Anmeldelse av Van Der Valk - Sesong 1, engelsk (britisk) tv-serie fra 2020

Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 90 minutter

Van der Valk - Sesong 1: Tradisjonell krim slik den skal være

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 08.05.2020]

En nederlandsk detektiv tar på seg straffesaker i Amsterdam ved hjelp av innsiktsfull menneskelig observasjon og hans naturlige talent. Denne britiske krim-TV-serien er basert på novellene av Nicolas Freeling. Hovedrollen er det Marc Warren som spiller.

NRKs nye krimserie er på 3 halvannen-times episoder, og har som nevnt Marc Warren, kjent fra en flust av filmer/TV-serier i rollen som detektiven Plet Van der Valk. Med seg på rollelista har han Maimie McCoy som spiller rollen som Lucienne Hassel, og Luke Allen-Gale som Brad de Vries. Serien ruller å går på TV-kanalen ITV i England for tiden. Statskanalen viser britiske krimserier som blir kalt detektimen hver fredag til beste sendetid. Van der Valk er tre episoder lang, og hver episode er avsluttende.

En tradisjonell god britisk krimserie
Van der Valk er skapt og skrevet av Chris Murray, og er basert på flere noveller skrevet av Nicolas Freeling. Det er ingen hemmelighet at undertegnede er begeistret for krim, og da spesielt for britisk. Jeg husker tilbake til da NRK brukte navnet detektimen. Da var krimmen noe jeg måtte følge med på hver fredag. Det har de siste årene ikke blitt tid til så mye av dette, men når 'NRK gav meg tilgang til denne krimserien, trigget den noe i meg. Serien har et interessant plot og har et interessant rollegalleri og gode krimgåter.

Det som dog ikke er like bra i slike serier er at episodene føles lange. Det er ofte tendenser i slike serier til å bli litt mye fokus på dialogene, men Van der Valk er et lite unntak. Her vies det mye tid til etterforkning også. Det er dog mye dialog også, men måten serien og episodene er satt sammen på, gjør at dette føles både mer lettbent og svært underholdene. Plottet og krimgåtene vi blir servert, setter oss i den rette stemningen. Episodene har en klar struktur og vi får verken se eller vite hvem de ulike morderne er før mot slutten av hver episode.

Hadde passet perfekt som påskekrim
Undertegnede anmeldte alle påskekrimmene på TV i år, også de som NRK viste. Der var det veldig variabelt innhold, men summa summarum kunne jeg anbefale alle sammen. Så hva kunne så Van der Valk ha utfordret disse på? Veldig mye synes jeg. Rollegalleriet er storartet, plottet begeistrer, og episodene er godt satt sammen. Det gjør dette til en serie som ville vunnet påskekrim konkurransen hos NRK i år. Så serien kom på et litt feil tidspunkt, men bedre sent enn aldri.

Van der Valk er krimserien undertegnede har ventet på at NRK skal vise. Her er det like mye etterforskning som dialog, noe jeg setter stor pris på. Rollefigurene får nok å spille på, samt at episodene er spennende nok i seg selv til å begeistre. Marc Warren bærer serien på sine skuldre, men også kollegaene hans har fått nok å spille på. Oppsummeringsmessig er Van der Valk en krimserie undertegnede lot seg virkelig begeistre av, og fint kan anbefale videre til alle krim-interesserte.

Van der Valk har premiere på NRK 1 og NRK TV fredag 8.mai. Serien består av 3 avsluttende episoder. Anmeldelsen er basert på sesongens 2 første episoder

[ Bilder/Copyright: ITV/NRK ]

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Van Der Valk
  • Readysteadycut.com

Storbritannia

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»