Anmeldelse av Onkel Reidar, norsk dokumentar fra 1997

Dokumentar, Kortfilm Spilletid: 29 minutter

Omtalespalte: Dokumentarfilm

Her finner du omtaler av dokumentarfilmer.
Les flere spalteomtaler: Dokumentarfilm
- Kortfilm - Les flere.
- Norsk film - Les flere.

Viktig stemme om barn med Downs Syndrom

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.04.2020]

Alt åpner med en ultralydvideo av et barn i mors mage. Så hører vi Margreth Olins myke stemme som forteller oss at vi foreldre tror og forventer at barna våre skal bli som oss. Hvis det var slik, ville vi ikke lære noe om oss selv. Hun tror at vi lærer i møte med folk som er ulike oss som har andre anlegg og evner. I de fleste familier er nyansene små, men ikke i hennes. For de har onkel Redar...

Onkel Reidar har Downs Syndrom og jordmoren i bygda løp nærmest bygda rundt og fortalte om yngstegutten som var født med skjeve øyne. Seinere når mormor hadde med onkel Reidar på butikken, var det ingen som hilste på henne. Moren til regissøren Margareth Olin vil helst ikke snakke om broren sin, Reidar, og mener det ikke er alt man snakker om. Men Onkel Reidar har en annen glede som alle burde lære av, og moren hans gav aldri opp et liv for Reidar, men ikke i Horningdal. Han måtte på spesialskole i Florø og det var en tung dag da familiens midtpunkt måtte reise bort på skole.

Slike historier som dette er hjerteskjærende å høre om, om folk som er vond med de som er annerledes. Det er lett å skjønne at det må ha vært tøft for moren å få et barn med Downs Syndrom, men hun hadde ikke et valg og samfunnet gav henne ingen hjelp. Men opp i alt dette er det herlig å se hvor takknemlig Onkel Reidar er for alt i livet. Personlig har jeg stor respekt for alle individer og det synes jeg alle andre også burde gjør. Man kan ikke noe for den personen man er.

Filmen forteller historien om Reidars hverdag og hans forhistorie i korte tilbakeblikk. Gjennom intervjuer med moren og søsteren til Onkel Reidar forteller de om alt som vanskelig og tungt med det å ha en som Downs Syndrom i familien. Synes regissør Margreth Olin klarer å engasjere meg dypt med denne fine dokumentarfilmen. Filmen er både varm og rørende. Vi får både skildret Reidars glede i hverdagen og det tunge de rundt ham har opplevd på grunn av folks fordommer for de som er annerledes og hvordan samfunnet behandlet individer som han før i tiden. Liker hvordan filmen unngår å bli for privat og likevel forteller en viktig historie.

Dokumentarfilmen til Margreth Olin er godt laget med fokus på budskap heller enn formen. Og jeg føler vi kommer tett på Onkel Reidar og hans verden, selv om filmen er ganske kort med bare 29 korte minutter. Filmen har også et kunstnerisk driv over seg med vakre skildringer og ‘uperfekte’ sammensetninger av bilder uten filter på filmen, som likevel til en hver tid passer godt sammen med den gode lyden som beskriver handlingen til punkt og prikke.

Alt i alt liker jeg det filmen gir meg. Regissør Olin klarer virkelig å røre noe i meg med dokumentarfilmen. Dette er også en viktig stemme i abortdebatten og samfunnet vil nok miste litt av mangfoldet om Downs Syndrom alltid blir valgt bort. Jeg vil virkelig anbefale filmen som jeg i entusiasmens navn gir en svak femmer på terningen. Det fordi filmen nådde ut til meg, og selv om filmen er langt ifra perfekt, så klarte den å skape et engasjement i meg som nok var hensikten også med filmen.

Terningkast: 5-

- Barndom - Mildt og snilt fra Olin, igjen.
- Mannen fra Snåsa - Sjarmerende og tankevekkende om Snåsakæill
- De andre - Norges største skamplett?!
- Engelen - Rystende og sterkt fra Olin
- Ungdommens råskap - Godt dokument av norske ungdommer i ungdomsskolen
- Kroppen min - En annerledes dokumentar om kroppspress
- Dei Mjuke hendene - En vakker og sterk skildring om eldre på sykehjemmet
- I kjærleikens hus - Den enes død, den andres brød på dyrenes likhus...

Les mer om dokumentaren

• Onkel Reidar