Anmeldelse av Naked, amerikansk film fra 2017

Komedie, Fantasi, Romantikk Spilletid: 96 minutter

Forlatt naken i en heis på bryllupsdagen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.06.2020]

Rob Anderson blir tilbudt en heltidsjobb som underviser, men vil ikke ta utfordringen. Sammen med sin forlovede, Megan Swope, flyr de til Charleston, sør i Carolina for å gifte seg dagen etter. Megans far er skeptisk til at Rob skal bli hans svigersønn. Han vil heller at Megan skulle valgt sin suksessrike ekskjæreste Cody til å gifte seg med. Rob drar ut med sin forlover, Benny, men kvelden gikk ikke helt som planlagt. Og plutselig våkner Rob på bryllupsdagen sin, naken i en heis på et hotell langt fra kirken. Nå er gode råd dyre, og det viser seg at han har kort tid på seg, fordi han gjenopplever den timen før bryllupet gang på gang. Nå må han forsøke å gjøre alt riktig så han bryter det som virker som en evig fornedrelse...

Filmen minner en del om Groundhog Day med Groundhog Day, men det viser seg at filmen minner mest om den svenske filmen Naken fra år 2000. Naked deler tittel og har helt samme konsept og hovedplott som den svenske filmen. Men der den svenske filmen var superartig og oppfinnsom hele veien, så er denne Hollywoodversjonen langt svakere. Den svenske versjonen var langt drøyere og det kan være at Hollywood har safet for mye når de skaper denne lettbeinte og bleke kopien.

Det hele er regissert av Michael Tiddes, og er presentert som en original Netflixfilm. Filmen begynner helt okei, men tar litt lang tid på å komme skikkelig igang. Jeg hadde heller ikke så høye forhåpninger til en film med Marlon Wayans i hovedrollen, da de brødrene der pleier å levere og ta del i ganske sparsomme filmer, men denne klarte å overraske bittelitt i positiv forstand. Og ikke fordi filmen var så godt laget eller plottet godt utformet, men heller fordi filmen tok litt andre veier enn jeg først trodde.

Morsomhetene er mye lettere og ikke så finurlige som du skulle ønske. Det at timen går om igjen gjør at filmen både føles litt moro i alle de rare tingene som da kan skje som følge av dette, men samtidig føles også dette noe repeterende til tider. Jeg lo litt av noen av morsomhetene, men synes at Marlon Wayans gjør seg litt mye til og føles alt for krampaktig morsom i filmen. Det lider også filmen noe av. Jeg skulle ønske at filmens manusforfattere hadde brukt litt mer tid på å koke i hop bedre morsomheter.

Naked er ikke veldig fancy laget og føles ganske standard i måten den er skrudd sammen på. Michael Tiddes har laget mye film med Marlon Wayans før, og det hjelper nok noe på, men jeg skulle ønske at filmen stakk seg mer ut i mengden. Dette ser nemlig ganske så tamt ut, og det selv om konseptet på papiret virker ganske drøyt i seg selv. Og selv 17 år etter den svenske filmen, så virker dette ganske så uskyldig i forhold.

Men i forhold til de fleste andre Netflix-komedier som er laget, så er ikke dette blant det verste. Om du ikke har sett den svenske filmen, så kan dette være litt moro i seg selv, men om du har muligheten så anbefaler jeg Naken heller enn Naked. Men Naked er litt mer sømmelig og mindre rølpete, og har noen morsomme scener. Det gjør at jeg føler dette fungerer sånn midt på treet, selv om oppfinnsomheten er meget lite brukt i filmen og dette byr bare på små og litt dårligere forandringer fra originalfilmen. Men likevel er filmen bedre enn jeg så for meg på forhånd. Jeg ruller en forsiktig treer på terningen.

Terningkast: 3-

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Naked