Anmeldelse av Michael Jordan: Den siste dansen (The Last Dance), amerikansk miniserie fra 2020

Dokumentar

Kult idrettsportrett på Netflix med stor nostalgisk eleganse

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.04.2020]

Chicago Bulls var et fenomen på 1990-tallet og den store stjernen var Michael Jordan. Men også de andre spillerne på laget glimret, som Scottie Pippen og Dennis Rodman. De var også eminente spillere hver på sin måte. Dette følger den siste sesongen til dette stjernelaget sammen i Chicago Bulls i sesongen 1997/1998. Det var en kamp av dimensjoner og utfordringene stod i kø. Alle forventet at de skulle vinne, men det som betegnes som den siste dansen var alt annet enn bare rosenrødt for Michael Jordan og kompani...

Dette er en svært underholdende idrettsdokumentar. Vi følger karrièren til 1990-tallets største og best betalte stjerne. Alle vet hvem Michael Jordan er, også i dag, på grunn av hans voldsomme dominans på banen og det gode forbildet han var. Jordan er en mann med høye ambisjoner, en utøver som lærer raskt og en vinnskalle uten like. Jordan gir seg ikke før han står med seieren i lommen og spiller alle kamper som om det skulle stå om livet.

Selv var undertegnede Chicago Bulls fan på 1990-tallet og Jordan var det store forbildet. Har fremdeles Chicago Bullsbilder på veggene på gutterommet mitt. Så for meg var denne serien nesten som en våt liten drøm, og en nostalgitripp av dimensjoner å se. Dokumentaren byr på eldre kontroverser og gamle presseoppslag. Vi får et møte med det legendariske ‘Dream Team’ i 1992, og vi blir med Dennis Rodman til Las Vegas i 1998. Og selvsagt får vi også historien bak den viden kjente ‘Air Jordan’-skoen i tillegg til å følge laget over alle lag på 1990-tallet, nemlig Chicago Bulls.

Serien er ypperlig bygget opp og belyser mange sider ved karrièren til Jordan fortalt av mange forskjellige profiler fra basketballmiljøet og samt en del kjente andre celebriteter som Barack Obama, Spike Lee, Jerry Seinfeld og Bill Clinton med mer. Liker hvordan serien går frem og tilbake i tid i karrièren til Jordan og hans lagkamerater. Dokumentaren er meget kul å se og er spekket med mye kult arkivmateriale i tillegg til at Jordan i nåtid, med en rekke intervjuer av andre profiler forteller om hva som virkelig skjedde i kulissene. Med andre ord er dokumentaren mer enn bare om Jordan, selv om han får det meste av oppmerksomheten, så vier også dokumentaren tid til andre som fortjener en tid i spotlighten og var viktig i og rundt Jordan for hans suksess.

Alt er meget grundig fremstilt og fanger mye kule og store øyeblikk av idrettsglede fra 1990.tallet. Jordan og Bulls var med på å skape basketfeber verden over med sin tøffe fremtoning. Sesongen 97/98 er selve spenningskurven i serien, men det blir mye utbrodering i hva som bygget opp mot denne siste sesongen. Med andre ord er dette solid underholdning for bansketfans og også de som vokste opp på 1990-tallet. Men det er også et stort øyeblikk i idrettshistorien.

Det er overraskende mye krutt i dokumentaren som varer i nesten ti hele 50-minutters episoder. Og til tross for hele denne spilletiden, blir serien aldri kjedelig. Dokumentaren viser mest oppturer, men også noen nedturer og entusiastiske øyeblikk som gjorde at fansen elsket sporten basketball. Og det er så mange kule basketøyeblikk i dokumentaren i tillegg til alt snakket mellom kampene som forteller hvor mye hardt arbeid som ligger bak alt oppstyret som Jordan og Bulls skapte. Om du skal se en idrettsdokumentar er dette en av de kuleste i så måte. Dette holder høy kvalitet gjennom hele sesongen og står distansen bra. Derfor får serien en velfortjent femmer på terningen for stor sport og høy nostalgifaktor.

[ Serien finnes på Netflix og kommer med ny episode hver mandag ]

Omtalespalte: Streaming