Anmeldelse av Spenser Confidential, amerikansk film fra 2020

Action, Komedie, Kriminal Spilletid: 111 minutter

Mark Wahlberg i Actionkomedie på Netflix

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.03.2020]

Filmen begynner med at hovedpersonen banker en eldre mann som han mener fortjener det. Og attpåtil jobbet han som en politioffiser. Det gjør at han havner i kasjotten. Vi følger Spenser i det han kommer ut av kasjotten, og samtidig blir en annen politioffiser myrdet. Spenser slår seg sammen med sin romkamerat, Hawk, for å undersøke og jakte de skyldige. De kommer over et casinoprosjekt og politiets engasjement i å selge narkotika for å få en del av prosjektet. Spenser undersøker og finner innslag av morderne, narkotikasmuglere og korrupte politifolk. Dette lukter ikke bra, men Spenser er klar for å rydde opp i møkka...

Dette er en Netflix-film, og etter at Netflix har knyttet til seg en rekke kule filmskapere og skapt litt kvalitet de siste årene med filmer som ‘The Irishman’, ‘Uncut Gems’, ‘Roma’, ‘Annihilation’ og ‘Marriage Story’, så hadde jeg faktisk litt forhåpninger til denne filmen. Men dette bli noe i det svakeste laget for dem som er vant med kvalitetsfilm. Synes det er rart at filmen går ifra det ene øyeblikket med tullekomedie til et mer seriøst dramathriller-scener i det neste. I min verden passer ikke slikt særlig godt sammen i en og samme film om det ikke er snakk om en eller annen dum parodifilm eller noe i den duren.

Mark Wahlberg var en kul skuespiller siden jeg så filmen ‘The Big Hit’ på slutten av 1990-tallet, men her får han ikke vist like mye av det som bor i ham. Jeg blir direkte flau på Wahlbergs vegne i filmen fordi jeg ser at han sliter med å levere de slette poengene. Dette føltes rett og slett tidvis som en Adam Sandler-film, bare med Wahlberg i hovedrollen istedet, i alle fall i begynnelsen der ting er direkte grusomt. Ellers utvikler filmen seg til en mye mer standard greie for Wahlberg som involverer korrupte politifolk.

Dette er ikke stort å skryte over. Dialogen er direkte dum og dette blir aldri så morsomt som det kunne blitt. Jeg kommer heller ikke unna at plottet i filmen er noe særlig underholdende det også. Det blir for mange nødpoenger i filmen som at det bor en ekstra farget svær fyr på rommet til hovedpersonen hos faren hans. Actionen er ikke noe særlig kult skildret den heller. Filmen har veldig mye umotivert action som ikke gir filmen så mye tilbake av underholdning.

Noen ganger er også filmen for tøysete for sitt eget beste og jeg skjønner ikke hvorfor rollefiguren ble politimann etter alt det dumme han gjør. Det gjør at jeg ikke tror på rollefiguren i starten og lurer på om han som er med i resten av filmen er samme rolleperson. Og slike forvandlinger får vi en rekke ganger i filmen, der rollefiguren og filmen skifter sjanger omtrent oftere enn du rekker å blunke.

Peter Berg har regissert noen blockbusterfilmer som Hancock og Battleship. Dette er den femte gangen han regisserer Mark Wahlberg, men dette er ingen hit på noen som helst måte. Filmen virker direkte umotivert og fungerer ikke etter hensikten på noe plan. Det er også et sjokk at et såpass kvalitetsrikt navn som Brian Helgeland er involvert på manussiden. Han står bak store og kule filmer som ‘A Knight's Tale’, ‘Mystic River’ og ‘L.A. Confidential’, men dette er en langt større skamplett på hans merittliste.

Alt i alt er denne filmen litt av et lappeteppe. Filmen hopper inn og ut av sjangere alt for ofte. I tillegg føles filmen alt for klisjepreget i alt den forsøker seg på. Det gjør at man føler man har sett veldig mye lignende og at filmen aldri klarer å holde noe særlig på min nysgjerrighet. Filmen føles også for lang og burde vært klippet mer og gjerne i forsøkene på humoristiske scener som ikke passer helt inn. Men filmen skal ha for at den tidvis prøver og er inne på noe i thrillersporet, men det blir for svakt til å omfavne prosjektet som en helhet.

Rollefigurene er ogås så ute å kjører at jeg aldri klarer å ta filmen seriøst på noe plan og sammen med et mer eller mindre oppbrukt plott som nærmest kjeder meg, blir dette aldri noen høydare. Ikke har filmen noen tvister å skilte med heller. Alt er helt rett frem og utfordrer deg ikke. Kun de som har lave krav til filmer vil like Spenser Confidential og vil synes den er grei. Jeg føler meg snill når jeg kaster en toer etter filmen, fordi jeg er borti filmer som er langt verre enn denne i b-film-leiren. Jeg hadde virkelig forventet mer av filmen enn dette.

- Mile 22 - Håpløs og meningsløs overkill med Mark Wahlberg

• The List
  • Herald Sun (Australia)
  • Pittsburghmagazine.com
  • Reelviews.net
  • Daily Telegraph (Australia)
  • CineXpress
  • Espinof.com