundt nettopp hvor naive og godtroende vi er, hvor mye lettere det er å lukke øynene for ubehageligheter, ja selv om vi ser noe rett foran øynene våre. Saken om Gabriel blir slik et særs viktig og, på hans og andre mishandlede barns vegne, rått ærlig og rettferdig gjengivelsesbilde på hvor grusomt livet til denne gutten var.

Slik kan man videre også forstå hvorfor dette er så grusomt å høre og se på, hvor vanskelig det hele er å ta til seg. Det siste man må gjøre er å lukke øynene og tro at jævelskap ikke finnes, for da skjer nettopp slike tragiske ting som dette. Dokumentaren burde slik også fungere som en enorm oppvekker for så mangt.

Det går ikke lange tiden i første episode før det gjøres klinkende klart at dødsfallet til lille Gabriel var et resultat av både foreldrenes mishandling og vold, men også et barnevern, politi og andre involverte som totalt feilet i å rapportere selv gjentakende stygge hendelser, indikasjoner og direkte bevis på mishandlingen.

Denne saken er følgende enormt stor, breddekkende og omfattende, og resulterte blant annet i store granskingssaker både rundt det amerikanske barnevernet og andre statlige organer, etterforskningsrutiner, etikk og moral knyttet opp i mot barns rettigheter, sårbarhet og de dessverre enorme utbredelsene av misbruk og mishandling av barn.

Det er umulig ikke å nevne hovedtrekkene i serien, uten å også avsløre en del. Allerede de første minuttene blir det klart hvor særs stygg, grusom og ufattbar voldelig denne konkrete saken om Gabriel er. Vi starter med en gjengiving av helsepersonell rundt hvordan den fatale kvelden Gabriel døde utspant seg. Der foreldrene selv ringte nødtelefonen, uten å høres det minste stresset ut, via ambulansepersonell som fort skjønner at Gabriel umulig bare kan ha falt ned av et bord, til sykehuspersonalet som litt etter litt forstår at de enorme både nye og eldre skadene på Gabriels kropp må være resultat av langvarig vold.

Det som videre avdekkes utover i serien og rettsaken skildres både med intervjuer, bilder og meget sterke vitnegjengivelser, til sammen vitnesbyrd som gjør at undertegnede etter hvert innser at dette er en av de verste og sterkeste dokumentarene han faktisk har sett. Den langvarige volden Gabriels foreldre påførte ham inkluderte bruk av balltre, utsulting, mating med kattesand, innestegning i skap, bruk av håndjern, skuddskader fra luftpistol, sigarettbrannsår, bruddskader, kvelertak, spark og slag. Og enda snakker vi bare om eksempler på de fysiske smertene!

Å forstå hva dette lille mennesket gjennomgikk, blir raskt vanskelig å fatte. At foreldrene mishandlet ham blant annet fordi de mente gutten var homofil, at de aldri tok ham med til lege eller sykehus etter mishandlingen, at barnevernsansatte aldri tok skikkelig tak i de urovekkende tegnene, at lærernes bekymringsmeldinger aldri nådde igjennom et særs tungrodd system, at politiet mer mente Gabriel var en bortskjemt drittunge som bare klaget (fordi de mer trodde på den manipulerende moren hans), samt at det amerikanske barnevernet generelt over hodet ikke fungerte som instans og dermed feilet Gabriel, er summen som gjorde at han var dømt til å dø.

Produsent Brian Knappenberger er en erfaren dokumentarskaper og står bak mange titler de siste 15 årene. Dette merkes godt på hans siste bidrag til gjengivelse og drøfting av virkelige saker, ikke minst i at serien er såpass fyldig, flerfoldig bred og dekkende en sak som er enormt innvikla og stor. Med utgangspunkt i denne konkrete saken, flyttes etter hvert fokuset også utover, på hvor innvikla systemet er innen barnevern, lovverk, dårlige rutiner, ansvarsfraskrivelser og mye annet. Fire av de mest involverte barnevernsansatte i saken ble også tiltalt for uaktsom og suspekt oppførsel i Gabriels sak.

