Anmeldelse av Cyrano og jeg (Edmond), fransk film fra 2018

Komedie, Drama, Historie Spilletid: 110 minutter

Fransk farse om virkelig teatersuksess

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 10.06.2020]

I 1897 skrev dramatikeren Edmond Rostand stykket Cyrano de Bergerac, en teateroppsetning som i dag er det mest kjente og populære franske av sitt slag. Dette er fortellingen om hvordan stykket ble til for Rostand, en manusforfatter som sliter med å få det til i karrieren og som plutselig en dag må sy i sammen et helt nytt stykke, på bare tre uker!

Det er skuespiller Alexis Michalik, som også spiller i filmen og som har skrevet teaterstykket på samme historie, som har regissert denne filmen. Her kjører han en teatralsk stil, både på og utenfor scenen.

Karakterene er likeså - de slutter ikke å overspille og, i klassisk fransk komediestil, gestikulere og være franske, så det holder. Vi blir ganske fremmedgjort det hele på grunn av dette og det kan videre være vanskelig å bli særlig engasjert.

Thomas Solivérés i hovedrollen som Edmond Rostand er søt og sjarmerende som den litt usikre og sjenerte skribenten, men noe veldig inn under huden på ham og folkene rundt ham er det vanskelig å komme. Historien om Rostand er imidlertid en morsom og sjarmerende en, om den lille, slitende mannen, som ble stor og svært suksessrik på denne historien.

Visuelt er filmen også veldig pen, blant annet i flere gjengivelser fra bybildet i Paris og med en fargepalett som gjør godt for øynene rundt setting og miljø. Denne farseliknende historien byr ellers på fransk kjærlighetspoesi så det smeller i klisjeene og de fleste stereotypiene her innad bevares med bravur.

Det er altså likevel vanskelig å bli voldsomt engasjert her. Om man ikke kjenner til dette stykket og har noe forhold til historien, hjelper heller ikke dette akkurat på. Elsker du teater, ja så vil denne filmen garantert treffe hakket bedre, rett og slett i kraft av at den bruker miljøet, sjargongen og uttrykket fra denne kulturarenaen for alt det er verdt og slik lett blir en smått sjarmerende hyllest til teater. Dette er ikke fullt som Baz Luhrmann, for til det mangler det en stor dose patos og tilknytning til karakterene, men småsøtt er det like fullt, hvor kjærligheten til tid, sted og rammer er tydelig og klar.

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)

- Komedie - Les flere.

• Cyrano og jeg