Anmeldelse av Furie, fransk film fra 2019

Thriller Spilletid: 97 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Thriller - Les flere.

Sterk og "sann" historie som avgir liten effekt.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 09.05.2020]

Når en fransk familie kommer hjem fra en lang sommerferie, oppdager de at noen andre har overtatt huset deres. Dette blir opptakten til en konflikt som får en skremmende utvikling.

Den franskfødte regissøren Olivier Abbou har filmatisert en historie som i følge fortekstene er basert på en sann en. Når familien Diallo oppdager at et kjent vennepar har okkupert huset deres, tilsynelatende lovlig grunnet en forhåndsskrevet avtale under sommermånedene, får Diallo-familien problemer med både lovverket og politiet rundt å få huset sitt tilbake. Uker blir til måneder, og imens blir Paul Diallo venn med en tidligere klassekamerat av kona Chloé, et vennskap som etter hvert skal resultere i et blodig og voldelig angrep.

Man sitter lenge og føler på det samme sinnet og hevnlysten som hovedkarakterene tydelig bærer på etter at et annet par har tatt eiendommen deres og de ikke får huset tilbake med loven i behold. Etter hver får vi blant annet referanser til filosofer som Locke og Hobbes, om deres filosofi rundt retten til privatliv og eiendom, den sterkestes rett, og liknende. Dette er interessant i forbindelse med denne saken og hendelsen og gir historien et ekstra lag som setter oss mennesker inn i en setting og et perspektiv det er vanskelig ikke å tenke over underveis og etter at filmen er ferdig.

En annen side ved historien er dens vektlegging på rasisme og kulturell tilhørighet. Også her kommer filmen litt til kort, selv om den forsøker å bake inn slik tematikk i historien for å virke litt mer dyp.

Interessant nok har Furie også en annen internasjonal tittel, nemlig ’Get In’ (grunnet navneforvirring med en annen film fra 2019 med samme navn). Skrekksuksessen Get Out (2017) handlet som kjent også om rasisme og kultur. I Furie har man dratt inn liknende tematikk, men hvor hovedkarakterene forsøker å komme seg inn i sitt eget hus, og ikke ut.

Samtidig får man følelsen av å ha sett dette før. Filmer som The Strangers og Your’re Next (inntrengning og maskebruk),Them/Ils (om et hjemmeangrep fra virkeligheten), og Michael Hanekes Funny Games (meningsløst voldsangrep i hjemmet), sveiper alle innpå mye av det samme rundt inntrening og forsvar av privat eiendom og hus, resulterende i etter hvert blodig og brutal vold. Skildringer av menneskedyret på slikt vis er langt i fra nytt, og selv om Furie riktig nok forsøker å sette denne sanne historien inn i en både virkelighetsnær skremmende og menneskefilosofisk ramme, blir ikke helheten aldeles medrivende likevel.

Mye av dette skylles enkelte humper i veien for filmens narrative utvikling. Regien til Abbou byr i 70% av filmen på relativt langsom oppbygning til hovedhandlingen, og hvor vi underveis altså nesten blir sittende og klø etter hevn på vegne av familien Diallo. Når så skiftet og ”gjennombruddet” endelig kommer, føles det både konstruert og faktisk litt merkelig uforklarlig motivert.Filmen går også plutselig over i å bli som en skrekkfilm, med tilhørende klisjémusikk og andre skrekkmarkører med fokus på blod og vold. Borte er det finskrevne rundt menneskepsykologi, og filmen henfaller til det banalt enkle, men uten særlig virkning.

Resultatet blir dermed en litt rar film som plutselig forandrer stil, takt og tone, mye på bekostning av den begynnende realistiske stilen og hvor vi til slutt over hodet ikke aner hva som er sant, eller ikke sant, fra den virkelige saken. Virkningen av hendelsen blir også videre litt daff, blant annet siden det er vanskelig å føle veldig sympati med to relativt tafatte hovedkarakterer. De øvrige karakterene er dessuten bare irriterende og som hatobjekt å regne, og resultatet blir derfor så som så i både engasjement og empati. Jo mindre liknende filmer man har sett, jo mer vil nok Furie imidleritd gjøre inntrykk. For alle oss andre mister den sjokkeffekt og grunnleggende elementer som ikke berører like sterkt.

(Furie/Get In kan streames på Netflix)

• Furie
  • Toppraffel.se