Som dokumentarserie oppleves The Trials of Gabriel Fernandez som både svært godt dokumentert i flere ledd, gjennomarbeidet og grundig dekket i bredde, dokumentgjenbruk, og medvirkning av mange av de involverte. Her har man fått med stort sett de aller fleste partene, bortsett fra (selvsagt!) de øverste lederne i visse ledd. Underveis i serien sitter man ofte og rister måpende på hodet og mens tårene triller, men dens brutale ærlighet er slik også dens absolutte styrke i en sak som jo nettopp handlet om det å legge skjul på virkeligheten.

Skulle man ønsket å få tilført litt mer i disse seks episodene, kunne det vært interessant å dykket litt mer ned i særlig Gabriels mor og hennes kjærestes bakgrunn. Moren får vi vite mest om, men rundt stefaren, som var den som klikket mest den fatale kvelden, savnes det eksempelvis mer om hans oppvekst og bakgrunn.

Igjennom å fokusere litt mer på disse to menneskenes egen bakgrunn, ville man garantert avdekket at også disse ble enten misbrukt og/eller mishandlet, fysisk som psykisk, og at sluttpoenget slik ville blitt at vold avler vold, som en ond sirkel som må brytes for ikke å også gå i arv. Årsakssammenhenger og grunner til hva som videre kunne lede dem til å gjøre noe slikt, føles å vies litt lite plass i en ellers så fyldig og imponerende dokumentar. Slik hadde det i det minste vært ørlite mer forståelig å skjønne seg på en slik ondskap.

For å trekke paralleller til eksempelvis seriemordere, vet vi jo i dag at det i stor grad skylles en total mangel på evnen til empati at seriemordere i det hele tatt klarer å utføre det de gjør, gjentatte ganger. De mangler de mentale bremseklossene vi normale mennesker har av medfølelser og evnen til empati. Slike sider er noe som ikke tas opp i rettsaken i det hele tatt rundt de tiltaltes psyke, i hvert fall ikke som vi får se noe til, og slik føles det hele litt mangelfullt sett i fra et psykologisk ståsted. De helt livløse opptredenene til de to tiltalte i rettsaken tydet jo åpenlyst på at de på ingen måte var normale mennesker. Deres mentale tilstand, både før, under og etter mishandlingen og drapet, vies altså merkelig liten oppmerksomhet underveis.

Det savnes også litt mer psykologi rundt hvorfor mange kvier seg for å si ifra, bryte inn og ikke minst tråkke over den private streken det tross alt er å gå inn i en familie. Undertegnede er overbevist om at dette er mye av årsaken til at disse barnevernsansatte heller valgte å lukke øynene, enn å tørre å gå over denne streken. Nettopp her ligger da også mye av det mest problematiske i å ”trenge” seg inn på privat grunn. De ansatte burde selvsagt bli bedre opplært rundt dette, isteden for å velge den enkle veien med å snu i døra og la det gå forbi.

The Trials of Gabriel Fernandez er altså en særdeles sterk serie som både opprører og sjokkerer, samtidig som den også engasjerer og føles voldsomt viktig i all sin råe virkelighetsbeskrivelse. Serien bretter fascinerende godt ut og går dypt ned i hvor elendig det amerikanske samfunnet og de statlige organene var, fremdeles er, og feiler i beskyttelsen av barn. Sjeldent har det vært både så enkelt, og så vanskelig, å anbefale en true crime-serie som denne grusomme saken om drapet på lille Gabriel.

(The Trials of Gabriel Fernandez kan streames på Netflix)

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Dokumentarfilm - Les flere.
- TV-Serie / Sesong - Les flere.
Les mer om miniserien

• The Trials of Gabriel Fernandez