Anmeldelse av Hollywood, amerikansk miniserie fra 2020

Drama

Hollywood-Sesong 1: Et mesterverk fra American Horror Story skaper Ryan Murphy

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 29.04.2020]

I en ny limited-serie fra Ryan Murphy og Ian Brennan følger vi en gruppe skuespillere og filmskapere med ambisjoner i Hollywood. Det hele starter  etter andre verdenskrig imens de prøver å søke lykken. Hver og en av dem vi blir kjent med tilbyr et unikt glimt bak de forgylte gardinene fra Hollywoods gullalder. Alt setter søkelys på de urettferdige systemene og skjevhetene på tvers av rase, kjønn og seksualitet. Alt undersøker Hollywoods flere tiår gamle maktdynamikk, og hvordan underholdningslandskapet kan se ut hvis de hadde blitt demontert.

Jack (David Corenswet)) ønsker å søke lykken som skuespiller, men veien dit for ham er ganske lang. Så i mellomtiden søker han jobb hos en lokal bensinstasjon for å tjene til livets opphold. I jobben kommer kunder innom og vil ut å kjøre et sted. Den personen som tar i mot vedkommende, må sette seg i bilen. Dette ender som regel opp i å elske litt med hverandre. Det er slik de tjener penger på stasjonen.

Netflix nye limited-serie er serieskaper Ryan Murphys andre prosjekt for strømmetjenesten. I fjor kom hans politiske serie `The Politician´. En serie som handlet om en ung mann som ville komme inn i politiker-yrket. Det var en serie undertegnede likte veldig godt. Derfor var mine forhåpninger til Murphys ´Hollywood´ skyhøye. Hollywood er en serie som handler om filmyrket og det som skal til for å slå i gjennom som skuespiller. Vi får et innblikk i alle rollefigurens drømmer og ambisjoner underveis. Dette var en tid da mørkhudede ikke ble sett opp til, og serien gir et sterkt inntrykk av hvordan mørkhudede prøver så hardt de kan, men ingen har bruk for dem i filmer.

Hollywood er en sterk og enestående serie som gir oss seere en tåre i øyekroken da vi blir vitne til de unge figurenes vei inn i filmyrket. Det skal produseres en film som blir kalt `MEG´, og til det trenger eieren av Ace pictures filmstudio skuespillere. Avis (Patti LuPone) starter jobben med å caste ulike skuespillere inn i de ulike rollene. Hver og en av rollene må innom store prøvelser, lese manus, og ta opptak. Jack Castello (Corenswet), som også medvirket i Murphys forrige prosjekt `The Politician´, er en av dem som ønsker å kapre en birolle i ´MEG´.

En enestående historie
Serien er som nevnt satt til etter andre verdenkrig. Kostymene som brukes er skikkelig 1940-talls, og bilene det samme. Soundtracket er også med på å sette stemningen for skikkelig 1940-talls nostalgi. Hollywood er virkelig en gigant-produksjon fra Netflix. Historien har så mye dybde og brodd over seg at undertegnede blir helt satt ut. Det er en serie som er lett å følge, og alle rollefigurene får nok av tid til å skinne, hver på hver sin måte. Alle skuespillerne får mye å spille på. Det er en fryd å se hvor bra de spiller. Jeg elsker Raymond (Criss) og Rock Hudson (Jake Picking), som vi blir veldig godt kjent med. Det er morsomt å se hvordan de rollefigurene blir til.

Vi følger Raymond som både manusforfatter og hans vei til berømmelse. Han beviser at alle personer har rett til å slå an, uansett yrke. Endelig har det kommet en serie som virkelig fortjener sitt publikum, for Hollywood er en serie alle bør se. Spesielt hvis du er fan av Ryan Murphy. Likte du hans forrige serie, er det ingen grunn til at du ikke skal la deg fascinere av Hollywood. Dette er en serie som rett og slett oppleves som et mesterverk fra Murphy.

Tilbake i 2018 skrev Murphy under på en femårskontrakt med strømmetjenesten om å lage kvalitetsinnhold for dem. I utgangspunktet skal han produsere fire nye serier og fire nye filmer for Netflix i 2020, men noen produksjoner har blitt påvirket av koronapandemien, så det gjenstår å se hva som kommer iløpet av året.

Hollywood er en helt enestående serie. Alle 7 episodene og karakterene gir oss et unikt innblikk bak kulissene i Hollywoods gullalder, og skjevhetene på tvers av rase, kjønn og seksualitet, som fortsatt finnes den dag idag. Alle som medvirker i denne produksjonen har fått roller som passer til skuespillerne. Settingen er 1940-tallet og krigen har akkurat tatt slutt. Det fører til at jobbmulighetene er minimale. Historien vi blir servert er en nytelse å følge fra ende til annen. Det dannes nye vennskap, også mellom filmskaperne av filmen `MEG´.

Her får vi se hvordan det var å lage film på denne tiden, samt hvordan tiden påvirket enkeltpersonene. Så om du er nysgjerrig på hvilken rating en slik serie fortjener, så kommer svaret her. Undertegnede ble nemlig så imponert og bergtatt av serien at jeg rett og slett ikke kan gi den noen annen enn full pott. Dette er rett og slett et mesterverk fra mannen bak ´Pope´og ´American Horror Story´. Serien er også best å se uten for mange spoilere.

Netflix nye limited-serie har premiere på strømmetjenesten Netflix fredag 1. mai. Serien består av 7 episoder, og anmelderen har sett alle episodene.

[ Bilder/Copyright: Netflix ]

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong
Les mer om miniserien