Anmeldelse av James Bond - Diamanter Varer Evig (James Bond - Diamonds Are Forever), engelsk (britisk) film fra 1971

Action, Eventyr, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 125 minutter Aldersgrense: 16 år

Sean Connery på plass igjen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.08.2009]

Skurken Blofeld har en plan om å avvæpne verdens supermakter for å selv ha kontrollen over verden. Superagenten James Bond er den eneste som står i veien for at Blofelds ønske ikke skal gå i oppfyllelse.

Filmen bygger på Ian Flemmings bok 'Diamonds are forever' fra 1956. Dette er underholdende med biljakter med både politibiler og månebiler inkludert. Vi er i ørkenen og Bond sloss til og med mot damer. Blofeld er tilbake nok en gang han er James Bonds mest irriterende motstander som nesten aldri dør helt.

Sean Connery er tilbake etter en films pause som James Bond. Han kler virkelig rollen og leverer i nok en film. Hans motstykke i denne filmen er Charles Gray som skurken Blofeld. Vi møter også de eksentriske Mr. Kidd og Mr. Wint i Putter Smith og Bruce Glovers skikkelser. Damer er det også nok av. Noen av Bond møter på er Jill St. John, Lana Wood, Donna Garrett og Trina Parks. Bonds medhjelpere M, Q og Moneypenny er også med, spilt av Bernard Lee, Desmond Llewelyn og Lois Maxwell.

James Bond kommer ofte opp i trøbbel i denne filmen og hver gang lurer en på hvordan han skal komme seg ut av det. Slik blir det skapt litt spenning av. Man får også en del humor servert underveis som blant annet en elefant som vinner på automat og blir helt henrykt, merkverdig nok får den tre elefanter på automaten. Det er også mye bra humor av replikker og James Bonds ironiske uttalelser.

I denne filmen er man tilbake på det vanlige sporet igjen. Tittelsekvensene i begynnelsen av filmen er i nå tilbake i velkjent stil til forskjell fra forrige film. James Bond med Connery er alltid en fornøyelse og han klarer å tilføre filmen ekstra sjarm. Dette er langt fra den beste filmen, men en film man kan se og fornøye seg litt over. James Bond er nesten aldri kjedelig.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Å Leve og la dø - Roger Moores første Bond-film
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

- Styrke 10 fra Navarone - Gjengen fra Navarone på nytt oppdrag
- James Bond - Spionen Som Elsket Meg - En av de bedre Bond-filmene
- James Bond - Mannen Med Den Gylne Pistol - Litt under par
- James Bond - Å Leve og la dø - Roger Moores første Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!

• James Bond - Diamanter Varer Evig

Storbritannia, USA

Engelsk, Tysk

Danjaq Productions, Eon Productions Ltd.