Anmeldelse av The Hunt, amerikansk film fra 2020

Action, Grøsser, Thriller Spilletid: 90 minutter

Omtalespalte: Leiefilm

Her finner du omtaler av leiefilmer på streaming.
Les flere spalteomtaler: Leiefilm
- Acionfilm - Les flere.
- Skrekkfilm - Les flere.
- Thriller - Les flere.

Blodig og rå satirisk katt og mus-lek

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 15.04.2020]

Tolv fremmede våkner opp på et stort åpent uteområde ved en skog og vet verken hvor de er, eller hvorfor de har kommet dit. En gruppe liberale men nådeløse elitister har samlet dem for å hevne seg på de uvitende etter at en mørk konspirasjonsteori har spredt seg på nettet. Når én av de jagede tar opp kampen, støter de imidlertid på motstand de ikke hadde sett for seg...

The Hunt har flere elementer som kan bringe tankene til tidligere filmer som Saw, The Hunger Games, Battle Royale og Get Out, serien Westworld, samt fjorårets lekne og røffe Ready or Not.

Det er mannen bak fabelaktige The Leftovers og fjorårets snakkis-serie Watchmen som har skrevet filmen, sammen med Nick Cuse. Litt skuffende er det derfor at filmen ikke føles like kraftfull og treffende som eksempelvis Watchmen. Broddene sitter ikke dypt nok, de blir ikke mer treffende enn folkene de peker mot, men greit overflatiske nok til at desto flere klarer å henge med. Kanskje.

Noe har nok med lengden på materialet å gjøre, noe annet i regien til Craig Zobel, en kar som bruker mørk humor i sin skildring av noe som i bunn og grunn både er svært interessant og fengende, og i aller høyeste grad virkelighetsrelatert.

Filmen har fått hard medfart i statene og faktisk også blitt forsøkt stoppet på bakgrunn av både politiske argumenter og noen virkelige masseskytinger. Så kom Korona og kinolanseringen gikk i vasken. Nå har den blitt leiefilm.

Det er altså en gruppe høyt utdannede, intelligente og i stor grad politisk korrekte folk som har gått sammen om å jage disse litt mindre smarte ”ofrene”. Jakten utvikler seg både uventet og overraskende, og filmen har såpass mange twister og ”så ikke den komme, gitt”, at den selv med sin noe for overflatiske behandling av materialet, aldri blir en kjedelig opplevelse.

Rent filmatisk skjemmes den litt av stressende grovklipping her og der, spesielt i kamp og stunt-scener, og flere hendelser er åpenlagt datapålagt arbeid som må til for å få ting til å gå opp. Heldigvis tilfører også dette noe av underholdningsverdien og humoren, men det er først og fremst tematisk at The Hunt virkelig blir interessant og engasjerende.

Manus forsøker å dra oss inn i en verden hvor menneskegrupper, holdninger, kultur og elite settes opp i mot hverandre. Det er altså tidvis morsomt løst, uforutsigbart og slenger ut noen riktig så saftige beskyldninger og merkelapper på karakterene. Som engasjerende historie blir vi slik stående og vippe mellom partene – hvem holder vi med, og hvem misliker vi (mest)?

Slik klarer The Hunt tidvis å dra i gang både hjerne og emosjoner. I hovedrollen står Betty Gilpin som har en særegen spillestil som på én og samme gang kan virke som både dårlig skuespill og et svært fascinerende karakteruttrykk. Uansett hvordan man tar til seg hennes karakter Crystal, får hun etter hvert i gang noe som både morer og engasjerer filmen ut. Ekstra pluss skal filmen også ha for bruk av visse kjente skuespillere, men ikke nødvendigvis i karakterer og roller man tror dem skal stå i.

Til slutt føles The Hunt som et aldri så lite slag og spark til denne todelingen filmen selv forsøker å skildre, noe som kanskje er dens aller sterkeste kort. Den sparker høyt og lavt mot flere politiske retninger underveis og slik provoserer oss til engasjement, samtidig som den trolig (dessverre) nettopp vil gå over hodet på mange av dem som filmen forsøker å sparke i skrittet mest. The irony. Slik ”beviser” den i det minste noe av poenget sitt – at det å være nøytral nødvendigvis ikke er bedre enn å være ekstrem, verken mot høyre eller til venstre. På den annen side kommer man ikke noe lengre med å konspirere og polarisere mot motparten heller, og ringen blir slik sluttet. Hvorvidt den er veldig ’smart’ ved å påpeke at ”alle” er like dumme, og/eller bare slenger ut noen svært underholdende provokasjoner, får bli veldig opp til hver enkelt å bedømme.

(* The Hunt kan per i dag leies bl.a hos Google Play, Prime Video og Apple Tv.)

• The Hunt
  • Filmfrosk (Youtube)