Anmeldelse av Space Force, amerikansk tv-serie fra 2020

Komedie Spilletid: 30 minutter

Ett stjernelag av skuespillere, men en tynn historie

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 29.05.2020]

En amerikansk president har bestemt seg for å få militærestøvler på månen igjen. Ansvaret er stort, og den samvittighetsfulle generalen Mark R. Naird (Steve Carell) blir satt til å lede fiksjonsvarianten av det amerikanske forsvarets 'Space Force'-avdeling.

Naird må hanskes med forskjellige forskere, kranglevorne kolleger, en overivrig PR-sjef og problemer på hjemmebane- i tillegg til at Kina stadig dukker opp på de gigantiske overvåkningsskjermene på basens kontrollrom.

'The Office' skaperen, Greg Daniel, ankommer med en ny rom-komedie. Serien har et stjernegalleri av skuespillere som Steve Carell i rollen som general Mark Naird, John Malkovich som forskeren Dr. Adrian Mallory og 'Friends'-stjerna Lisa Kudrow som Nairds kone. Nå var ikke undertegnede veldig stor fan av Daniels serie The Office, så jeg var veldig spent på hva Space Force kunne by på. Det som er sikkert er at Daniels har klart å lage en tidvis underholdene og innimellom brukbar komedie/drama om å komme seg til månen.

Den har et friskt lydspor, som virkelig setter oss i den riktige stemningen, samtidig som skuespillerne imponerer i måten de får frem følelser i rollene sine. Spesiell interessant er John Malkovichs rolle, som stadig vokser seg sterkere jo lenger ut en kommer i sesongen. Lisa Kudrow stikker innom skjermen med jevne mellomrom. Hun får i allefall nok av TV-tid her.

Litt svakt manus
Det er mye å like i denne serien. Alt fra skuespill, lydspor og rollegalleri. Steve Carell er en skuespiller som har for vane å spille morsomme roller, så også her. Undertegnede føler likevel at Carell ikke får nok å spille på i Space Force. Det er dog ikke hans skyld, men derimot manuset som er litt uinteressant. Det er enkelte scener og episoder som har sine høydepunkter, og serien prøver å være morsom. Jeg skulle ønske serieskaper Greg Daniels hadde lagt mer midler i historien. Netflix er bortskjemte med gode skuespillere isserien, og det er rollegalleriet som styrker den.

Komikken er tilstede for de som liker litt klønete morsomheter, men for undertegnede traff den dessverre ikke.Personlig liker jeg best rollen som John Malkovich spiller. Han og Carell har et herlig samspill dem imellom, og setter kilen i utfordringen mange har å relatere seg til vitenskapens krevende kunnskapsnivå og opplevende nedlatenhet, og hamrer løs med humør og oppriktig frustrasjon.

Rusk i maskineriet
Til tross for en imponerende rolleliste, får ikke rollegalleriet anledning til å virkelig sette seg skikkelig. Flere av birollefigurene og sideplottene er til det for spredte og spake. Det er Malkovich og Carell som har fått de morsomste rollefigurene i denne serien. Det er dog ikke nok til at undertegnede blir helt bergtatt. Det er ellers noe rusk i maskineriet, både på skuespillerfronten, men også i selve historien.

Space Force er nok en slik serie som trenger noen sesonger på seg før den finner den riktige balansen. Så hvis serieskaper Daniels og Carell klarer å raffinere de delene som ikke funker så godt til en mer ferdig enhet, og plasserer det ubrukte potensiale denne serien har, kan Netflix virkelig ha noe stort på gang med Space Force.

Space Force har en flust av kjente skuespillere. Lisa Kudrow, Steve Carell, John Malkovich, Ben Schwartz, Noah Emmerich og nå avdøde Fred Willard. Den har Greg Daniels og hovedrolleinnehaver Steve Carell på produsentsiden. Det er en serie som helt klart har et potensiale til å virkelig slå an, men den første sesongen halter litt. Noen episoder begeistrer meg ikke nok til å få meg interessert, imens andre sliter mer. På skuespillerfronten er det andre saker, der leverer stort sett alle sammen bra. Spesielt samspillet mellom seriens to hovedroller Malkovich og Carell imponerer. Om du ikke har sett 'The Office', har du antagelig sett deg ut denne, for Space Force er nemlig best å se hvis du ikke har noe kjennskap til Daniels forrige prosjekt.

Space Force har premiere på Netflix fredag 29.mai. Alle 10 episodene slippes samtidig. Denne anmeldelsen er basert på alle 10 episodene.

(Bilder/Copyright: Netflix)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Decider.com
  • Rollingstone.com
  • Vulture.com
  • ng.se

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Warrior Nun»

«Perry Mason»

«Cold Fish»

«Knerten og sjøormen»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«Familiefesten»

«The Sand Pebbles»