Anmeldelse av Reckoning, australsk miniserie fra 2019

Thriller

Dystert og voksent seriemorderportrett

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 16.05.2020]

Igjennom øynene til to familiefedre følger vi livene deres mens de forsøker å sjonglere jobb og privatliv. De vil begge det beste for sin familie, men begge har også problemer med fortiden, fortrengte minner og indre demoner de sliter med. Også er en av dem en seriemorder.

Aden Young spiller politietterforsker Mike Serrato (Rectify), en familiefar hvis drapssak han jobber med virkelig har gått ham til hodet og river og sliter i ham personlig også. Sam Trammell (True Blood) er ungdomsskolerådgiveren og læreren Leo Doyle som selv har sine indre demoner å slite med, samt en eldre dement far som utgjør en vesentlig del av en traumatisk barndom. Etter hvert som det dukker opp et lik av en ung lokal tenåring, vekkes en tidligere seriemordersak til live igjen. Er han tilbake? Eller er det noen som kopierer the Russian River Killer?

Til å være (nok) en seriemorderserie klarer Reckoning å skille seg ørlite grann ut. Vi følger her to menn som det igjennom de første episodene er uvisst om er enten den gode, den onde, eller kanskje begge deler? Hvem av dem som er seriemorderen i historien blir såpass diffust hintet til at man lenge sitter og lurer på hva i alle dager som skjer her.

Fokuset på familieliv, koner, barn, og andre relasjoner der innad, skaper en veldig jordnær og realistisk tone og stil. Tatt handlingen i betraktning, kan det kanskje ved første øyekast føles søkt og teit at én av disse liksom skal være en seriemorder, men det er her serien føles å virkelig være interessant.

Det kan nemlig være vanskelig å kjøpe det faktum at begge mennene har stort sett vanlige liv, en tradisjonell hverdag, med familie, jobb og venner. Begge ser kjekke, hyggelige og oppegående ut, men én av dem dreper altså også kvinner i hverdagen sin.

Flere kjente virkelige seriemordere har også vært slik. Amerikanske Dennis Rader, bedre kjent som BTK-morderen (Bind, Torture, Kill), var familiemann med kone og barn, og jobbet frivillig i den lokale kirken. På ”fritiden” brøt han seg inn til familier og overrumplet dem, bandt dem og torturerte dem i timesvis, før han så drepte dem. Sosiopater og psykopater kan dessuten være mestere i å fremstå normale, hyggelige og uproblematiske, så om omgivelsene ikke kjenner igjen naboen sin som en eventuell seriemoder, er derfor ikke så rart som det høres ut.

Karakterene i Reckoning er slik interessant å følge, både på et psykologisk og mellommenneskelig plan. Samtidig er en konkret karakter nokså søkt og tåpelig skrevet inn i serien som en nabo som elsker seriemordere, og som aller helst vil ta på seg skylden for å være den fryktede Russian River Killer. At han i tilegg tilfeldigvis er naboen til én av disse mennene, er tidvis på nippet til å rasere hele serien, men klarer til slutt å rettferdiggjøre seg selv, uten å røpe hva dette innebærer her.

Som serie lider den dessverre også under konseptet med en haug med søkte tilfeldigheter, som om det nærmest ikke finnes andre mennesker imellom hovedkarakterene i serien. Barna til Mike og Leo begynner også dessuten å henge sammen og vikles inn i saken på en veldig enkel og billig måte. Og plutselig er folk ute på natten og driver med sitt, men vi får aldri se ektefellen eller familien spørre om hvorfor i alle dager hen var ute i natt, samt liknende hull i handlingen.

Flere historietråder forsvinner også etter hvert uten å følges opp, men samtidig kan man lese mellom linjene her, at disse tingene i serien har med familiesammensetting, arv, miljø og slik å gjøre, noe som faktisk føles veldig bra skrevet fra serieskaperne.

En av sønnene til en av hovedkarakterene har eksempelvis voldelige tilbøyeligheter, noe som faktisk kan forklares ved at faren hans er en seriemorder. Mangel på empati for dyr og andre mennesker kan nemlig være arvelig, og at serien faktisk baker dette inn i historien, men uten å overforklare det, er veldig bra skrevet og skildret. For uerfarne kan slikt fort oppfattes som billige og kjipe plottpoeng, men hvor realismen i slike ting nok leses bedre av et voksent og mer erfarent publikum.

Reckoning er med sine 10 episoder noe langdryg og kunne greit blitt forkortet med et par episoder. På den annen side får vi desto mer tid med karakterene og blir godt kjent med dem i tillegg til at det er veldig gode skuespillere involvert i serien. Selv om historien og enkeltkarakterer kan virke noe søkte, er det veldig vanlig i virkeligheten at det eksempelvis er mennesker som ønsker å påta seg skylden for andres ugjerninger. Karakterene er dessuten ikke bare kun gode, eller dårlige, men alt i mellom. De er med andre ord menneskelige.

Manus og karakterer etterstreber dybde og lag som langt i fra alle liknende serier innehar, ofte gjerne med langt mer fokus på spenning og actiondriv enn hva denne serien innehar. Reckoning sitt anliggende er derfor ikke nødvendigvis billig spenning, men skildringer av mennesker som sliter med hvert sitt. Dette kan fort gi inntrykk av nærmest utelukkende usympatiske karakterer all over the place, og videre kan dette fort dele publikum i to. Seriens tilnærming til den evinnelige seriemordertematikken blir imidlertid slik hakket annerledes og gjør den til en langt bedre serie enn man kanskje først, og underveis, tenker. Kan dette være fordi den gjenspeiler, og vi samtidig gjenkjenner, virkeligheten som kjipere enn vi ønsker den skal være?

(Reckoning kan streames på Netflix)

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.
- Thriller - Les flere.
Les mer om miniserien