Anmeldelse av Bloodshot, amerikansk film fra 2020

Action, Drama, Sci-Fi Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 12 år

En brukbar actionblanding med Vin Diesel i front

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.06.2020]

Vi følger Ray Garrison som er en elitesoldat som lever sammen med kona som han elsker over alt på jord. Han lever av å være ute på spesialoppdrag og kommer alltid hjem igjen, inntil en dag det går galt. Han blir drept av en skruppelløs mann. Men så våkner Ray mirakuløst opp igjen. Det viser seg at han er blitt gjenopplivet og forbedret som en cyborgsoldat i superheltklassen. Da er det eneste som står i hodet på ham, hevn. Men det viser seg at det ligger lumske detaljer under å lurer i selskapet RST og alt er ikke helt som det ser ut til for Ray. Og når Ray begynner å få smaken på sannheten, er han vond å stoppe, og gir seg ikke før alt er kommet på bordet, særlig når det viser seg at han bokstavelig talt lever i en løgn...

Vin Diesel er kjent som en actionstjerne som er bra populør gjennom roller i ‘Fast And The Furious’-filmene, XXX, Riddick-filmene og samt en liten rolle i den høyt respekterte Spielbergfilmen, Saving Private Ryan. Denne gangen spiller Diesel hovedrollen alene og det gjør han på greit vis. Han viser seg som en stjerne i filmen, selv om filmen ikke er den aller beste, så er dette grei action på det jevne. Vin Diesel er som alltids litt kul, men får ikke alltid nok tid på skjermen, selv om det er han alt sentreres rundt.

Bloodshot er regisert av David Wilson. Han har fra før vært sjef for å skape spesialeffekter for blant annet ‘Avengers: Age of Ultron’. Dette er Wilsons første spillefilm som regissør, og det gjør han helt greit. Filmen ser ganske grei ut. Det er noen kule oversiktsbilder med fet natur med noen flotte solbadede scener i starten. Og ellers får du en del standard måter å presentere ting på. Selve spesialeffektene er ikke helt ‘topp noch’, men gjør jobben sin. Noen av effektene ser litt for pikselerte ut, nesten som de skulle være en del av et dataspill, men for den jevne mann i gata er nok dette ikke man biter nevneverdig merke i.

Når det gjelder konseptet for filmen, så er det unektelig litt kult satt sammen. Men det er ikke noe nytt å melde. Det vil si at filmen shopper heftig fra andre filmkonsepter som gjør at dette fremstår som en blanding mellom Universal Soldier, Total Recall og en liten dose Terminator, men uten helt å klare å gjenskape høyden til noen av de nevnte Arnold-filmene, selv om Universial Solidier, som mer som en b-film å regne, er omtrent som dette til tider i kvalitet, men dog fremført med litt mer sjarme og gammeldags b-filmfaktor. Men det er unektelig litt kult med filmer i sci-fi-segmentet, selv om Bloodshot ikke er den tøffeste filmen i gata.

Hovedhistorien er veldig enkel og plottet virker veldig uferdig og rotete. Tvistene er ok, men ikke særlig overraskende når de først er ute av sekken. Det hele begynner ganske greit, så tar filmen en enda kulere vending, for så å miste en del av kraften mot midten og utover da det hele flater ut reint spenningsmessig. Det er også en veldig lett form for humor i filmen. Du får servert noen lettvektere av noen kule kommentarer og som er banalt humøraktig fremført.

Dette er en ganske greit underholdende film for gutta. Alt er enkelt fremstilt, men det hele er litt B-film-aktig med et Fengende konsept. Filmen er på sitt beste oppe og lukter på en firer på terningen, men filmen holder ikke hele distansen. Med andre ord er dette ikke det verste du kan se, og om du ikke forventer deg for mye, så er dette grei underholdning. Mot slutten er filmen ganske standard og jeg kjenner at mitt engasjement ikke er på topp lengre, men føler filmen har noe bra ved seg likevel. Derfor får filmen en sterk treer på terningen og en anbefaling om du liker action av det litt enkle slaget med noen stilfulle tvister.

- En superheltfilm uten brodd

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray