Anmeldelse av The Innocence Files, amerikansk tv-serie fra 2020

Dokumentar, Kriminal, Drama

Netflix på sitt beste: Posisjonerer seg som kongen av kunnskapsformidling.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 25.04.2020]

The Innocence Project er en amerikansk juridisk organisasjon som jobber med saker hvor domfelte mener de er uskyldig dømt. På sikt tar prosjektet høyde for å reformere hele det amerikanske strafferettslige systemet som tydeligvis består av enorme svakheter, rot, feil og korrupsjon innad.

I Netflix sin nye doku-serie følger vi sentrale mennesker som jobber innenfor denne organisasjonen og videre konkrete saker hvor domfelte, flere av dem dømt til døden, får hjelp til å få påvist at de er uskyldig dømt. Mange saker kan i dag bli løst på ny ved moderne DNA-teknologi, noe som i flere av sakene var helt fraværende tilbake ved domfellelsen.

De 9 episodene er delt inn i tre ”grupperinger”. De tre første episodene fokuserer på misbruk og dårlig bruk av såkalte "bevis", hvordan spesialister brukt i rettssaker egentlig ikke presenterer bevis, men mer bare er overbevist om egne kunnskaper rundt sitt krimtekniske arbeid.

De tre neste har et overhengende fokus på vitneobservasjoner, svakhetene ved å stole for mye på vitner, og at disse blir tunga på vektskåla i domfellelsen. Her dras blant annet psykologer også inn og illustrerer hvor lett vi mennesker husker feil, noe som altså kan få katastrofale følger om vitnet ilegges for mye vekt, og dermed makt, i en rettssak.

De siste tre episodene har fokus på hvordan aktoratet tar i bruk sine enorme krefter for å vinne sin sak mot den tiltalte. Alt i fra politi til advokater som ofte har langt større krefter, og midler, til å bygge sakene sine enn det forsvaret har, vitner om en stor skeivfordeling av godene innad i systemet. Er dette balansert og rettferdig overfor den tiltalte? Selvsagt ikke.

Alle episodene blir eksemplifisert ved at vi møter konkrete domfelte som har sittet inne i alt fra 9 til 30 (!) år uskyldig dømt, flere av dem på dødscellen. Det er kanskje unødvendig å nevne at enkeltsakene er meget sterke og emosjonelle, og at det nærmest er umulig å skjønne at disse mennene har overlevd alle disse årene i fengsel.

Jobben for deres saker viser at man igjennom dette uskyldighetsprosjektet utfører enormt viktig arbeid for å redde uskyldige mennesker fra det dessverre gjennområtne amerikanske rettssystemet.

Etter å ha sett serien sitter man igjen med inntrykk av at noe av hovedproblemet ligger i at mennesker som jobber i rettsvesenet, inkludert politi, etterforskere, advokater og dommere, mer er opptatt av å beskytte sin egen tittel og oppgavene de er satt til å gjøre på vegne av samfunnet, alt for å vinne sin egen sak, koste hva det koste vil for den tiltalte.

Jakten på rettferdigheten og sannheten trampes dermed rett og slett i hjel av egosentriske mennesker og systemsvake mekanismer som altså belønner og øker sjansene for korrupsjon og kameraderi skremmende lett og sterkt.

Serien kunne med fordel blitt komprimert en god del, for 9 episoder fordelt over lange 60 til 75 minutter, får ikke akkurat serien til å fly av sted. Samtidig er det behagelig at det typiske amerikanske hysteriske tempoet og sensasjonspregede uttrykket som ofte er over liknende serier og dokumentarer, er tonet kraftig ned. Møtet med de berørte familiene får slik også veldig god tid til å skildres og utdypes, noe som i lengden egentlig kun er nok en positiv ting å si om denne grundige produksjonen.

The Innocence Files er Netflix på sitt beste - når strømmegiganten formidler virkelighetsbaserte, dyptdykkende og særegne dokumentarer i true crime-format som sprer virkeligheten over hele kloden. Den følger ikke bare konkrete mennesker, deres familier og folkene som jobber for dem, vi får også svar på hvem de egentlige skyldige er, mye takket være teknologien som på de uskyldiges tid ikke var sterkt nok til stede, eventuelt bevisst ble oversett av enkeltpersoner i det tragisk dårlige systemet. Serien er med andre ord en hyllest til teknologi og fremskritt innen arbeidet med etterforskning som er med på å brekke sønder og sammen mye av det som per i dag ikke fungerer i det amerikanske samfunnet. Denne serien burde bli sett av alle som starter i jobber innen dette store spekteret av instanser og arbeidsgrener, som et innledende varsel om hvordan å ikke utføre jobben sin, og videre se følgene av det man eventuelt gjør feil. Serien fortsetter dermed Netflix sin stadig økende og viktige posisjon som ikke bare underholdningsgigant, men også som virkelighetens fakta- og kunnskapsformidler.

(The Innocence Files kan strømmes på Netflix.)

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Dokumentarfilm - Les flere.

• The Innocence Files
  • Filmfestivaltoday.com